Senaste nytt

Påverkar kreditupplysningar från kortföretag möjlighet till lån mm?

MrDollar

Medlem
Var tvungen att prova och det såg bra ut. Testade även "Min Upplysning" och där dök det upp en del som jag aldrig tänkt på. Tydligen har jag 50 tkr limit hos Coop som jag aldrig nyttjar alls numera. Även 20 tkr på ett "guldkort" som Nordea en gång trugade på mig. Har använt kortet till deras dosa innan e-legitimation blev standard men aldrig handlat med det. Sen har jag visst 10 tkr "reserv" på bankkortet, aldrig använt. Slutligen 6 tkr på ICA som jag faktiskt nyttjat någon gång då jag slarvat med att fylla på i förväg. En kvarleva sedan tiden "förpåfyllnad" gav väldigt bra ränta.

Summa summarum sex krediter varav en avslutad, en "verklig" och fyra egentligen helt onödiga. Nu är jag inte på väg mot någon shoppingrunda avseende lån men tycker ni man borde se över och kanske avsluta de fyra onödiga eller är det inget att bry sig om?

En märklig sak är att jag är ganska säker på att några bensinkort synts som kredit tidigare. Nu är de av någon anledning borta. Undrar varför?
Tja, vad har du för betyg?
Om du inte använder de krediterna skulle jag säga upp dom 4 onödiga och ha kvar 1-2st
 

bstark

Medlem
Det går väl inte ens få bättre än 0,1.

Betygsskala
Utmärkt = 0,1%
Mycket bra = 0,2 - 0,9%
Bra = 1,0 - 4,0%
Mindre bra = 4,1 - 25,0%
Svag = 25,1 - 99,9%
 

Delayed

Medlem
Det går väl inte ens få bättre än 0,1.
Nej inte om jag fattar rätt. Samtidigt är det inget ovanligt eller något att "skryta" om direkt. Så här skriver UC:

Din grupp
49% av alla svenskar tillhör samma grupp
49% är män och 51% kvinnor
Medelinkomsten ligger på ca 329 000kr/år
Mindre än 1% i gruppen har en betalningsanmärkning
Ni har i genomsnitt 3 krediter/lån per person

Nu vet jag inte om gruppen definieras som de med exakt 0,1% eller om det är något intervall.
 

Boomboom

Medlem
I dagsläget har jag en hel del olika kreditkort för att täcka upp olika behov och maxa intjäningen. Bostadslån finns på kartan om 1-3 år och jag undrar hur pass snabbt ens betyg revideras, om jag säger upp majoriteten av mina kort och krediter imorgon hur lång tid tar det tills mitt kreditbetyg höjs?
 
Toppen