Senaste nytt

Pälsdjursallergi - och därmed är SAS struket !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bryant

Medlem
Inte alltid. Men ganska ofta. Vi har fleecefiltar som vi använder hemma själva och för att hålla efter grus som dras in så behöver de tvättas ofta. Men, men fråga är varför det ens är ett problem - SJ har ju speciella djurkupéer. Det är knappast så att det påverkar allergiker mer eller mindre var i dessa djuren befinner sig.

Detta är ett icke problem i en djurkupé.
Igjen en misforstått holdning. Jeg har en hund som røyter ufattelig mye. Jeg kan love deg at det strøs hundehår og hundeflass overalt hvor jeg går, selv nå når det er 2-3 uker siden sist jeg så hunden min. Det er allergener OVERALT i verden, du kan ikke unngå alt. Hvis man skal følge din logikk burde alle med den minste allergi og minste følsomhet ovenfor både matvarer, husdjur og elektronikk ligge strødd rundt oss. Skal jeg nektes å sitte på et tog fordi jeg har hundehår på meg? Hvor lang tid bør det gå før jeg legger i fra meg en haug hundepels i et flysete? Enn de som er allergiske mot parfyme? Må vi be alle som reiser med SAS i 1 måned før parfymeallergikeren skal ombord om å vær så snill IKKE reise med parfyme på seg? Det går ikke an.



Jeg for min del hører det ofte om dyr og mennesker som er oppriktig bra mennesker og dyr jeg, men jeg liker å fokusere på positive ting ;)



Man har jo alltid en grunn for å ikke tycke om noe, ikke sant? Er du sikker på det ikke beror på lite kunnskap, lite opplevelser og evt. at de få opplevelsene med hund har vært dårlige opplevelser? Var en stund i livet mitt jeg ikke likte å fly og forbannet hele eksistensen - men det snudde seg så fort jeg bestemte meg for å være positiv og åpne meg for muligheten om at fly ikke var så ille allikevel. Pila snudde riiiimelig fort. Det ukjente og uforståelige virker ofte litt ubehagelig og noe man bør unnvike. Med den holdningen går man glipp av mye bra i livet :)

Aurora, först får du ursäkta mig om jag missförstår din norska :). Men utifrån vad jag läser är du den typ av hundägare som jag inte vill stöta på, vare sig på resor eller i en park. Eftersom jag tror att du tillhör den kategori av hundägare jag skulle bli tokig av att diskutera med, vi skulle inte komma någon vart :). Vi får se till att ses utan hund istället :). Hade du fått med hela mitt citat om varför jag inte gillar hundar så hade du kunnat spara ditt sista stycke.

Jag skulle kunna fortsätta men jag väljer att hoppa av här. Vi får diskutera över en öl istället (hundfritt).
 

Alx

Medlem
Hur svårt kan det vara?! Är man allergisk så anmäler man det i förväg. Om man låter bli det så får man IMHO skylla sig själv och räkna med att andra människor tar med sig sina hundar, sprayar på sig lite parfym eller kanske käkar lite nötter ombord.

En hel del allergiker och småbarnsfamiljer är helt klart riktiga egoister/gnällspikar som förväntar sig att ALLT och ALLA (utan förvarning) ska anpassa sig efter de och deras olika kravlistor på sin omgivning. Inte helt sällan sker detta dessutom utan att visa någon som helst respekt tillbaks.

Jag brukar personligen, så långt det är möjligt, försöka att tillmötesgå mina medresenärers önskemål om platsbyten för att familjen ska få sitta tillsammans. Önskemål om att tvätta bort parfymen om någon jag sitter bredvid påstår sig vara parfymallergiker osv. Men på senare tid har jag börjat tröttna på att det allt oftare påtalas som ett KRAV och sällan ens följs av ett litet tack.

Hur svårt kan det vara att på ett trevligt sätt påtala sina behov/problem/önskemål och därefter tacka för den "uppoffringen" medpassageraren faktiskt gör för någon okänd person?

Klarar man inte av det föreslår jag att man som allergiker/småbarnsfamilj etc FÖRBEREDER sin egen resa och anmäler allergier eller seatar sig tillsammans INNAN man kliver ombord.
 

possum

Medlem
Egentligen är problemet inte spädbarn - de sover ofta och kan vara riktigt snälla ombord. Värst är 3-5åringar som far runt och lever rövare. Eller varför inte sitter bakom dig och sparkar i ryggstödet när du försöker sova?

Håller med. Jag har själv en liten och han sover så sött så länge det inte är något problem, dvs hunger, smutsig blöja, magont ekller dylikt. Ryggsparkande skitungar med föräldrar halvt utslagna på semesterspriten har man dock haft sin beskärda del av ;)
 

Bamsefar

Medlem
Vilken hundras är det som påstås vara allergifri ?

För om jag tar min fru som exempel så är det s.k. pälsdjursallergi, men det är ju hudresterna som pälsdjuret lämnar efter sig som min fru reagerar på. Således, med eller utan hår, så flagnar huden... Varför det benämns pälsdjursallergi kan man helt klart tvista om, men till synes och sist är det inte hårstrået isig som är det som min fru reagerar på utan resterna....
 

Bryant

Medlem
Bumpar den här härliga diskussionen.

Nu har jag för första gången anmält in att jag är pälsdjursallergiker på mina bokade flighter.

Det var väldigt enkelt men man måste ringa. Samtliga flighter jag har har blockats från djur i kabinen. (Det är först till kvarn. Dvs har någon bokat ett djur i kabinen så överrider det önskemålet om pälsfri zon)

Varför har jag inte gjort detta förut? Nu ska det bli standard.

Hoppas infon kan hjälpa någon.
 

Agö

Medlem
Bumpar den här härliga diskussionen.

Nu har jag för första gången anmält in att jag är pälsdjursallergiker på mina bokade flighter.

Det var väldigt enkelt men man måste ringa. Samtliga flighter jag har har blockats från djur i kabinen. (Det är först till kvarn. Dvs har någon bokat ett djur i kabinen så överrider det önskemålet om pälsfri zon)

Varför har jag inte gjort detta förut? Nu ska det bli standard.

Hoppas infon kan hjälpa någon.
Cool. Det visste jag inte ens att det gick. Vilka bolag erbjuder detta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen