Senaste nytt

Passagerare stoppas av tull vid avstigning av planet på Arlanda

NotRyan

Medlem
Om man till exempel har köpt något dyrt utanför EU som man borde förtulla när man kommer till Sverige, är det inte ganska safe i ett sånt läge att flyga in via Köpenhamn - Göteborg till Stockholm? Ja, jag vet att det inte är såna fuskare dom primärt är ute efter, och tullfiltret på ARN T2 är som regel mer öde än Systembolaget en söndag ändå.
 

FFlash

Medlem
Roligt nog, länge sen bak i tiden då när jag flög mycket till sydamerika så var det ofta tullmän väntandes hemma, men däremot aldrig annars, så jag blev lite fundersam om jag var listad eller något. Aldrig frågor dock.
 

FF#1

Medlem
Profilering och en omfattande underrättelseverksamhet, så det kan vara observationer från något helt annat ställe som gör att dom gör som dom gör...
Har via folk på tullen hört talas om att det då och då plockar någon med udda resmönster, bara handbagage som flygit över dagen till någon udda destination....
Alla varningssignaler piper och så visar det sig att de knipit någon ute på ett milage run...:-D
 

Dr. Miles

Expert
Har via folk på tullen hört talas om att det då och då plockar någon med udda resmönster, bara handbagage som flygit över dagen till någon udda destination....
Alla varningssignaler piper och så visar det sig att de knipit någon ute på ett milage run...:-D
Jag TROR att resa till Hong Kong med vändande plan inte triggar något extra kontroll men om man gör det till t ex Addis Ababa eller till Amsterdam kanske gör de det.
 
Toppen