Senaste nytt

Pantelleria - hur kommer jag hit?

Pandion

Medlem
Alla har vi gjort misstag på fyllan ;)

Jag brukar säga så här: Jag har principer. Men avsteg kan göras...

All time low som jag varit med om var 186 kr tur och retur med Ryanair från Stockholm till Alicante. DY tog 3000 kr, så då gjordes avsteg... Helt ok att göra det, men det gäller att ha en ursäkt! :p

Gällande Pantelleria så har jag en tysk kompis som faktiskt har hus på Pantelleria, så jag skulle sätta dig i kontakt med honom, för han borde kunna alla trix och knep.

Det som han berättade för mig i somras var att det gick att flyga dit från Rom och Sicilien. Från Sicilien flyger man dit från Trapani, och mig veterligen så är det bara Ryan som flyger till Trapani, och då dessutom direkt från Skavsta dessutom. Är nog det enklaste, smidigaste och billigaste (?) sättet att ta sig dit. Nuförtiden kan man dessutom boka Exitplatser ombord på FR (sedan i januari). Kostar 110 SEK enkel väg, och då får man också priority boarding, så det blir 220 SEK extra för Exitplatser, vilket det faktiskt kan vara värt, Man får då dessutom en sittplats (typ 16A) och då är flygresan nästan genomlidbar...
 

EvenSteven

Ny medlem
Det finns nog tyvärr inte så många bättre tips än de som din vän givit dig.... Pantelleria & Lampedusa är väldigt isolerade (en del av deras skönhet) och mellan 10 October och 10 April finns inga flyglinjer alls till öarna. Tidigare flög det italienska flygbolaget AirOne året runt på öarna, men tyvärr inte längre.

Jag ska leta vidare och se om jag hittar ett bättre tips till dig, men det ser inte överdrivet ljust ut :(

Jag är själv i färd med att boka en resa till Lampedusa.

Tjena Palazzi! Jag är intresserad av att åka till Lampedusa i sommar. Hur gjorde du för att ta dig enklast dit? Ryanair kör ju till Trapani och Norwegian kör till Palermo....sedan tar det ungefär 2h från båda destinationer att med buss/taxi ta sig till Porto Empedocle där de enda(?) färjorna mot Lampedusa åker. Jag har letat efter flyg men dessa innefattar ca 10h flygtid minimum med byten inräknat.

Vilket är det enklaste sättet? Har du tips? Skulle vara otroligt skönt att åka dit 2 veckor med tjejen.
 

Homer

Medlem
Tjena Palazzi! Jag är intresserad av att åka till Lampedusa i sommar. Hur gjorde du för att ta dig enklast dit? Ryanair kör ju till Trapani och Norwegian kör till Palermo....sedan tar det ungefär 2h från båda destinationer att med buss/taxi ta sig till Porto Empedocle där de enda(?) färjorna mot Lampedusa åker. Jag har letat efter flyg men dessa innefattar ca 10h flygtid minimum med byten inräknat.

Vilket är det enklaste sättet? Har du tips? Skulle vara otroligt skönt att åka dit 2 veckor med tjejen.

Volotea flyger Venedig-Lampedusa (och Venedig-Pantelleria)
Destinations | Volotea
 

EvenSteven

Ny medlem
Tack Homer! Flygförbindelserna är otroligt svåra att hitta. Flyg från Lampedusa-Venedig och sen från Venedig-Stockholm hittar jag tider som matchar, alltså för att ta sig hem. Men flygen från Venedig - Lampedusa går 05:50 och det är svårt att hitta flyg som går från Stockholm till Venedig och som är där innan 05:50....

Tar gärna tips på fler inrikesbolag som flyger mellan olika städer till Lampedusa
 

Johan_G

Medlem
Tack Homer! Flygförbindelserna är otroligt svåra att hitta. Flyg från Lampedusa-Venedig och sen från Venedig-Stockholm hittar jag tider som matchar, alltså för att ta sig hem. Men flygen från Venedig - Lampedusa går 05:50 och det är svårt att hitta flyg som går från Stockholm till Venedig och som är där innan 05:50....

Tar gärna tips på fler inrikesbolag som flyger mellan olika städer till Lampedusa

Eller så utnyttjar tillfället och tar en natt eller två med tjejen i Venedig, det hade jag gjort alla gånger.
 

marviil

Medlem
Bra idé! Varför har jag inte tänkt på det. Ska köra så faktiskt!

Nu kan jag inte dina exakta datum, men t.ex. kan du flyga enligt nedan:

SK 689 T 01AUG 5 ARNLIN 0920 1205
BV2762 T 01AUG 5 MXPPNL 1810 2000
BV2763 B 06AUG 3 PNLMXP 1545 1735
SK 690 T 07AUG 4 LINARN 1255 1535

Alltså SAS t/r Arlanda - Milano för SEK 1606
Sedan Blue Panorama Airlines Milano - Pantelleria t/r för SEK 1865.
Totalt SEK: 3471 och då har du flyga hela vägen. Dock övernattning i Milano på återresan.
 

EvenSteven

Ny medlem
Nu kan jag inte dina exakta datum, men t.ex. kan du flyga enligt nedan:

SK 689 T 01AUG 5 ARNLIN 0920 1205
BV2762 T 01AUG 5 MXPPNL 1810 2000
BV2763 B 06AUG 3 PNLMXP 1545 1735
SK 690 T 07AUG 4 LINARN 1255 1535

Alltså SAS t/r Arlanda - Milano för SEK 1606
Sedan Blue Panorama Airlines Milano - Pantelleria t/r för SEK 1865.
Totalt SEK: 3471 och då har du flyga hela vägen. Dock övernattning i Milano på återresan.

Hej Marvill! Tack för din hjälp & engagemang! Dessvärre var min önskan att flyga till Lampedusa och inte till Pantelleria. Lånade denna tråd pga att jag såg att någon annan börjat tala om Lampedusa. Men Pantelleria har också varit i tankarna så jag uppskattar ditt inlägg.

Däremot har jag insett att utbudet när det gäller boende är ganska dåligt på ön, Lampedusa, iallafall när man tittar på hotels.com/bookings.com. Finns enbart ett fåtal och då ganska dåliga måste jag säga. Jag hade tänkt resa perioden 16-30 augusti.

Är det någon som har tips på boende gällande Lampedusa i första hand och Pantelleria i andra hand?
 
Toppen