Senaste nytt

Pass till Riga?

Mike@GOT

Medlem
Jag och sambon åker på en weekend till Riga imorgon med SAS (GOT -> ARN -> RIX). Sambon har tappat bort sitt pass, men tänkte inte att det var någon fara eftersom Lettland är inom Schengen. Dock säger SAS webbsida att just Lettland och Estland kräver nationellt ID-kort eller pass (ett SIS-märkt ID-kort från banken, som hon har, gäller alltså inte).

Någon som har erfarenhet av passkontroll vid in/utresa i Lettland? Varför avviker de två länderna från Schengenreglerna?
 

dino_81

Medlem
Jag kan inte dra mig till minnes att jag ombetts att visa varken pass/nationellt id-kort eller annan identitetshandling vid resa in/ut från Lettland.

Det är absolut ingen "ordinarie" passkontroll, denna kontroll ligger precis vid loungen och är endast till för resor till non-Schengen.
 

Agö

Medlem
Jag hade en kollega som blev nekad att resa med airBaltic till Riga från Köpenhamn för att han inte hade med sig pass/nationellt ID-kort. Detta är nu ett par år sedan men då var det blankt nej.
 

Mike@GOT

Medlem
Hmm, verkar vara väldigt spritt. Surt att pröjsa 1000 spänn om det inte behövs men som sagt, rent formellt behövs det ju.
 

Rebel

Medlem
Hmm, verkar vara väldigt spritt. Surt att pröjsa 1000 spänn om det inte behövs men som sagt, rent formellt behövs det ju.

Det kan ju behövas på plats också.
Jag tror man glömmer bort att när man är ute och reser i EU måste man alltid kunna identifieras sig. Och då duger inte svenskt körkort.
Det räcker med en sur polis någonstans och man kan bli var länge.
 

osgood

Medlem
Åkte fram och tillbaka igår, och har gjort så mer eller mindre varje vecka senaste månaderna och har aldrig behövt visa pass eller id.
 
Toppen