Senaste nytt

Passagerare blev utnämnd till ”resans otrevligaste”

Airbuspilot

Medlem
Flygbolag har också skyldigheter som väldig ofta blir glömt. Många förseningar där korrekt kompensation aldrig betalas.....
Det har nog ingen missat. Men idag finns det så många "pålästa" pax som gör allt, tom för att åka gratis eller för att få pengarna tillbaka.
Dom ställer till det för andra pax och även för flygbolagen, med ökade och onödiga kostnader samt otrevnad
och stress för alla andra.
Inte går man till Expressen när man köpt en M5 och senare hävdar att man är farträdd?

Mvh
 

JohanA

Medlem
Det har nog ingen missat. Men idag finns det så många "pålästa" pax som gör allt, tom för att åka gratis eller för att få pengarna tillbaka.
Dom ställer till det för andra pax och även för flygbolagen, med ökade och onödiga kostnader samt otrevnad
och stress för alla andra.
Inte går man till Expressen när man köpt en M5 och senare hävdar att man är farträdd?

Mvh
Finns många flygbolag som gör allt för att slippa göra rätt för sig, så sluta med smutskastningen. It takes two to tango....
 

PatrikSth

Medlem
Mja
Visst låter det märkligt, men detta med allergier är knepigt.
Kan man kräva att alla på ett plan ska rätta sig efter just dina behov ?
Ska inte en allergiker få flyga ?
Vilka allergier ska man anpassa efter ?
Knepiga frågor.

Men just i detta fallet känns det lite som att hon ska klämma SAS på lite kompensation genom att gråta ut i Aftonblaskan.
 

Airbuspilot

Medlem
När det gäller severe medical onboard for transportation, enkelt förklarat så finns det regler. Dessa människor vet exakt vad som gäller vid egen resa. Dom berättar exakt och flygbolaget ställer upp. Som kapten vet man, förutsatt att denne finns på NOTOC ( Notification To Captain) vad som krävs och exakt vem och var det är som godkänt av en läkare.
Någon som gnäller över nötallergi har nog snarare ett Munchausenproblem.
Efter 40 år plus så vet jag. Har aldrig jobbat för SAS, men jag tror att dom råkade ut för ett
compensation fall.
Pax kan faktiskt vara jobbiga och ställa till det för övriga. Cabin Crew kan också bli så störda över detta element att det inte fungerar.

Mvh
 

Airbuspilot

Medlem
Äh, enkelt. Är man allergiker eller svårt sjuk så ska man berätta det vid bokningen.
Så enkelt är det. Vill du landa i Sibirien eller Africa för att en person inte berättat hur
"svårt" denne har att flyga?
Du själv blir ju lidande av det för att denne mörkar!

Mvh
 

Nemo

Medlem
När det gäller severe medical onboard for transportation, enkelt förklarat så finns det regler. Dessa människor vet exakt vad som gäller vid egen resa. Dom berättar exakt och flygbolaget ställer upp. Som kapten vet man, förutsatt att denne finns på NOTOC ( Notification To Captain) vad som krävs och exakt vem och var det är som godkänt av en läkare.
Någon som gnäller över nötallergi har nog snarare ett Munchausenproblem.
Efter 40 år plus så vet jag. Har aldrig jobbat för SAS, men jag tror att dom råkade ut för ett
compensation fall.
Pax kan faktiskt vara jobbiga och ställa till det för övriga. Cabin Crew kan också bli så störda över detta element att det inte fungerar.
Mvh
Passagerare som fyller i MEDIF, blir det en NOTOC av det?
Hälsotillstånd - SAS
IATA - Medical Manual for Aviation
 

Airbuspilot

Medlem
Ja så blir det. Iaf där jag jobbade.
DG, Live Animal, DEPA, DEPUTERADE, HUM, MEDICAL ASSISTANCE, WCHR, WCHS.
Så står det på både Loadsheet och NOTOC, iaf där jag jobbade. Sammanlagt på 11 flygbolag.

Mvh
 
Toppen