Senaste nytt

På vilka linjer kan man flyga med widebody-plan inom Europa?

Morgan

Medlem
@thh skrev inget om A318 eller A319 är widebody plan så förstår jag inte varför du påpekar det.
Om du tänker att påpeka allt som inte finns i hans/hennes inlägg, fattas det en hel drös av flygplansmodeller...
Hej vän av ordning!

En rimlig numrering är att A31X är en serie och A32X en annan. Det stämmer inte för Airbus , men för Boeing. Jag ville i all välmening uppmärksamma den som vill flyga Wide-body på detta. Stöter man tex på något som kallas A388 så är widebody. Att en "guru" känner till det tvekar jag inte kring, men jag vet inte vad ditt inlägg tillför i diskussionen.
 

Dr. Miles

Expert
Hej vän av ordning!

En rimlig numrering är att A31X är en serie och A32X en annan. Det stämmer inte för Airbus , men för Boeing. Jag ville i all välmening uppmärksamma den som vill flyga Wide-body på detta. Stöter man tex på något som kallas A388 så är widebody. Att en "guru" känner till det tvekar jag inte kring, men jag vet inte vad ditt inlägg tillför i diskussionen.
Att andra människor gissar på saker kan man inte råda över.
Ska du lägga till informationen för att underlätta andra att förstå numrering, kan du förklara för mig varför Airbus började att numrera Airbus A380 med -800, inte från -100? Och varför efterträdare av Boeing 747-400 blev 747-8, varför inte 747-500?

Jag tyckte att det var konstigt att @thh blev påpekad när han/hon inte har skrivit något fel.
 

Morgan

Medlem
Att andra människor gissar på saker kan man inte råda över.
Ska du lägga till informationen för att underlätta andra att förstå numrering, kan du förklara för mig varför Airbus började att numrera Airbus A380 med -800, inte från -100? Och varför efterträdare av Boeing 747-400 blev 747-8, varför inte 747-500?

Jag tyckte att det var konstigt att @thh blev påpekad när han/hon inte har skrivit något fel.
@thh, ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som kritiskt, det var inte tanken. Syftet var istället stt komplettera din information för "den late" som inte orkade igenom hela Wikipediaartikeln du länkade till!

Angående hur Airbus numrerar så ligger det utanför min kompetens, finns säkert andra @Airbuspilot ? Som vet!
 

thh

Medlem
Tänk dock på att A318 och A319 hör till A320—serien, dvs narrow body!

I praktiken så är det väl knappt något "vanligt" flygbolag som flyger A310 eller A300 längre?

Sedan LH förpassade sina A300 till kyrkogården får man anta att det är svårt att hitta dem inom Europa. A310 pensionerade väl KLM och AF för 10 år sedan, och de flyger nog inte i Europa längre heller.

Detsamma kan sägas om L1011, DC10 och MD11 som jag inte tog med för jag kunde inte föreställa mig att de fortfarande användes då jag inte sett dem på länge. Jag saknar framförallt utseendet på dessa plan med sin tredje motor, men åtminstone MD11 är ganska populär som fraktflyg.

Iran Air får man nog kalla "vanligt" bolag de använder både A310 och A300 tror jag

Det är nog till stor del en politisk fråga, om jag tror de planen håller på att bytas ut när Iran air får uppgradera sin flotta så de lär pensionera sina A300 och A310 de närmaste åren i takt med att nyare flygplan levereras.
 

M@GNÜS

Medlem
image.jpeg
image.jpeg
Flög business class på en A310 med SATA från Lissabon till Ponta Delgada på Azorerna i somras och A330 hem.
 

I95_ges

Medlem
För ungefär 10 år sedan flög jag en Lufthansa Airbus A300 från Köpenhamn till Frankfurt. Jag kommer ihåg att det var en mycket trevlig överraskning att flyga widebody på den korta rutten.
 

maswan

Medlem
Blev en 777-300ER från Zürich till Geneve i morse, jag gissar att det inte var av kapacitetsskäl som den sattes in, för att det var två inte helt fulla bussar med passagerare. Ingen koll på hur ovanligt det är.
 
Toppen