Panik! Inresa till Dubai med stämpel från Israel

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Mattias Edstrom, 22 Oktober 2014.

1. Mattias Edstrom

Mattias Edstrom Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Jag hjälper min kollega som ska resa till Dubai på måndag. Hennes make har en israelisk stämpel i passet vilket jag förstår inte är tillåtet när man ska resa in i Förenade Arabiemiraten. Någon här i forumet som vet om man kan komma in i Dubai med ett provisoriskt pass vilket vi i nuläget ser som enda möjligheten? Tacksam för svar.

2. SAS404

SAS404 Medlem

Nej Provisoriskt Pass fungerar icke. Han är nog tyvärr rökt :(

"Provisoriska pass och främlingspass accepteras inte för inresa till Förenade arabemiraten. Försök att resa in med sådana dokument leder till direktavvisning tillbaka till ursprungsdestinationen."

Reseinformation Förenade Arabemiraten | SwedenAbroad

Last edited: 22 Oktober 2014
    Mattias Edstrom gillar detta.
  3. Emiraten och Oman har inte officiella restriktioner för de med Israeliska passtämplar. Åtta arabstater har det, och värst är det i Egypten (som egentligen tillåter det), Jordanien och Yemen. Sedan finns det ju mer restrektiva muslimska stater (läs länder med -stan i namnet), och där blir du garanterat stoppad, oavsett vad regler säger.

Flygplatserna i Dubai o Abu Dhabi är än mindre brydda om du besökt Israel. Det är för mycket internationell transfer genom dessa flygplatser, så bolagen har gjort påtryckningar för att lätta på praxis.

Det finns enstaka fall där det varit krångel, men det beror på enskilda surpuppor i båset. Din vän kommer INTE bli nekad inträde i Dubai p.g.a denna stämpel.

Reser man mycket i området är det ändå brukligt att bära två pass. Glädjande kan meddelas att Tel Avivs flygplats inte stämplar passen sedan April i år, just för att undvika dessa problem för turister...

Här är en översättning från den Israeliska turistbyrån:
    "Arabländer som godkänner Israeliska passtämplar"
    • United Arab Emirates
    • Egypten (kan krångla i praktiken)
    • Jordanien (kan krångla i praktiken)
    • Oman
    • Marocko
    • + Algeriet (som inte valts att räknas som muslimsk stat)

Marocko tillåter t.o.m inresandet av Israeliska medborgare, och det gäller även i Algeriet. Den sistnämnda

Last edited: 22 Oktober 2014
  4. sammyj

sammyj Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sist jag förnyade mitt pass, ca 1 år sedan, tog det max 29 timmar för dom att göra det. Jag stod hos polisen och hängde på låset när dom öppna på morgonen. Nästa dag var passet framme och klart hämtade det igen på morgonen när dom öppna. Detta var i Malmö. Det kan också funka, men inga garantier för att det lyckas jag hade kanske mycket tur :)

Mattias Edstrom gillar detta.
  5. Mattias Edstrom

Mattias Edstrom Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för alla svar...särskilt från Palazzi som gav ett mycket bra och utförligt svar :)

6. telelina

telelina Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har åkt från Jordanien till Israel och tillbaka utan några som helst problem. Jordanien får många besökare till Petra som är på semester i Israel.

7. Jordanien och Egypten har diplomatisk relation med Israel till skillnad från andra muslimska länder.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!