Senaste nytt

På vilka linjer kan man flyga med widebody-plan inom Europa?

Blev en 777-300ER från Zürich till Geneve i morse, jag gissar att det inte var av kapacitetsskäl som den sattes in, för att det var två inte helt fulla bussar med passagerare. Ingen koll på hur ovanligt det är.

Det är väl att Swiss tränar sin besättning på 777orna.
 

M@GNÜS

Medlem
IMG_0970.JPG
Swiss A330-300 Bryssel till Zürich idag... kan man ha tur och få first säten när man bokat business då?
 
Last edited:
Vad är det för fel på IL-96?

Inget fel på den maskinen. Nu är även Il-96-400M på G.

Iövrigt om man skall lista wide-bodies har det i.o.f redan gjorts men skulle man göra det lite mer överskådligt skulle jag formatera såhär:

Airbus
A300
A310
A330
A340
A350
A380

Boeing
747
767
777
787

Ilyushin
Il-86
Il-96-300
Il-96-400

Lockheed
L-1011 TriStar

McDonnell Douglas
DC-10
MD-11

Kommande widebodies:

Boeing MoM (797)
CRAIC 929 (China-Russia Commercial Aircraft International Corporation)
Ilyushin Il-96-400M (uppgraderad version med Aviadvigatel PD-14)
Frigate EcoJet

Detta är de widebodies man kan stöta på idag och några som är under utveckling.

Ser man någon av dessa under equipment innebär det således att det blir widebody på flighten om inte en sista-minutenändring sker. Personligen misstänker jag att det kommer att bli vanligare med två mittgångar framöver eftersom både Boeing och Frigate EcoJet arbetar på att lansera det som skulle kunna kallas "Aerobus" - alltså ett bredbukigt plan för kort-medeldistans i stil med ursprungliga A300 och Il-86 samt DC-10-10 och L-1011-1.

Så min egna gissning är att narrowbodies kommer att rymma upp till 199 stolar (personalgränsen) och över 200 blir det fler mittgångar. Widebody har ju den fördelen att det går snabbare att lasta och lossa samtidigt som man med rätt åtgärder och ökat resande kan ersätta två narrowbodies med en maskin (mer ekonomiskt att t.ex flyga en Frigate EcoJet med 350 stolar än två stycken narrowbodies med 180).

Boeing MoM/797 påminner mig annars om McDonnell Douglas MD-XX-projekt som var något liknande (en liten widebody med avancerade motorer). Även Ilyushin har pysslat med en sådan maskin i form av Il-90-200.

Närmast är det Boeing 797 och CRAIC 929 samt Frigate EcoJet som blir det senaste sena inom widebodies under de närmaste åren samt kanske (och det är väldigt mycket kanske) en A380neo.

Edit: Airbus har i.a.f slimmat portföljplanerna eftersom den s.k "A350-2000" (en förlängd -1000) slopats. Å andra sidan är det ju lite sidospår.

Edit 2: När det gäller widebody inom Europa har BA använt B767 på LHR-MAD. Har även flugit med dem med sådan utrustning på LHR-PRG (fast där är A319 eller A320) populärt numera vad jag vet).

Aeroflot har också varit väldigt bredaxlade av sig i PRG eftersom jag sett både Il-86 och Il-96-300 på Moskvalinjen där (jag kan dock inte riktigt uttala mig om vad de använder idag - för mig känns det där mer som en narrowbodylinje rent spontant så jag har alltid tänkt att det måste vara ett väldigt högt resande när man flyger wide där).
 
Last edited:
Cubanas IL96or är byggda i Ryssland, men angående underhållet kan jag ej uttala mig om.

Dessa maskiner underhålls av Cubana i en för ändamålet inrättad hangar i Havanna. Den övergripande supporten sköts via Ilyushin Finance eftersom det handlar om leasing. Även CUs Tu-204-100E och An-158 underhålls där (dessa är också leasade av IFC). Kompetensen som finns i Havanna kommer också att användas för att serva hela den sydamerikanska marknaden när det gäller operatörer som leasar maskiner via IFC är det tänkt.

Tillverkningen av Il-96-300 sker i Voronezh hos fabriken VASO.
 

Brandten

Medlem
TAP flög med A330 idag. Deras nya businessclass såg riktigt trevlig ut men vet inte om det är alla 330 som har det och vilka avgångar TAP flyger med 330 till/från Arlanda.
 

Magnus8

Medlem
Någon som vet hur man hittar widebody som används regelbundet inom Europa? Har förstått att Turkish airlines gör det, har också hittat LATAMs linje mellan Frankfurt och Madrid. Vill gärna pröva nu i sommar före en eventuell längre resa i höst. Har i och för sig Eurobonuspoäng till en Amex 2-4-1, men tänkte spara den till nästa år. Kul att se hur det är att flyga economy i widebody innan jag bokar long haul.
 

agehall

Medlem
Har du aldrig flugit longhaul tidigare alltså?

Du får nog börja med att bestämma dig för vilket bolag det är du vill undersöka och därefter se vad som erbjuds. Det är ju skillnad på en massa saker mellan de olika bolagen, så att flyga i en widebodymaskin med ett bolag behöver inte säga mycket om hur det skulle vara med ett annat bolag.
 
Toppen