Senaste nytt

Påskweekend i New York: SAS Business & Air France Premium Economy

Jonas C

Medlem
Här följer en kort reserapport på förra veckans påskresa till New York.

Långfredagen 30 Mars 2018

IMG_5086.JPG

Var ursprungligen bokad i SAS Go, men tack vare ett kraftigt överbokat flyg blev jag uppflyttad till SAS Plus i samband med incheckningen online, vilket man tackar för. SSSS var däremot mindre kul...

fullsizeoutput_3aa.jpeg

Business Class var i det närmaste fullsatt på denna flygning, så när som på två stolar 1A och 7A. Av ren nyfikenhet frågar jag mannen bakom incheckningsdisken om vilka möjligheter som finns för en uppgradering till Business. Dagen till ära erbjöd SAS ett kampanjpris på uppgradering från Plus till Business. 2799 SEK eller 25000 EuroBonuspoäng.

Efter en stunds funderande valde jag att slå till på en uppgradering för poäng och jag skyndade mig ut till servicedisken för att knipa den sista platsen.

fullsizeoutput_3a7.jpeg

En fullsatt flygning i alla tre kabiner, och min första resa på rad 1 i SAS "nya" Business-kabin.

cfDGGwJxTqmX7BtGK%1LaQ.jpg

Efter en vända igenom pass och säkerhetskontroll är jag tillbaka airside och med en timme kvar innan avgång gör jag ett besök på Pontus Lounge. Laxsalladen smakade utsökt som vanligt...

IMG_5097.JPG

Seat 1A. Mitt hem under kommande 8 timmar.

IMG_5100.JPG

Välkomstchampagne. Majoriteten av passagerarna i Business var familjer och märkligt nog var det fler barn/tonåringar än vuxna i kabinen.

IMG_5106.JPG

Väl uppe i luften inleds lunchserveringen med Champagne och varma nötter.

IMG_5111.JPG

Fördelen med att sitta på 1A är att man blir serverad först av alla. Löjrom var det självklara valet av förrätt och den tog slut väldigt fort...

IMG_5118.JPG

Valet av varmrätt föll på oxsvansen som var väldigt mör och god. De röda vinerna var dock inga höjdare.

IMG_5121.JPG

Valet av efterrätt föll på bärpajen och en skvätt Sauternes. Kände mig proppmätt vid det här laget och redo för en skön tupplur.

IMG_5127.JPG

Fin utsikt över motorn från toaletten. Nackdelen med att sitta på A-sidan på västgående flyg är att solen ligger på under hela flygningen vilket gör det omöjligt att ta bra bilder från fönstret.

IMG_5131.JPG

Pre-arrival meal bestående av rostbiff, matvete och pesto. I princip samma oätliga mat som serveras i loungerna. Köttet var väldigt segt.


Ankomst i Newark sker en kvar efter ordinarie tidtabell, och efter en dryg timmes kö i passkontroll var man äntligen insläppt i landet. Resan till Downtown Manhattan gick via Newark Penn Station och vidare därifrån till World Trade Center med PATH. Hela resan tog en dryg halvtimme och kostade 11,25 USD.


IMG_5144.JPG

Valet av hotell föll på Marriott New York Downtown som bokades på best rate guarantee för 114 USD per natt inklusive skatter. En vecka innan avresa ansökte jag om ett SPG Gold genom Amex Platinum, som i sin tur gav mig Gold Elite i Marriott Rewards. Detta medförde förmåner så som fri frukost, tillgång till lounge (som är stängd på fredagar och lördagar), samt en uppgradering till ett hörnrum med utsikt över Hudson River och Downtown Manhattan.

IMG_5147.JPG

Vacker utsikt från rummet på 26:e våningen.

IMG_5148.JPG

Solnedgång på nedre Manhattan...

IMG_5153.JPG IMG_5152.JPG

Frukosten intogs på Bill's Bar and Burger ligger i anslutning till hotellet. Ingen hotellrestaurang utan en riktig restaurang som råkar ligga i ett hotell. Detta märktes av både på servicen och maten som var snäppet bättre än en vanlig hotellfrukost.

IMG_5162.JPG

Morgonpromenad till Washington Square Park.

IMG_5161.JPG

Central Park.

IMG_5166.JPG

Upper East Side på andra sidan vattnet.

Middagen intogs på The Spotted Pig, som tyvärr inte levde upp till hypen. Burgaren var god men inte spektakulär, och vinerna på glas var begränsade i utbud, överprisade och mediokra.

Påskdagen 1 April 2018

IMG_5173.JPG

Valet av frukost föll på "The Breakfast Burger" som var riktigt god. Dubbel cheeseburgare med stekt ägg, brioche bröd och home fries.

IMG_5174.JPG

Morgonen och förmiddagen spenderas på hotellet, innan jag checkar ut vid kl 13 och tar en långpromenad längs East River till Lower East Side.

Efter en god lunch på Mimi Cheng's Dumplings i East Village promenerar jag vidare till Penn Station för tåg till JFK via Jamaica Station. Väl framme på Terminal 1 på JFK möts jag av kilometerlånga köer till check-in och säkerhetskontroll. Som statuslös i Economy får jag snällt ställa mig längst bak i den långa kön tills säkerhetskontrollen och de tog mig en dryg halvtimme innan jag var igenom. Som lök på laxen var wifi trasigt i hela terminalen, så man kunde inte fördriva tiden medan man väntade.

Väl igenom säkerhetskontrollen gjorde jag ett försök hos Air France Loungen som tyvärr inte släpper in Priority Pass efter klockan 13.30. Valet av lounge föll istället på Korean Air Lounge som lämnade mycket att önska.

Efter en timme i loungen beger jag mig till gate 5 för ombordstigning på Air France flight AF007 till Paris. Utan priority boarding är det egentligen ingen vits att komma till gaten tidigt då det tog en bra stund att boarda en fullsatt A380. Vid gaten rådde stenhård kontroll av boardinggrupper och när det tillslut var min tur att boarda tjöt det rött i gaten. Seat 16A i Economy på nedervåningen byttes mot 81A i Premium Economy på övervåningen. Min andra op-up i rad vilket kom som en trevlig och totalt oväntad överraskning då jag reste statuslöst på en bonusbiljett i Economy.

IMG_5184.JPG

Seat 81A. Mitt hem under kommande 7 timmar.

Premium Economy-stolen kändes som vilken annan Economy-stol som helst, med undantag för lite extra recline och ett benstöd som inte tjänar något syfte. Nackstödet var ergonomiskt utformat och underlättade vid sömn. Underhållningssystemet var däremot uråldrigt, långsamt och hade ett ointuitivt användargränssnitt.

Amenity kits och menyer delas ut strax innan avgång.

IMG_5200.JPG

Vacker solnedgång med Manhattans skyline i bakgrunden.

IMG_5199.JPG

Middagen serverades en timme in i flygningen. Förrätten bestod av foie gras med fikonmarmelad. Varmrätt kyckling med polenta och paprika. Efterrätt chokladtryffeltårta och äppelkompott. Till maten dracks ett glas Champagne och rödvin. Överlag en väldigt god måltid.

Efter middagen släcktes kabinen ner och jag lyckades få tre timmars sömn innan jag väcktes av frukostserveringen. Frukosten bestod av en blåbärsmuffin, yoghurt och apelsinjuice.

Ankomst i Paris sker en halvtimme innan ordinarie tidtabell och efter en långsam pass och säkerhetskontroll infinner jag mig vid gaten på Terminal 2F för mitt anslutande flyg till Stockholm. Transferupplevelsen på Charles De Gaulle lämnar tyvärr mycket att önska, i synnerhet då man måste passera säkerhetskontrollen på nytt trots ankomst från USA.

IMG_5211.JPG

Frukost på AF1262 CDG-ARN. Yoghurt, äppelklyftor och en varm aprikoskaka. Tyvärr för mycket socker på morgonen och jag hade hellre uppskattat en smörgås eller croissant.

IMG_5212.JPG

Inflygning över Stockholms innerstad innan landning på Arlanda.


Tack för att ni läste!

Hälsningar
Jonas
 

Attachments

  • IMG_5178.JPG
    IMG_5178.JPG
    102,2 KB · Visningar: 306
  • fullsizeoutput_3a6.jpeg
    fullsizeoutput_3a6.jpeg
    33,6 KB · Visningar: 303

Alf

Medlem
Tack för en trevlig rapport och fina bilder som vanligt. Snyggt med uppgradering på SAS hela vägen upp. Menar du att det inte finns löjrom så det räcker till alla som vill ha i business?
 

fcx

Medlem
Tack för en trevlig rapport och fina bilder som vanligt. Snyggt med uppgradering på SAS hela vägen upp. Menar du att det inte finns löjrom så det räcker till alla som vill ha i business?

Nä, det lastas mindre än en burk per passagerare. När jag åkt har det blivit 1-2 burkar kvar, och dessa lägger då personalen beslag på.
 
Toppen