Senaste nytt

Påverkar kreditupplysningar från kortföretag möjlighet till lån mm?

Tostarp

Medlem
Kan bekräfta att antal tagna kreditupplysningar de senaste tolv månaderna bestämmer rekommenderad ränta. Dvs det styr inte om du får krediten eller inte utan bara nivån på den räntan som du blir erbjuden.

Dvs ju fler UC du har, desto högre ränta.
 
Kan bekräfta att antal tagna kreditupplysningar de senaste tolv månaderna bestämmer rekommenderad ränta. Dvs det styr inte om du får krediten eller inte utan bara nivån på den räntan som du blir erbjuden.

Dvs ju fler UC du har, desto högre ränta.
Hur kan du bekräfta det? Gäller det alla banker och alla personer?
 

kaktusen

Medlem
Kanske OT men en lite längre förklaring. Antalet förfrågningar på UC väger in på lånet. Även vilka slags förfrågningar. Hur många kreditkort man har väger också in. Detta gäller alla banker. Men frågan är mer komplicerad än så eftersom det finns ett flertal andra viktiga faktorer. Banken tittar bland annat på inkomst, ålder, track record hos banken, antal UC, total kreditlimit på kreditkort, din allmänna kreditvärdighet, belåningsgrad, ev besök hos kronofogden samt din bostad.

En annan viktig faktor är självklart om du är en bra kund i banken. Tjänar banken pengar på dig? Om du har pensionsförsäkringar, vårdförsäkring, fonder, depå, sparande åt barnen, livförsäkringar, valutakonton i flera valutor, en övertrasslimit hos banken, etc. så förändras ditt ränteläge drastiskt. För den som kanske även har konto till företaget blir utrymmet för förhandling mycket bättre. Banken är då villig att ge dig betydligt lägre ränta och mycket bättre villkor. Man då deala rätt bra. De flesta banken har ett poängsystem där man helt enkelt pluggar in dessa faktorer och sedan ser man hur mycket under riktvärdet räntan ska ligga.

Antal UC är inte alltid en faktor. Om du har halvbra ekonomi, ska ha ett lån på fem mio och har en inkomst på 500 000 och dessutom har 30 förfrågningar hos UC senaste året ser det mycket dåligt ut. Om du har en inkomst på tio mio per år och ska ha ett lån på fem mio så är antalet UC inte av betydelse om du nu inte är kund hos kronofogden.

Antal förfrågningar från UC har ofta en negativ inverkan på ränta och villkor. Detta eftersom en kund med bra ekonomi sällan har många förfrågningar. Undantag är de med mycket bra ekonomi , många kreditkort, etc. Men på dessa ser man snabbt mönstret och UC har ingen inverkan.

Någon skrev ovan att det inte spelar roll om man har 100 kreditkort. Det är naturligtvis felaktigt. När banken ska ge dig ett lån tittar man på hur mycket lån du har. Om du nu har 100 kreditkort, alla har en gräns på 50 000, så har du i teorin lån på fem miljoner. Det spelar ingen roll om du inte använder något av korten, det är möjligheten att använda korten som är relevant för banken. Ditt kreditutrymme för övriga lån är då mycket begränsat om du inte har hög inkomst.
 
Vilken bank är det? Låter konstigt och lite trångsynt. Då lånen skall läggas om så tar jag diskussioner med många olika banker för att få så bra ränta som möjligt. Då görs i regel en UC för att banken skall få en bild av min kreditvärdighet. Har aldrig hänt att jag blivit nekad pga detta.

Jag väljer att inte droppa min arbetsgivare publikt, även om många på forumet känner till den. Vi kan ta det via inbox om du vill. @kaktusen ovan ger en bra förklaring. Vi jobbar med scorekort där antalet upplysningar är en parameter, om än inte den allra viktigaste. Vi fastställer vår egen kreditscoring, är IRK-godkända (IRK = Intern RiskKlassificering) men köper uppgifter från UC, och lägger på våra egna parametrar. De som kaktusen nämner i första stycket använder även vi, men även sådana triviala faktorer, som t.ex. om du är gift eller inte. Gissa vad som ger mest poäng...? ;)
 

Dr. Miles

Expert
Om jag översätter den till flygnördarsptåk, bli det ungefär som "Ger Star Alliance Silver högre prioritet vid uppgradering?". :)

Svaret är ja, men det påverkar inte så mycket för att många andra parametrar (antalet av Star Alliance Gold, högt betalande resenärer, förbeställd specialmat osv) spelar in. :)
 
Jag har också jobbat på bank tidigare och @kaktusen beskriver parametrarna bra. En annan sak som kan vara värd att nämna att även frågeställaren på kreditupplysningen kan påverka. T.ex en förfrågan hos Bluestep kan tolkas som en signal om sämre kreditvärdighet.
 

MrGunnar

Medlem
Därtill finns ju två typer av vanliga lån,
Bolån och medlemslån, där kreditupplysning påverkar - men inte alltid avgörande.
#När jag omförhandlade räntan senast på bolånet (typ 80 % belåning) med banken togs mig veterligen ingen kreditupplysning. Det kritiska blir ju då i stället vid bankbyte.
#Medlemslån i bank är vanliga, och där är ju räntan fastlagd officiellt, kring 5% idag. Antalet kreditupplysningar kan ju påverka då möjligheten att få lån, men inte låneräntans storlek i det fallet.
Hur tänka kring vart gränsen går får gärna nån bankanställd utveckla, dessa två är ju ganska vanliga.
 

Olsson91

Medlem
Min kontaktperson hos Avanza snappade direkt upp min höga gräns på mitt Mastercard elite (400k) när vi skulle kolla på bolån. Enligt han så är det mycket smartare att köra med kort som Eurocard,AmEx bara om man har hög spend då det tydligen inte blir så hårt tryck på UC lappen som med vanliga kreditkort.
 

FF#1

Medlem
Hur är det med dessa sabla kreditupplysningar som det tas när man köper på faktura, skaffar busskort eller e tjänst för att parkera. De genererar ju en upplysning men obefintligt krediutrymme?
 
Toppen