Senaste nytt

Passproblem, behöver jag pass för resa till Polen?

Chrille

Medlem
Den enda bristen med nationellt id-kort är att den saknar streckkod. Annars hade jag använt den som leg även inom Sverige.
 

skydiver

Medlem
Den enda bristen med nationellt id-kort är att den saknar streckkod. Annars hade jag använt den som leg även inom Sverige.

På senaste varianten av körkort, som tydligen ska vara säkrare, så har de tagit bort streckkoden också, så den vanan är historia inom några år tror jag.
 

Valley

Medlem
Har haft problem med SAS vid en Tysklandsresa när jag inte hade något pass med mig. Fick dock kliva ombord på nåder och när det var hemfärdsdags var det ingen som verkade bry sig.
Men om jag skulle dra till Polen skulle det definitivt följa med.
 

helgonet

Medlem
Jag flög hem med LOT från Warszawa för några veckor sedan och då fick alla i kön snällt visa upp boardingkort och legitimation.
 

pst

Medlem
Har fått visa ID på Lufthansa från Arlanda till Frankfurt nyligen vilket förvånade mig då det nästan aldrig händer med den i Schengen.

En annan sak man bör tänka på är att många EU-länder, Belgien exempelvis, har legitimationstvång och polisen har rätt att fråga vem som helst om ID utan anledning. Då gäller som sagt bara pass eller nationellt ID. Även om detta sällan sker kan det vara bra ifall man skulle hamna i någon oväntad situation. Boten för att inte ha med sig ID i Belgien är 200 euro vilken min cigarettfimpande kompis fick erfara (plus 75 euro för nedskräpning).
 

Chrille

Medlem
På senaste varianten av körkort, som tydligen ska vara säkrare, så har de tagit bort streckkoden också, så den vanan är historia inom några år tror jag.

Jag undrar varför dom gjort så? Använder leg mest för att identifiera mig hos diverse post- och paketutlämningsombud och dom uppskattar att man kan "blippa" id-kortet i stället för att skriva av personnumret manuellt.
 

kristerj

Medlem
Jag undrar varför dom gjort så? Använder leg mest för att identifiera mig hos diverse post- och paketutlämningsombud och dom uppskattar att man kan "blippa" id-kortet i stället för att skriva av personnumret manuellt.

Tydligen har det blivit så många fler behörigheter (på körkortet) som måste förklaras på baksidan, så streckkoden fick helt enkelt inte plats.
 

Kristofer

Medlem
Streckkoden tar enorm plats för att bara lagra några få siffror. Den ersätts av en QR-kodsliknande grej på de nya körkorten.
 

korthoga

Medlem
För något år sen hade Kinas Ambassad mitt pass för att jag skulle få visum till landet. De skulle ha det i någon dag men det visade sig att de hade det i två veckor vilket innebar att jag inte hann få tillbaka det innan min resa till München. Dagen innan resan ringde jag till SAS och de sa att det inte borde vara något problem men att de inte kunde lova något. Fick sticka en runda till Sturup och köpa ett fint rosa Provisoriskt Pass för tusingen. Väl på Kastrup kollade de mitt pass, likaså i München på vägen tillbaka. Om det gått med körkort vet jag inte men jag hade inte vågat chansa. Särskilt inte till Polen.
 
Toppen