Senaste nytt

Passuppgifter vid flyg över Ryskt luftrum

F

FCT

Guest
Kanske vill de ha koll på vilka som är ombord före de skjuter ner nästa civila plan? :rolleyes:
 

AABack2ARN

Medlem
Nu kan det vara så att jag blandar ihop flera saker.

Men jag har för mig att Ryssland införde APIS i samband med Sotji och då gällde det för ryskt inrikesflyg för att hålla koll på tjetjenska terrorister. Sedan utökades detta och omfattade ryska bolag och en stund senare infördes det för andra bolag också.

Att utländska bolag verkar förhålla sig lite olika till detta är väl ingen större överraskning och det är heller inte helt omöjligt att det formella kraven egentligen är att informationen skickas i samband med att man gör sig redo för takeoff och då torde ju det räcka med att informationen ges i samband med incheckning. SAS kanske vill vara på säkra sidan...
 

Dr. Miles

Expert
Har aldrig varit med om detta på något annat flygbolag, varken SAS (vid resa till Tokyo) eller ens Aeroflot med byte i Moskva.
Har du flugit till Kanada eller Mexiko har du varit med det dock då det här är precis samma regel som USA har.
Om vi pratar om APIS (Advance Passenger Information System) behövde jag fylla i varje gång jag åkte till Japan eller Kina, även med andra flygbolag.
Advance Passenger Information System - Wikipedia, the free encyclopedia
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag förutsätter att detta handlar om en motsvarighet till SFPD nedan, som dock i alla fall i USA:s fall redan uppfylls med APIS för de som åker till länder på resor som använder amerikanskt luftrum;

US Immigration Requirements - SFPD, APIS & ESTA

As of 8 March 2012, the TSA (US Transportation Security Administration) has extended the requirement for airlines to collect and submit Secure Flight Passenger Data (SFPD) information to customers potentially flying over US airspace. This implies that SFPD information will be required for travellers flying to/from Canada, Mexico, Cuba & Dominican Republic.


If you are booking within 72 hours of departure the data must be provided at time of booking. If you have provided your full APIS data (see below), then that data will also satisfy Secure Flight.


Dock tror jag inte ryssarna är sugna på att tillämpa detta fullt ut ens enbart mot USA, eftersom det skulle slå mot kineser och indier som åker till/från USA = obra för Rysslands affärer med de stora länderna i söder.
 
Toppen