Senaste nytt

Påverkar kreditupplysningar från kortföretag möjlighet till lån mm?

KiMeister

Medlem
Antal UC har en väldig betydelse för oss med extremt låg inkomst (men som inte har några problem med höga utgifter av andra skäl). Vi som valt Amex just för att slippa ha en kreditlina presenterad.
 
Antal UC har en väldig betydelse för oss med extremt låg inkomst (men som inte har några problem med höga utgifter av andra skäl). Vi som valt Amex just för att slippa ha en kreditlina presenterad.
Sålänge som du inte har några betalningsanmärkningar, inte är under skuldsanering och kan visa upp xxx xxx kr i kapital på ett kontoutdrag så förstår jag inte problemet varken i bolånelägen eller för andra krediter
 

KiMeister

Medlem
Sålänge som du inte har några betalningsanmärkningar, inte är under skuldsanering och kan visa upp xxx xxx kr i kapital på ett kontoutdrag så förstår jag inte problemet varken i bolånelägen eller för andra krediter

Det där är helt enkelt fel.

Jag har själv (för ca 3 månader sedan) blivit nekad att skaffa SAS MC med 20' i kredit pga låg inkomst i kombination med många UC (bankbyte och andra affärer). Fick avslagsmail först och ringde då upp kundtjänst för förklaring och fick svar enligt ovan.

Frågade dessutom hur de kunde neka då jag inte har några andra kreditengagemang, vilket inte hade någon betydelse då UC och inkomst var tillräckliga varningssignaler. Erbjöd mig också att skicka in kontoutdrag, vilket inte spelade någon som helst roll. Då fick det bli Skandia (som jag nu måste byta ut till SAS MC i alla fall). Får helt enkelt ta ut lite mer i lön framöver.

Sammanfattningsvis: Det spelar stor roll.
 
Det är stor skillnad att fylla i ett webbformulär och automatiskt söka en kredit såsom ett SAS MC gentemot att ha ett personligt möte på exempelvis en bank. De automatiska utvärderingarna är ju troligen programmerade att validera i stil med att om inkomst < x kronor tillåts ett maximalt kreditutrymme totalt y kr, Är x så liten att den är på gränsen till orimligt kan säkert antalet UC uppslag spela roll också. Ett annat ofog med automatisk utvärdering är att ibland skall exempelvis de senaste tre eller fem årens inkomst anses som representativ.

Råkade själv ut för detta när jag inte fick handla för 10 000 kronor i en bygghandel två år efter jag var färdig med studierna. Detta var före BC tiden och faktura lät som ett smidigt alternativ... Banken såg inga problem när vi köpte huset och från första dagen på jobbet hade man ju en skälig lön men taxerad inkomst ett par år tidigare var CSN bidrag (ej inkomst) samt de kronor man fick tjäna utan att bli av med studiemedel.

Förstår att i fallet KiMeister kanske det spelar roll för automatisk utvärdering men har man inte tänkt låna via nischbanker så skulle jag inte höja ögonbrynet nämnvärd i antal UC utan snarare fokusera på utnyttjat och beviljat kreditutrymme så det är skäligt i förhållande till taxerad inkomst. Samt att man kan visa upp lite andra tillgångar. (Förutsatt att man inte "jobbar nattskift" och därför saknar taxerad inkomst)...

Annars är ju vanliga bankkort inte dumma alls då man får en ren och fin UC om man nu skulle önska det... Finns nog inga generella svar här men mitt stalltips är att om din bank skulle ge dig sämre ränta för att du har några UC uppslag från konkurrerande bankar så skulle jag byta bank på stört för då har man ingen god relation med sin bankman.
 

kaktusen

Medlem
Det som kanske är trams för dig är inte trams för andra som ska omförhandla bostadslån etc. Som jag skrev förändrades betyget negativt av just denna kreditupplysning. Jag kollar varje vecka. Jag har god ekonomi men många förfrågningar pga av bankbyte och nya kreditkort etc, de flesta tack vare att jag upptäckte BC. Tyck vad du vill, men jag anser att Amex gör fel när de lovar en sak över telefon och sen gör en annan. Beklagar att denna diskussion delvis hamnade utanför ämnet.
Det är inte bara trams för mig utan för alla som förstår hur systemet med UC och kreditvärdighet fungerar. Hur många förfrågningar som görs KAN vara viktigt men är oftast i stort sett oviktigt. Det är många andra faktorer som är betydligt viktigare. Om Amex gör EN (1) förfrågan och det leder till att du plötsligt har dålig kreditvärdighet så kan man mycket enkelt säga att du inte har god ekonomi. Eller i alla fall att det finns problem. Amex kan välja att göra en förfrågan en gång i månaden på dig så länge det finns ett legitimt skäl. Man kanske tycker att din ekonomi ser ut att vara lite shaky och vill kolla så att allt är ok. Du kan inte göra något åt det. Detsamma gäller andra kort, företag eller kreditinstitut.

Inkomsten är en viktig del av UC. Framförallt att den är stabil. Har du hög inkomst kan ett stort antal förfrågningar göras utan att det spelar någon roll. Har man låg inkomst och många förfrågningar görs så är det ofta tecken på problem. Det säger sig själv att om man tjänar lite pengar och söker efter mycket kredit så är det inte ett bra. Saker som om man bor i villa/brf/hyresrätt, är gift, hur gammal man är, var man bor, hur stora utestående lån som finns, om man äger övriga fastigheter samt betalningsanmärkningar är andra viktiga faktorer.

VEM som frågar efter utdrag är också viktigt. Förfrågningar från Amex, Eurocard, Diners, etc är inte negativt. Att köpa saker på avbetalning gör man inte om man har god ekonomi. Man har ej heller förfrågningar från Nordax eller Brittas SMS-lån om man har god ekonomi. Ska man byta bank så har man inte förfrågningar från tio banken om man har god ekonomi. I dessa fall har fler förfrågningar en negativ inverkan. Har man några kreditkort, bolån, kreditlimiter hos banken, företagsengagemnag, livförsäkring, etc. så frågas det oftast automatiskt efter utdrag årligen och det är inte det minsta negativt.

Om man är oroad över antalet förfrågningar hos UC och att det ska leda till dålig kreditvärdighet, speciellt om antalet förfrågningar är relativt lågt, så har man nog inte så god ekonomi som man tror.
 

kaktusen

Medlem
Måste ha missat något men vem har pratat om att inte jobba? Att ha krediter hos en bank är ett utmärkt sätt att ha utrymme om man behöver göra investeringar eller har oförutsedda kostnader. Det är billigt att förhandla fram om man betalar ingen ränta om man inte använder krediten. Idag är det ju också extremt billigt att använda krediten pga ränteläge. Få har sina pengar i cash på banken. Har man pengar så är en stor del vanligtvis investerade i fonder, aktier, fastigheter eller annat.

Antal UC har en väldig betydelse för oss med extremt låg inkomst (men som inte har några problem med höga utgifter av andra skäl). Vi som valt Amex just för att slippa ha en kreditlina presenterad.​
Om man har extremt låg inkomst och samtidigt söker krediter så ser det ju faktiskt ut som om man har dålig ekonomi. Att man kanske har miljoner på banken är ju något som inte syns på UC. Om man då har många förfrågningar har det naturligtvis en negativ inverkan på situationen. I exemplet som diskuterades ovan ang. att Amex gjorde förfrågan hos UC så hade personen "god ekonomi" och då är det andra faktorer som är viktigare än antalet förfrågningar.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Antal UC har en väldig betydelse för oss med extremt låg inkomst (men som inte har några problem med höga utgifter av andra skäl). Vi som valt Amex just för att slippa ha en kreditlina presenterad.
Då är det snarare låg inkomst som är problemet än att ha många UC-förfrågningar.

Om man har så många miljoner på banken att man inte behöver jobba, varför behöver man då krediter?
Finns många bra anledningar - en är att det är otroligt billigt att låna pengar idag. Dvs kostnaden för att ta en kredit kan vida understiga vad du kan tjäna på att investera dina tillgångar smart.

Sedan är det som alltid, när du har pengar är det inga problem att låna men den dag du verkligen behöver ett lån kan det vara svårare att få någon att ställa upp. Därför gillar jag att ha likviditet samtidigt som jag inte ser några problem med att köpa en TV på avbetalning om jag får bra villkor.
 

KiMeister

Medlem
Nått är lurt här. Om man har så många miljoner på banken att man inte behöver jobba, varför behöver man då krediter?
Handlar snarare om att jag studerar för tillfället. Hur många miljoner jag har i min ISK är av ganska underordnad betydelse. Lever dock tämligen gott på den knappa halvtidsinkomst jag tar ut och aktieutdelning (inga studielån alltså). Nu vet jag inte om du vet hur ISK fungerar deklarationsmässigt, men inkomst av kapital-posten blir oförskämt låg, trots höga utdelningar eller realiserade vinster. Detta leder alltså till att jag för tillfället har en helt ok inkomst, som inte syns i deklarationen.

Då är det snarare låg inkomst som är problemet än att ha många UC-förfrågningar.
Det var det ju alltså inte, eftersom hon säger klart och tydligt att "du har många UC-förfrågningar och låg årsinkomst". Annars hade hon väl helt enkelt sagt att "du har för låg deklarerad årsinkomst"?
 
Toppen