Senaste nytt

På väg till Arlanda igen...eller inte riktigt igen

Jacob

Medlem
Måndagen inleddes med morgonflyg. Väldigt skönt med en natt på Radisson SkyCity, kunna ställa väckarklockan på 90 minuter före avgång och ändå hinna äta frukost i lugn och ro.

Lite surrealistiskt att flyga som passagerare bara några timmar senare, och på en Boeing 737-800 även denna gång, och passera genom galleyt och veta exakt vad varenda knapp används till och exakt i vilka skåp och vagnar alla olika saker finns. :)
 

Jacob

Medlem
Var du registrerad som vanlig passagerare med tanke på att de saknade dig i gaten? För övrigt är det lite talande för SAS boardingprocedur tycker jag :(
Helt korrekt! Jag tror inte det hade varit praktiskt möjligt att åka som crew då man troligtvis behöver ha anställningsnummer för att det ska komma med i systemen, så jag var formellt bokad som en vanlig passagerare.

Ja, det blev lite tokigt på Arlanda. Jag gick ju ombord långt innan passagerarna och gatepersonalen var helt på det klara med vem jag var och vad jag skulle göra. Men det löste sig som sagt till slut. Och fair enough, inte direkt en situation som kommer varje dag. Det var dock inga som helst problem i Zürich, jag var aldrig ens inne i terminalbyggnaden.
 

Jacob

Medlem
Var det du som höll i spakarna? :D Enligt min polare som var med ombord var det en hård landning på Arlanda.
Det var en ganska hård landning, vad jag minns med kraftig inbromsning. Och då var ändå båda piloterna kaptener. Tror det var lite kämpiga vindar.

Nu är inte detta ett flygteknikskt forum, men jag frågade om jag fick fotografera där framme och fick till svar "ja, du har väl fått fototillstånd". Just det, så var det. :) Blev en del läckra bilder, inte minst i Zürich med landning i solnedgång, samt två videos.
 

EBGGOT

Medlem
Det var en ganska hård landning vad jag minns med kraftig inbromsning. Och då var ändå båda piloterna kaptener. Tror det var lite kämpiga vindar.

Nu är inte detta ett flygteknikskt forum, men jag frågade om jag fick fotografera där framme och fick till svar "ja, du har väl fått fototillstånd". Just det, så var det. :) Blev en del läckra bilder, inte minst i Zürich med landning i solnedgång, samt två videos.

Noterade du EBD/P ordentligt?! ;)

Vad var egentligen "meningen" med detta uppdrag? Artikel eller något annat?
 

Jacob

Medlem
Vad var egentligen "meningen" med detta uppdrag? Artikel eller något annat?
Ja, tanken är att det ska bli mitt stora avslutningsreportage på BC. Därför har det lagts ganska mycket tid och energi på detta. Forumtråden skapades egentligen bara för att avslöja att detta var på gång under söndagen och en möjlighet för eventuella BC-medlemmar som var bokade på någon av de två flighterna att bli lite engagerade.
 

ChabbeT

Medlem
Ja, tanken är att det ska bli mitt stora avslutningsreportage på BC. Forumtråden skapades egentligen bara för att avslöja att detta var på gång under söndagen och en möjlighet för eventuella BC-medlemmar som var bokade på någon av de två flighterna att bli lite engagerade.
Avslutning??? *ogilla*
 

agehall

Medlem
passera genom galleyt och veta exakt vad varenda knapp används till och exakt i vilka skåp och vagnar alla olika saker finns. :)

Fast det visste du väl redan innan du gjorde detta..? Du är ju inte direkt nybörjare på att flyga. Som en av flygvärinnorna sa till mig på min RTW "ni passagerare flyger ju så himla mycket - de flesta flyger ju betydligt mer än vad vi gör!"...

:)
 
J

JPMorgan

Guest
Åh vad kul kabinbesättning du fick. Har flygit med dessa damer ombord. Trevliga!
 

Jacob

Medlem
Fast det visste du väl redan innan du gjorde detta..? Du är ju inte direkt nybörjare på att flyga. Som en av flygvärinnorna sa till mig på min RTW "ni passagerare flyger ju så himla mycket - de flesta flyger ju betydligt mer än vad vi gör!"...
Fast det är faktiskt rätt stor skillnad att ha det som arbetsplats. Allt blir väldigt annorlunda.

Åh vad kul kabinbesättning du fick. Har flygit med dessa damer ombord. Trevliga!
Superteam! The best! :)
 
Toppen