Senaste nytt

Pälsdjursallergi - och därmed är SAS struket !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

olo

Medlem
Det var väldigt enkelt men man måste ringa. Samtliga flighter jag har har blockats från djur i kabinen. (Det är först till kvarn. Dvs har någon bokat ett djur i kabinen så överrider det önskemålet om pälsfri zon)
Det går också att mejla till guldsupporten, så lägger de in det.
Cool. Det visste jag inte ens att det gick. Vilka bolag erbjuder detta?
Blir intressant att se om det fungerar.
Jag har gjort det på alla långa flighter med SAS, och gör det till Europa beroende på distans. Går alltid smidigt.

Det brukar alltid funka, däremot fick jag hem från New York veta att flighten redan var flaggad som "Pet in Cabin" när jag anmälde mig. Då försökte jag förstå i vilken kabin och var djuret skulle sitta, vilket de inte kunde förklara för mig. Guldsupporten förklarade att de inte får den informationen och om det finns djur inbokat kan fler bokas in och passagerare kan dessutom flytta på sig. De kunde inte heller vilket typ av djur som var bokat.

Väl ombord så ser jag när jag kommer till min plats på 41B, att på 42C-F satt en kvinna med en ledarhund. Flygvärdinnan vid nödutgången löste så att jag fick byta plats på 30C istället, även om hennes kollega muttrade att jag minnsann borde anmält...

Det verkar som att ledarhundar bokas på bulkhead. Utöver denna upplevelse har jag flera gånger sett det inom Skandinavien att ledarhundar bokas på 1DEF
 
A

Aurora

Guest
Dette er da old news, for oss som reiser mye med hund er det standard at man først finner flightene man ønsker å reise med - deretter ringer inn til flygbolaget og hører om det er mulighet for hund ombord - deretter booker man billetten - og deretter ringer man inn og sier at man har booket seg billetter hvor man skal ha pet in cabin.

Har man alvorlig pelsdyrsallergi er det vel samme opplegget, finne billetter, ringe inn og høre om det er booket pet in cabin, deretter booke billett og si at man har pelsdyrsallergi. Done deal. Det er ikke noe hokus pokus akkurat.

Alle flygbolag behandler allergi vs PETC på denne måten.

Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort å blokkere alle flightene man tar hvis man ikke har alvorlig pelsdjursallergi og man flyger realt ofte, men at det finnes folk med fritidsproblemer som ønsker å ødelegge for andre er jo ikke noe nytt i verden :) Får litt lyst å si at jeg har alkoholallergi så alle flightene med meg ombord kan man inte servera alkohol. Hveteallergi, ingen øl!
 
  • Gilla
Reactions: Pho

palmen

Moderator
Dette er da old news, for oss som reiser mye med hund er det standard at man først finner flightene man ønsker å reise med - deretter ringer inn til flygbolaget og hører om det er mulighet for hund ombord - deretter booker man billetten - og deretter ringer man inn og sier at man har booket seg billetter hvor man skal ha pet in cabin.

Har man alvorlig pelsdyrsallergi er det vel samme opplegget, finne billetter, ringe inn og høre om det er booket pet in cabin, deretter booke billett og si at man har pelsdyrsallergi. Done deal. Det er ikke noe hokus pokus akkurat.

Alle flygbolag behandler allergi vs PETC på denne måten.

Jeg synes det er skikkelig dårlig gjort å blokkere alle flightene man tar hvis man ikke har alvorlig pelsdjursallergi og man flyger realt ofte, men at det finnes folk med fritidsproblemer som ønsker å ødelegge for andre er jo ikke noe nytt i verden :) Får litt lyst å si at jeg har alkoholallergi så alle flightene med meg ombord kan man inte servera alkohol. Hveteallergi, ingen øl!
Alkohol är ju dock inte luftburet så jag ser inte hur du kan dra den liknelsen.
Detta handlar mig veterligen inte om att jävlas med djurägare på något sätt. Är man allergisk och får besvär på något sätt måste man kunna anmäla det oavsett hur svårt allergisk man är.
Tur att all öl inte görs på vete så din allergi mot vete kommer inte stoppa öl ombord i vilket fall...
 

agehall

Medlem
Vill inte påstå att det gäller alla, men det finns helt klart många pälsdjursallergiker som överdriver sin allergi väldigt mycket.

Har man stora problem ska man givetvis kontakta flygbolaget och säkerställa att flighten blir djurfri, men jag tycker man ska fundera på om det verkligen behövs i alla lägen. Ett flygplan har betydligt bättre luftutbyte än de flesta andra lokaler man brukar vistas i och det borde minska risken för besvär avsevärt.

I andra ändan av skalan har vi djurägare som hävdar att deras djur är servicedjur och därför ska få flyga i kabinen. (Detta har blivit ett problem i framförallt USA) Detta är ett enormt oskick som bör stävjas.
 
A

Aurora

Guest
Alkohol är ju dock inte luftburet så jag ser inte hur du kan dra den liknelsen.
Detta handlar mig veterligen inte om att jävlas med djurägare på något sätt. Är man allergisk och får besvär på något sätt måste man kunna anmäla det oavsett hur svårt allergisk man är.
Tur att all öl inte görs på vete så din allergi mot vete kommer inte stoppa öl ombord i vilket fall...

Dude.... A joke..... It's pretty frikkin' obvious.... :rolleyes:

Forøvrig er det ikke sånn at allergi = allergi. Det finnes flere nivåer av pelsdjursallergi. Men jeg orker ikke kverulere om det, om du har bestemt deg for at all allergi er den samme, så skal du få lov til å tro at det er slik. It's fine by me.
 

SFC

Medlem
I andra ändan av skalan har vi djurägare som hävdar att deras djur är servicedjur och därför ska få flyga i kabinen. (Detta har blivit ett problem i framförallt USA) Detta är ett enormt oskick som bör stävjas.

Min personliga favorit är "emotional support animals", där det ryms både hundar, katter, ponnys, apor och mini-grisar!

Enligt obekräftade källor ledsnade Delta när en passagerare hade en "emotional support dog" som i sin tur hade en "emotional support monkey"...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen