Senaste nytt

Påverkar kreditupplysningar från kortföretag möjlighet till lån mm?

agehall

Medlem
Det var det ju alltså inte, eftersom hon säger klart och tydligt att "du har många UC-förfrågningar och låg årsinkomst". Annars hade hon väl helt enkelt sagt att "du har för låg deklarerad årsinkomst"?
Det hade hon säkert kunnat säga och det hade nog varit närmare sanningen. Om du byter bank tas normalt sett inga enorma mängder UC-upplysningar - de behöver ju bara en.

Eftersom i princip vemsomhelst kan ta en UC på en annan person så hade det ju varit ett utmärkt sätt att göra denial-of-service-attaker mot andra om företag verkligen brydde sig om antalet UC-förfrågningar. Det är, som redan påpekats, viktigare vem som frågat än hur många som frågat.

Grundproblemet är dock en för svag, deklarerad, årsinkomst. Jag vill gärna höra talas om någon som deklarerar en inkomst på 350k+/år, har en i övrigt ordnad ekonomi och blir nekad pga för många UC-förfrågningar.
 

KiMeister

Medlem
Jag förstår inte riktigt varför jag måste förklara mina UC-förfrågningar, men i det här fallet handlade dels om konventionellt bankbyte, värdepapperskrediter (i två olika banker) och lite andra saker. Sammanlagt 4-5 st förfrågningar.

Jag älskar att du vet dels vad som sas i samtalet mellan mig och SEB, och dels vad bankerna har för rutiner vid en specifik årsinkomst.

Det var ju dock inte det som var problemet. Problemet var att det beskrevs i trådstarten (eller ett par inlägg ner) att UC-förfrågningar aldrig påverkade någonting. Då skrev jag att det gör det visst, både vid automatformulär och vid låg årsinkomst. Första ljushuvudet svarar att "det gör det visst, vid bolån..." och nästa ljushuvud att "det påverkar ingenting, om man tjänar över 350 000:- per år". Bra poänger båda två, men helt irrelevant till vad jag beskrev.
 

kaktusen

Medlem
Det har hela tiden i tråden talats om att antalet förfrågningar i normala fall inte är avgörande för kreditvärdigheten. Det har inte sagts att det aldrig påverkar kreditvärdigheten eftersom det är många faktorer som är viktiga. Och det stämmer till 100%. Du nämner ett extremfall med "extremt låg inkomst" vilket jag tolkar till ca 50 000 per år. Kreditföretagen/banken ser alltså att inkomsten är nära noll och är därför restriktiva med krediter. Att man frågar flera gånger ser då inte bra ut eftersom man officiellt inte tjänar några pengar. Är detta svårt att förstå? Att fråga efter krediter när man officiellt inte ens kan betala månadshyran för en etta i en mindre norrländsk by är väl inte speciellt smart. Att du sedan är en superstar daytrader, "a big swinging dick" som vi oldtimers skämtsamt fortfarande brukar säga, med magisk avkastning är inte något som syns på UC.

Det finns även andra extremfall där en person har en låg eller normal inkomst men i själva verket är förmögen. Man kan ju ha sålt sitt företag, ärvt pengar, eller ha en massa miljoner innestående i sitt bolag. Banker och kreditinstitut ser inte detta i rapporterna. Man kan oftast enkelt jobba runt den låga inkomsten när det gäller produkter som att teckna en hyresrätt, ordna ett Amex, ordna ett stort lån eller en större kreditlimit hos banken. Man bokar upp ett personligt möte med en högt upp i företaget, förklarar "problemet", visar tillgångar och sedan är det klart. Detta fungerar dock inget vidare på vardagsprodukter eftersom de vill ha volym och inte är intresserade av extra arbete.

Det vi har diskuterat senast har varit från inlägg #22 i denna tråd där personen har "god ekonomi" ("Jag har god ekonomi men många förfrågningar pga av bankbyte och nya kreditkort etc,") och helt plötsligt har dålig kreditvärdighet efter att Amex har gjort EN (1) förfrågan hos UC. EN (1) förfrågan är helt irrelevant om man har god ekonomi. Med "god ekonomi" antar jag att personen tjänar en hyfsad normallön, har ett bolån, några kreditkort och inga anmärkningar.

Att sedan lita på vad kundtjänst säger är väl en aning naivt. Det har vanligtvis noll koll på denna process.

Grundproblemet är dock en för svag, deklarerad, årsinkomst. Jag vill gärna höra talas om någon som deklarerar en inkomst på 350k+/år, har en i övrigt ordnad ekonomi och blir nekad pga för många UC-förfrågningar.
Helt korrekt analyserat om inte antalet förfrågningar är absurt högt och bara gäller SMS-lån, högräntelån eller annat skräp.
 

Xilan

Medlem
Det vi har diskuterat senast har varit från inlägg #22 i denna tråd där personen har "god ekonomi" ("Jag har god ekonomi men många förfrågningar pga av bankbyte och nya kreditkort etc,") och helt plötsligt har dålig kreditvärdighet efter att Amex har gjort EN (1) förfrågan hos UC. EN (1) förfrågan är helt irrelevant om man har god ekonomi. Med "god ekonomi" antar jag att personen tjänar en hyfsad normallön, har ett bolån, några kreditkort och inga anmärkningar.

Håller med om att EN förfrågan säkerligen inte har någon påverkan om man har god ekonomi, lika lite som en droppe fyller en bägare.
Men om man redan har en drös förfrågningar kommer EN extra förfrågan att påverka kreditvärdigheten negativt, även om man har en mycket god inkomst.

Alla som har tjänsten MinUC kan kolla vilken kreditvärdighet de bedömer att man har. Den är uttryckt som en siffra och är alltså "bedömd risk att personen får en betalningsanmärkning inom ett år". Baserat på en sammanvägning av inkomst, skulder, krediter osv osv
En av alla faktorer är antal kreditupplysningar lämnade de senaste 12 månaderna. Jag har själv erfarenhet av att kreditvärdigheten går upp respektive ner 0,1%-enhet när antalet förfrågningar ändras. Dvs. 365 dagar efter en kreditupplysning har det gått upp ett hack, och dagen efter en ny förfrågan sänks värdet i vissa fall ett hack.

Men om värdet exempelvis sänks från 0,3% till 0,4% så har man fortfarande mycket god kreditvärdighet och i praktiken har det ingen betydelse.
 

KiMeister

Medlem
Det har hela tiden i tråden talats om att antalet förfrågningar i normala fall inte är avgörande för kreditvärdigheten. Det har inte sagts att det aldrig påverkar kreditvärdigheten eftersom det är många faktorer som är viktiga. Och det stämmer till 100%. Du nämner ett extremfall med "extremt låg inkomst" vilket jag tolkar till ca 50 000 per år. Kreditföretagen/banken ser alltså att inkomsten är nära noll och är därför restriktiva med krediter. Att man frågar flera gånger ser då inte bra ut eftersom man officiellt inte tjänar några pengar. Är detta svårt att förstå? Att fråga efter krediter när man officiellt inte ens kan betala månadshyran för en etta i en mindre norrländsk by är väl inte speciellt smart. Att du sedan är en superstar daytrader, "a big swinging dick" som vi oldtimers skämtsamt fortfarande brukar säga, med magisk avkastning är inte något som syns på UC.

Det finns även andra extremfall där en person har en låg eller normal inkomst men i själva verket är förmögen. Man kan ju ha sålt sitt företag, ärvt pengar, eller ha en massa miljoner innestående i sitt bolag. Banker och kreditinstitut ser inte detta i rapporterna. Man kan oftast enkelt jobba runt den låga inkomsten när det gäller produkter som att teckna en hyresrätt, ordna ett Amex, ordna ett stort lån eller en större kreditlimit hos banken. Man bokar upp ett personligt möte med en högt upp i företaget, förklarar "problemet", visar tillgångar och sedan är det klart. Detta fungerar dock inget vidare på vardagsprodukter eftersom de vill ha volym och inte är intresserade av extra arbete.

Det vi har diskuterat senast har varit från inlägg #22 i denna tråd där personen har "god ekonomi" ("Jag har god ekonomi men många förfrågningar pga av bankbyte och nya kreditkort etc,") och helt plötsligt har dålig kreditvärdighet efter att Amex har gjort EN (1) förfrågan hos UC. EN (1) förfrågan är helt irrelevant om man har god ekonomi. Med "god ekonomi" antar jag att personen tjänar en hyfsad normallön, har ett bolån, några kreditkort och inga anmärkningar.

Att sedan lita på vad kundtjänst säger är väl en aning naivt. Det har vanligtvis noll koll på denna process.


Helt korrekt analyserat om inte antalet förfrågningar är absurt högt och bara gäller SMS-lån, högräntelån eller annat skräp.

Inkomsterna överstiger 50' per år, så du kan sova lugnt. Jag betalar hyran (i en av våra större städer, hör och häpna) och amexräkningen. Någon daytrader är jag inte heller då jag har i snitt ett till fem avslut per månad.

Det här är väl detta forum i ett nötskal. Det finns oändligt med kompetens och kunnande, men attityden är fullkomligt åt skogen. Vilket gäller i princip oavsett vad som avhandlas.

Gud nåde dig om du ställer en nybörjarfråga eller råka påstå något i strid med vad självutnämnd forumpåve anser. Spyr på skiten snart.

Men nu släpper vi den diskussionen, åter till ämnet.
 

palmen

Moderator
Tror vi alla får ta en paus och andas lite. Diskutera sak och inte person Alla har rätt att ha en egen åsikt och yttra den även om ingen annan håller med.
Fortsätter det i denna stil kommer tråden att stängas för vidare kommentarer och eventuella varningar/avstängningar kommer att behöva delas ut och det vill nog ingen.

Några inlägg har ändrats på innehåll utifall att ni undrar.

//Moderator
 

Delayed

Medlem
Jag har själv erfarenhet av att kreditvärdigheten går upp respektive ner 0,1%-enhet när antalet förfrågningar ändras. Dvs. 365 dagar efter en kreditupplysning har det gått upp ett hack, och dagen efter en ny förfrågan sänks värdet i vissa fall ett hack.

Men om värdet exempelvis sänks från 0,3% till 0,4% så har man fortfarande mycket god kreditvärdighet och i praktiken har det ingen betydelse.
Hur tar ni rätt på denna "kreditvärdighet", dvs procentsiffran? "Mitt kreditbetyg" på UC?
 

Delayed

Medlem
Var tvungen att prova och det såg bra ut. Testade även "Min Upplysning" och där dök det upp en del som jag aldrig tänkt på. Tydligen har jag 50 tkr limit hos Coop som jag aldrig nyttjar alls numera. Även 20 tkr på ett "guldkort" som Nordea en gång trugade på mig. Har använt kortet till deras dosa innan e-legitimation blev standard men aldrig handlat med det. Sen har jag visst 10 tkr "reserv" på bankkortet, aldrig använt. Slutligen 6 tkr på ICA som jag faktiskt nyttjat någon gång då jag slarvat med att fylla på i förväg. En kvarleva sedan tiden "förpåfyllnad" gav väldigt bra ränta.

Summa summarum sex krediter varav en avslutad, en "verklig" och fyra egentligen helt onödiga. Nu är jag inte på väg mot någon shoppingrunda avseende lån men tycker ni man borde se över och kanske avsluta de fyra onödiga eller är det inget att bry sig om?

En märklig sak är att jag är ganska säker på att några bensinkort synts som kredit tidigare. Nu är de av någon anledning borta. Undrar varför?
 
Toppen