Senaste nytt

"Paper ticket required"?

Jonas H

Medlem
Hur sjutton bokade du den biljetten? När jag hade en pappersbiljett förra året var det inte det enklaste att boka och jag var ju tvungen att ha den för att få ett boardingkort. Så jag begriper inte riktigt hur du gjort alltihop.
Biljetten är p.g.a. företagspolicyn bokad genom T****t A*****resor och min enda insats är egentligen att tala om de flighter jag ville ha (annars kan det bli precis vad som helst). Hur de sedan gjort bokningen har jag inte en susning om. Det jag får tillbaka är bara en bokningsreferens.
 

Jonas H

Medlem
Det kan inträffa om man gör en sk "NOREC-incheckning" dvs manuellt knackar in namnet på en flight(NoRECord of passenger) och sen inte lägger in ett ETKT-nummer.

Kan även inträffa när det är nåt strul med incheckningssystemets koppling till biljettsystemet.
Oftast löser flygbolagen det i efterhand i såna fall då de är säkra att det finns en biljett(etkt) att använda senare.
Det tolkar jag som att det beror på något som incheckningsagenten på Arlanda gjorde, eller..?
 

agehall

Medlem
Biljetten är p.g.a. företagspolicyn bokad genom T****t A*****resor och min enda insats är egentligen att tala om de flighter jag ville ha (annars kan det bli precis vad som helst). Hur de sedan gjort bokningen har jag inte en susning om. Det jag får tillbaka är bara en bokningsreferens.

Spännande. Det skulle inte förvåna mig om resebyrån då gjort något fel... Den resebyrån har inte direkt något större förtroende från min sida om vi säger så...
 

henke12

Medlem
Biljetten är p.g.a. företagspolicyn bokad genom T****t A*****resor och min enda insats är egentligen att tala om de flighter jag ville ha (annars kan det bli precis vad som helst). Hur de sedan gjort bokningen har jag inte en susning om. Det jag får tillbaka är bara en bokningsreferens.

Ah,
Det kan också bero på att biljetten inte är "biljetterad"

Dvs, det finns en biljett men inget etkt-nummer.

I detta fall kan jag tänka mig att incheckningsagenten checkade in dig för att sedan ringa resebyrån och be dom biljettera i efterhand.
 

henke12

Medlem
Finns det verkligen en biljett om det inte finns ett biljettnummer eller en fysisk biljett?

Nope, däremot kan incheckning/gate lägga till det i efter hand utan att trycka ut ett nytt boardingkort. Då märker inte resenären nåt. (Därav jag misstänker detta pga överstrykningen)
 

Jonas H

Medlem
Samma sak vid incheckning för hemresan i Ottawa, men där fick jag veta att "the ticket wasn't attached to the booking". Det blev tydligen fixat så vi får väl se vad som händer i Chicago...
 
Toppen