Det har hela tiden i tråden talats om att antalet förfrågningar i normala fall inte är avgörande för kreditvärdigheten. Det har inte sagts att det aldrig påverkar kreditvärdigheten eftersom det är många faktorer som är viktiga. Och det stämmer till 100%. Du nämner ett extremfall med "extremt låg inkomst" vilket jag tolkar till ca 50 000 per år. Kreditföretagen/banken ser alltså att inkomsten är nära noll och är därför restriktiva med krediter. Att man frågar flera gånger ser då inte bra ut eftersom man officiellt inte tjänar några pengar. Är detta svårt att förstå? Att fråga efter krediter när man officiellt inte ens kan betala månadshyran för en etta i en mindre norrländsk by är väl inte speciellt smart. Att du sedan är en superstar daytrader, "a big swinging dick" som vi oldtimers skämtsamt fortfarande brukar säga, med magisk avkastning är inte något som syns på UC.
Det finns även andra extremfall där en person har en låg eller normal inkomst men i själva verket är förmögen. Man kan ju ha sålt sitt företag, ärvt pengar, eller ha en massa miljoner innestående i sitt bolag. Banker och kreditinstitut ser inte detta i rapporterna. Man kan oftast enkelt jobba runt den låga inkomsten när det gäller produkter som att teckna en hyresrätt, ordna ett Amex, ordna ett stort lån eller en större kreditlimit hos banken. Man bokar upp ett personligt möte med en högt upp i företaget, förklarar "problemet", visar tillgångar och sedan är det klart. Detta fungerar dock inget vidare på vardagsprodukter eftersom de vill ha volym och inte är intresserade av extra arbete.
Det vi har diskuterat senast har varit från
inlägg #22 i denna tråd där personen har "god ekonomi"
("Jag har god ekonomi men många förfrågningar pga av bankbyte och nya kreditkort etc,") och helt plötsligt har dålig kreditvärdighet efter att Amex har gjort EN (1) förfrågan hos UC. EN (1) förfrågan är helt irrelevant om man har god ekonomi. Med "god ekonomi" antar jag att personen tjänar en hyfsad normallön, har ett bolån, några kreditkort och inga anmärkningar.
Att sedan lita på vad kundtjänst säger är väl en aning naivt. Det har vanligtvis noll koll på denna process.
Helt korrekt analyserat om inte antalet förfrågningar är absurt högt och bara gäller SMS-lån, högräntelån eller annat skräp.