Senaste nytt

"Oversize" bagage - Thai/Lufthansa i C & F

Gummaron

Medlem
Befinner mig just nu i Kuala Lumpur där jag och frun har spontanköpt 2 ramade tavlor. Vi hade först tänkt att buda hem tavlorna till Sverige, men det visade sig att DHL tar ca 6 000 kr för detta vilket gör att priset för tavlorna helt plötsligt skulle dubbleras. Kanske lite naivt av mig att inte kontrollera det först...

Galleriet där vi köpte tavlorna har redan slagit in tavlorna i två paket redo för frakt som nu står på hotellrummet. Varje paket mäter ca 100x90x10 cm och väger ca 10 kg.

Vi flyger hem nu på torsdag enligt följande:

KUL-BKK Thai C
BKK-MUC Thai F
MUC-ARN Lufthansa C

Vi kommer bara att ha 2 incheckade väskor. Kan man checka in paketen med måtten ovan som bagage? Om inte, vet någon vilka avgifter bolagen tar ut för oversized bagage (om detta nu räknas som det)?

Förstår såklart riskerna med att checka in tavlorna som bagage men med tanke på det relativt låga monetära värdet, att de är välpaketerade och att vi vill slippa krånglet med att ta bort dukarna från ramarna så känns det som den bästa lösningen för oss.

Båda är EBG och det är en awardresa, om det skulle påverka något.

Moderator får gärna flytta tråden om den ligger under fel forum.
 

LP

Medlem
Om du hade vågat skicka dom med DHL så kan du lika gärna checka in dom.
Med dom måtten kommer dom ju inte maskinsorteras utan gå via udda bagage. Största risken är väl sista leggen MUC ARN då det förmodligen
är en icke palletiserad maskin typ A319,320 som handlastas.
 
Toppen