Senaste nytt

Pälsdjursallergi - och därmed är SAS struket !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

dino_81

Medlem
SAS skall man tydligen säga till att man är allergiker och så spärras flighten från djur i kabinen vid bokningstillfället. Skall dock undersöka detta lite mera.

Stämmer. Jag har en arbetskollega som har en liten hund som hon reser med emellanåt. Hon får inte ta med hunden på SAS om det är en anmäld allergiker ombord. Hur det fungerar rent praktiskt vet jag dock inte. Samma med Norwegian och Malmö Aviation om jag har förstått henne korrekt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Lite OT kanske men det här är från QR:
No. With the exceptions of falcons and service dogs travelling on specific routes, no animals are allowed in the cabin. Gillar att man kan ta med sin jaktfalk ombord, det känns ju inte alls som att den kan freaka ut under en flight :confused:

Haha! Tack för dagens skrattanfall :D Kan inte släppa bilden av en aggressiv kringflaxande jaktfalk som ställer till med kaos så att planet gungar.
 

Bryant

Medlem
De gånger få gånger jag har hamnat bredvid ett djur (fyrfoting) och sagt till så har jag alltid blivit erbjuden en ny plats.
 

Sofia

Medlem
Appropå det: Dessa två små knähundar+ (i storlek) ville inte sitta i bärbar väska eftersom de smet ut så fort de fick en chans och då var personerna som var ägare påhittiga att hålla tidning eller liknande ivägen för personalen.

Eftersom vi vart lite tagna på sängen med dessa hundar så visste vi varken ut eller in, så vi valde att inte bråka. Nu har jag läst på vad SAS skriver och nästa gång kommer jag garanterat spärra flighten för djur, och ser jag ett djur så kommer jag inte vara nådig på den som inte klarar av att hantera sitt husdjur. Visst hundar/katter har sina rättigheter men inte på allergikers bekostnad, framförallt inte om ägaren inte klarar av att hålla djuret kopplat OCH inom väskan som DE SKALL transporteras i.

Jag håller med, folk är ibland otroligt hänsynslösa när det kommer till husdjur. Var på en bar för inte så länge sen, då kommer det in folk som uppenbart var stammisar men de sätter sina två knähundar på bordet (!) och beställer öl som att det hela var fullständigt normalt.
Eller som en fd kollega till mig som först föreslog att jag som var allergisk kanske kunde jobba hemifrån så att han kunde ha sin hund i kontorslandskapet. Min chef sa NEJ! till det. Då BAR karlfan in hunden istället, så att jag inte skulle höra klorna mot golvet. Som att det skulle göra mig mindre snorig. Dumma gubbe! Tillslut sa VDn att hunden var tvungen att stanna utanför. Gissa om han blev sur? :D
 

thh

Medlem
Appropå det: Dessa två små knähundar+ (i storlek) ville inte sitta i bärbar väska eftersom de smet ut så fort de fick en chans och då var personerna som var ägare påhittiga att hålla tidning eller liknande ivägen för personalen.

Eftersom vi vart lite tagna på sängen med dessa hundar så visste vi varken ut eller in, så vi valde att inte bråka. Nu har jag läst på vad SAS skriver och nästa gång kommer jag garanterat spärra flighten för djur, och ser jag ett djur så kommer jag inte vara nådig på den som inte klarar av att hantera sitt husdjur. Visst hundar/katter har sina rättigheter men inte på allergikers bekostnad, framförallt inte om ägaren inte klarar av att hålla djuret kopplat OCH inom väskan som DE SKALL transporteras i.

Jag förutsätter att SAS spärrar flighten från husdjur, inte från hjälpdjur som vissa personer behöver (dock tror jag inte SAS gått på den om Emotional support animal än).
 
A

Aurora

Guest
Jag håller med, folk är ibland otroligt hänsynslösa när det kommer till husdjur. Var på en bar för inte så länge sen, då kommer det in folk som uppenbart var stammisar men de sätter sina två knähundar på bordet (!) och beställer öl som att det hela var fullständigt normalt.
Eller som en fd kollega till mig som först föreslog att jag som var allergisk kanske kunde jobba hemifrån så att han kunde ha sin hund i kontorslandskapet. Min chef sa NEJ! till det. Då BAR karlfan in hunden istället, så att jag inte skulle höra klorna mot golvet. Som att det skulle göra mig mindre snorig. Dumma gubbe! Tillslut sa VDn att hunden var tvungen att stanna utanför. Gissa om han blev sur? :D

Jeg synes strengt tatt folk er rimelig hensynsløse til hverandre når de kan bli så krakilske og sure som trådstarter i denne tråde....

Hvis man har så stor allergi at man ikke kan befinne seg i samme fly som : hund, katt, peanøtter, parfyme eller elektroniske apparater (ja, det har skjedd det og) - så må man si i fra før man reiser. Man kan pokker meg ikke forvente at hele verden bare danderer en rød løper for en hvor enn en går. Da blir ikke jeg mye medgjørlig, for å si det sånn.

Det er akkurat like respektløst å tro at man har mer rett til å fly med fly bare fordi man har allergi. Husdyr er tillatt ombord på fly hos både Norwegian, SAS og andre flygbolag, akkurat som små barn, parfyme, peanøtter og elektroniske produkter. Hvis man ikke tåler slike ting så må man si i fra, å forvente fullstendig forbud i hele samfunnet bare fordi du er allergisk er å være respektløs. Og ja, jeg har selv allergier, men jeg forventer ikke at folk skal legge ned sine liv pga meg. Da må jeg ta hensyn til meg selv og undersøke i forvegen.

Og ja, det finnes ufattelig mange lobotomerte idiothundeeiere/katteeiere som renner rundt med små designerhunder de har betalt 30,000kroner for å få hos en polsk hundefabrikk som driver med avskyelig dyreplageri for å produsere små hunder som har så dårlig helse at de stort sett lever i gjennomsnitt 2-3 år før noe malfunctions. Det finnes ansvarlige hundeeiere allikevel.

Makan til nedlatende holdning mot folkegrupper, blir litt sjokkert...
 

Sofia

Medlem
Förlåt Aurora, jag förstår inte om du menar att mitt inlägg är respektlöst eller inte.

Visst ska man få ha sina djur där det är allmänt tillåtet, eller ok som på flyg under vissa omständigheter, men jag tycker fortfarande inte att en person ska maka på sig för att någon ska ta med sig sitt djur på krogen eller till jobbet. Husdjur hör, enligt min mening, inte hemma på dylika ställen.
 

Pho

Medlem
Lite OT kanske men det här är från QR:
No. With the exceptions of falcons and service dogs travelling on specific routes, no animals are allowed in the cabin. Gillar att man kan ta med sin jaktfalk ombord, det känns ju inte alls som att den kan freaka ut under en flight :confused:

Har faktiskt upplevt det på en flygning från Doha till Dubai... Jag blev något förvånad när en man kom gåendes med sin jaktfalk.
 

Sofia

Medlem
Har faktiskt upplevt det på en flygning från Doha till Dubai... Jag blev något förvånad när en man kom gåendes med sin jaktfalk.

WOW! Har aldrig sett det, hittade bara länken en gång när jag sökte på specialbagage. Höll den sig lugn? Stackars pippin var kanske van vid att flygas runt iofs, dom verkar rätt förtjusta i sånt i den regionen
 

doc

Medlem
WOW! Har aldrig sett det, hittade bara länken en gång när jag sökte på specialbagage. Höll den sig lugn? Stackars pippin var kanske van vid att flygas runt iofs, dom verkar rätt förtjusta i sånt i den regionen

Man kan ju tycka att fåglar torde vara vana att flyga generellt, men det verkar ju lite bisarrt om de ska börja flyga business och First också. Undra om de kan gå med i ett FFP. De borde ju vara rätt frekventa flygare.

Ursäkta OT och flummighet. Är trött och på väg hem efter en nattjour.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen