Senaste nytt

Pass/ID för resa från Oslo till Stockholm?

Jenny P

Medlem
Hej!
Skulle behöva sätta en 15 åring, min son, på ett flyg från Oslo till Stockholm. Han har varken pass eller ID kort med sig. Tror ni det fungerar?
Tack
 

In_Sweden

Medlem
Jag brukar aldrig behöva visa något förutom boardingkort när jag reser inom Norden, men jag brukar ha någon form av ID med mig, åtminstone inte om jag reser med SAS.

Någon annan på forumet kanske vet mer än mina anekdoter?
 

Agö

Medlem
Kan inte ens minnas när jag visade ID intra-Skandinavien sist. Flyger dock uteslutande SAS här.
 

olo

Medlem
Jag har aldrig visat något Id till/från Norge, varken med SAS eller Widereø. Sist jag visade ID inom Skandinavien var nog när jag hade incheckat bagage och SAS körde med fingeravtrycksläsarna. Borde varit 2009.

Passfritt har det för övrigt varit sedan 1952 ;)
 

kaktusen

Medlem
Jag reser en hel del inrikes med barnen (ARN-LLA). För några år sedan skulle alltid min dotter visa ID kort enligt systemet. Det var lite svårt eftersom hon då bara var kring 5 år gammal och jag aldrig hade med mig pass på resor inrikes. Något ID har hon förstås inte heller. Detta löstes alltid med att jag visade ID. De senaste åren har dock detta scenario aldrig hänt igen.

Om man har en 15-åring som reser en hel tycker jag man bör skaffa ett ID kort. Min son är nu 12 och älskar att flyga. Han kommer resa en hel del själv detta år och jag ordnar ett ID kort som troligtvis inte behövs men nog är bra att ha.
 

011430121

Medlem
Regler kan ändras mycket snabbt, efter 11 september attentaten, flög jag inrikes på eftermiddagen ingen ID kontroll, returen på kvällen var det ID kontroll.
Det tog lite längre tid att införa ID kontroll mellan Danmark och Sverige när det gäller tåg och båttrafiken.
Kosta på grabben ett ID, han kommer att behöva det när han blir 18 och kommer att hänga på krogen varje helg.
 
Som många här redan skrivit så är nog ID en bra sak i detta fallet. Även om regelverket inom Norden säger att det inte behövs ID så är det bra att kunna legitimera sig. Jag har själv varit med om att bli tillfrågad - för länge sedan ;) - om ID för att jag var/såg ung ut även fast kraven specificerade ingen nödvändighet.
 
Toppen