Pause i flygandet

Diskussion i 'Övrigt' startad av Stefan Sandström, 13 Juni 2012.

  1. Jag har under de senaste 15åren varit på resande fot. Gjort 2-5 länder i veckan med ett avbrott på semestern där jag stannade i ett land i en helvecka (WOW). En gång maxade jag 12länder på en vecka (Kuwait, Irak, Jordan, Bahrain, Qatar, UAE, Oman, KSA, Sydafrika, Tanzania, Congo, Sierra leone) men behöver nog tillägga att jag jobbade inom fraktflyget.

    Så I 15år har jag alltså restrunt både i jobbet och som PAX för possitioning(location) flights.

    Nu kommer jag ta steget till det lite mer "svensson" livet och har bestämmt mig för att sluta flyga. Det är något jag har funderat på en längre stund och iom förändrade arbetsvilkor och andra bidragende faktorer så lägger jag nu sträcken på hyllan. Evt blir det lite resande i nya tjänsten, men inte alls i närheten av tidigare.

    Min sista flygning är i morgon KL0605 09:50 till SFO. Det är med enormt olika känslor jag gör detta. Men i det stora hela känns det rätt. Jag har gjort med CCQ för 748F och har även fått c:a 140timmar på den. Jag började skola på A388 när Emirates fortfarande ville ha F och har ett 20tal timmar av faktiskt flygning på A388, men avslutade den kursen då de avbokade och Airbus la F på hyllan.
    Exakt hur många timmar jag har på 744 vet jag faktiskt inte, men får tillbaka min logbok på Lördag när jag är tillbaka i AMS. Men borde ligga runt 12000-13000timmar

    Så om någon är på KL0605 14:e från AMS 09:50 så får ni gärna höra av Er :)
     
    15 personer gillar detta.
  2. Kan meddela att det här med Svensson liv inte funkade speciellt bra för mig. Så fr.o.m. November kommer jag börja flyga igen. Först för Lufthansa på deras 748 och 744 rutter, sedan i vår evt tillbaka till CV för 748F jobb...

    Jobba 8-17...hur klarar folk av det?!?! :)
     
    10 personer gillar detta.
  3. Bonden

    Bonden Medlem

    Ort:
    AGH
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad gjorde du under ditt Svensson liv?
    *Nyfiken*
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Finns det folk som jobbar så!?
     
    3 personer gillar detta.
  5. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Trådtiteln om "paus" var ju alltså mycket tillämplig. Är lika nyfiken som Bonden och undrar likt agehall hur man skulle kunna jobba så.

    "Välkommen tillbaka till luften", typ!
     
    1 person likes this.
  6. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Välkommen tillbaka till flygandet igen!
     
  7. Under min Svensson tid jobbade jag för IATA och sysslade med flygsäkerhet.
     
  8. vicce

    vicce Medlem

    Ort:
    GBG/Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    När det gäller flygsäkerheten så finns det ju en hel del att jobba på.. Subpart Q är ju en del, men det kanske inte IATA sysslar med?
     
  9. Nej inte direkt vad IATA gör. Dock blir det ju lite av det då IATA har som en säkerhets profilering så det var den jag jobbade med.
     
  10. rickardjacobson

    rickardjacobson Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ska du flyga PAX eller cargo hos Lufthansa? Flyger 748 IAD-FRA i Mars nästa år, hade ju varit trevligt med känd kapten (eller first officer?)!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×