Senaste nytt

Passagerare blev utnämnd till ”resans otrevligaste”

Nemo

Medlem
Here we go again
Se post #45 samt #49. Elöverkänslig passagerare | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor samt http://www.iata.org/whatwedo/safety/health/Documents/Allergen-sensitive-passenger2010.pdf
- Jordnöt är ingen nöt botaniskt sett, och korsallergi jordnöt vs nötter är ovanligt
- Du kan inte förvänta dig utrop i högtalare, se det som en bonus (IATA: "Consider alerting the cabin crew in-charge that you or your child has a severe allergy so they can respond quickly and appropriately if a reaction occurs. However, be advised that many airlines will not make specific broadcast announcements to passengers for these cases.")
- Luften som cirkulerar är ren - däremot är det mycket stor risk att tidigare passagerare i samma säte har ätit jordnötter, därför är det av största vikt att torka av bord, stolskant, armbågsstöd etc. Fokus på rätt saker, please!
 

fcx

Medlem
Det här är intressant, jag var med på den flighten. Mycket riktigt ropade man ut att alla ombeds att inte äta jordnötter.

Angående crew så var det min bästa upplevelse med SAS på long haul, ledde till och med till att jag skickade ett tackmail efteråt. Den enda som var lite butter var pursern, och nu kanske jag förstår varför. Blandad crew, huvudsakligen svensk med några norska och en dansk.

Mina tankar:

1. Inget vettigt bolag serverar jordnötter ombord.

2. Det är fullt rimligt att man ropar ut i högtalare att passagerare ombeds att inte äta medhavda jordnötter, men man kan inte vara säker på att det faktiskt efterlevs av passagerarna.

3. Har man allergiska besvär mot andra nötter så måste man ta relevanta åtgärder redan vid bokning. Om besvären är så allvarliga att de är livshotande och inte går att medicinera bör man överväga om flyg ens är ett lämpligt transportmedel.
 

Flixflex

Medlem
Jag gissar att passageraren säkert sagt en hel del otrevliga saker som såklart inte framgår av artikeln, men tycker ändå man kan förvänta sig att kabinpersonalen håller sig kall och inte avslutar resan på ett sådant konstigt sätt.
 

thh

Medlem
Jag har svårt att tro att SAS verkligen utnämnde en passagerare till resans otrevligaste passagerare, men det kan såklart ha skett.

Om det nu är så att hon inte tål att nötter eller jordnötter öppnas på hela flygplanet borde hon inte flyga ett vanligt plan.
 

fcx

Medlem
Men jag kan absolut tänka mig vem det var som ordnade detta:

Hon var fortfarande påverkad av medicinen när de skulle landa och en man i kabinpersonalen kom fram med ett gosedjur.

– Jag trodde att han skulle be om ursäkt, men han sa att jag blivit utnämnd till resans otrevligaste passagerare, säger Assal som blev alltmer upprörd.
En i crew hade en aggressiv/glimten-i-ögat-humor. Passageraren framför mig (i business) ville inte ha sallad till förrätten. Han blev dock nekad att avstå, med hänvisning till att "annars måste jag skvallra för din mamma", något som de båda skrattade gott åt.

Är man dock inte på samma våglängd så blir den typen av humor dock lätt problematisk.
 

Arnel

Medlem
Det här är intressant, jag var med på den flighten. Mycket riktigt ropade man ut att alla ombeds att inte äta jordnötter.

Enligt artikeln så ropade dom endast ut det på ditresan men det var på hemresan som problemet uppstod och dom inte ville ropa upp det i högtalarna. Var du med på T/R?
 

Johanna

Medlem
Enligt artikeln så ropade dom endast ut det på ditresan men det var på hemresan som problemet uppstod och dom inte ville ropa upp det i högtalarna. Var du med på T/R?
Dom ropade ut det på tillbakavägen med enligt artikeln.

citat
"Efter lång tid i luften, och mycket tjat från Assals sida, informerades passagerarna om att en person med jordnötsallergi fanns ombord och ombads att inte öppna jordnötspåsar.

– Men de sa ingenting om andra nötter, och när jag frågade sa de att deras policy endast gäller jordnötter, säger hon."
 

Kimmen00

Medlem
Jag var för övrigt med på min senaste flight från EWR att de ropade ut att en person har allvarlig nötallergi så de servade inga nätter (cashewnötter-påsar) alls. Bara ta chips istället..
 
Toppen