Påverkar kreditupplysningar från kortföretag möjlighet till lån mm?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av JohanA, 13 Februari 2016.

1. JohanA

JohanA Medlem

Beviljade krediter ses som utnyttjade krediter i bankernas ögon. Iaf i Sverige.

2. Wobbly_Fool

Wobbly_Fool Medlem

Men fungerar det inte annorlunda med amex där du inte får en bestämd kredit till skillnad från "vanliga kreditkort"?

3. JohanA

JohanA Medlem

Ja det stämmer nog. När jag tänker på det ger mitt MasterCard utslag men inget syns om mitt Amex.

Wobbly_Fool gillar detta.
  4. Martin Andersson

Martin Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr räcker det i många fall med att kreditfrågan ställs. På den bank jag är anställd på så är antalet kreditförfrågningar en ganska tungt vägande parameter för att fastställa kundens scoring, och därmed kreditbetyg.

telelina och Smuffe gillar detta.
  5. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Vilken bank är det? Låter konstigt och lite trångsynt. Då lånen skall läggas om så tar jag diskussioner med många olika banker för att få så bra ränta som möjligt. Då görs i regel en UC för att banken skall få en bild av min kreditvärdighet. Har aldrig hänt att jag blivit nekad pga detta.

Gus, PetrelliDK och JohanA gillar detta.
  6. Rebel

Rebel Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte nekad men räntan går upp

7. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Väldigt OT, men nej, i alla fall inte för mig.

JohanA gillar detta.
  8. Kimmen00

Kimmen00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lite ot men vad är det för bank som nyttjar det vid kreditvärdering om jag får fråga?
    Har syskon på 2 banker och vid tex bolån kan låntagaren har 100 kreditkort vilket är irrelevant så länge inkomsten är stabil och inga anmärkningar finns.

JohanA gillar detta.
  9. Kimmen00

Kimmen00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eh, knappast, skulle sådant ske får den banken bort för mig direkt. Har hoppat runt på ganska många banker de senaste 5 åren för att få lägsta räntan, jag är helt illojal utan jagar bara lägsta räntan. Matchar inte befintlig bank så byter jag. Tas ju massor av UC har aldrig påverkar ett smack (för mig iaf)

Juraj och JohanA gillar detta.
  10. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I vissa situationer kollar företag på antalet tagna kreditupplysningar, men det påverkar inte kreditutrymmet. På samma sätt som Amex är ett betalkort och inte kreditkort [i.e. du betalar när fakturan kommer - inte släpar efter med betalningar som du lätt kan med andra kort], och därför dyker det inte upp som en kredit vid en UC.

För att återgå till frågan så rekommenderar jag starkt en av de längre longhauls som ger 9000 EuroBonus-poäng och komplettera med något inom Europa i Plus (eller i Go som man lägger OT på). Du kan ju även göra så att du lägger in OT på ett leg longhaul och hoppas att det går igenom.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!