Paketresebiljetter vs flygbiljetter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av hallgren, 30 Januari 2014.

1. hallgren

hallgren Medlem

När jag söker flyg för familjen till Kalifornien till i sommar upptäcker jag att det finns biljetter som bara säljs via flyg+hotellpaket och som aldrig dyker upp när man söker på enbart flygbiljetter.
    Dilemmat här är att inga flygbolag verkar ha släppt några billiga kampanjbiljetter till USA om man ska åka senare än 15 juni, och frågan är: de billiga biljetter som finns vid paketresor, är det samma biljetter som senare kommer att släppas i någon kampanj? Eller är det helt andra biljetter?

Ett exempel är SAS ARN-SFO med utresa sista veckan i juni och hem knappt tre veckor senare. Pris enbart flyg för 2 vuxna och 2 barn: ca 35000. Flyg+hotell med tre nätter i SF: ca 31000. Detta hotell separat kostar ca 5000.

2. Välkommen till BusinessClass, hallgren!

Det finns biljettpriser som inte är publicerade. Det finns i stort sett tre kategorier av icke publicerade priser.
    • Corporate fare (företagsavtal)
    • Group Inclusive Tour fare (GIT)
    • Individual Inclusive Tour fare (IIT)
    Det som du kan se vid flyg+hotell bokning är ofta GIT eller IIT beroende på antalet passagerare som åker.

Jag kan inte svara på om det är samma biljetter men de har säkert olika biljettvillkor.

3. hallgren

hallgren Medlem

Tack för svar.

4. ulagun

ulagun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samtidigt går man oftast miste om bonuspoängen både gällande flyg och hotell när man köper paketresa.
    Så räkna gärna "baklänges" och kolla värdet av poäng om ni bokar flyg och hotell direkt.

5. hallgren

hallgren Medlem

Är det verkligen någon skillnad i bonusintjäning på SAS om man bokar via MrJet/Expedia/etc. tillsammans med hotell, mot om man bokar direkt hos SAS?
    För hotell vet jag att det kan vara det, men i detta fall är det bara de första nätterna av en längre resa, så det gör inte så mycket.

6. Just på SAS opererad flygning spelar det mindre roll då de ger 100% poäng till SAS EuroBonus för alla betalda Economy class biljetter (ej ID biljett men det kommer ni inte kunna köpa).

EuroBonus partners - SAS earn points chart - SAS

Många GIT fare bokas i G klass och vissa program ger inte poäng/miles om bokningsklass är G klass.

Last edited: 30 Januari 2014
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!