Oväder på Schiphol

Diskussion i 'Reserapporter' startad av nilsson, 17 November 2014.

  1. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hittade den här texten som jag skrev i Juli, men aldrig klistrade in här.

    Trots en halvtimmes försenad ankomst från Toronto i regnigt, och
    enligt kaptenens utsaga, blåsigt väder hade jag en dryg timme på mig i
    KLM-loungen innan boarding klockan 14:00 för flight KL 1115 till
    Stockholm. I högtalarna så ropades det då och då ut nummer i stil med
    "Passenger with number 78". Min första tanke var att det var något med
    duschrummen att göra, tills jag kom på att jag var på Schengen-sidan
    som saknar dusch. Eftersom det var flera minuter mellan utropen så tog
    det även ett tag att uppfatta att de var i nummerordning.

    Två nya mail från KLM rasar in ungefär samtidigt. Ny gate och ny tid,
    boarding klockan 16:00. Suck, jaha, jag tar val och kopplar in
    laptopen-laddaren. "Number 90"

    Klockan 15:30 har jag gått igenom alla väntande jobbmail och går för
    att kontrollera gaten, inga nya emails till trots. Efter en del
    letande på loungens rika antal avgångstidsskärmar så ger jag upp och
    går till den Blå Automaten. Den Blå Automaten säger Flight Cancelled
    och spottar ur sig ett boarding-kort som sägar, utöver att det inte är
    ett boarding-kort, att jag heter Nilsson och ska ta hjälp av
    personalen i transferdisken. Jag ser nu att det står en
    nummerlapps-mojäng vid loungens helpdesk, och att två av fyra platser
    är bemannade, förhoppningsvist med smidigare arbetsfördelning än vad
    de brukar ha. Jag tar en lapp som säger 268.

    Tillbaka i fåtöljen så konstaterar jag att även om ändrad gate och
    avgångstid är signifikant nog att skicka email och SMS, så är tydligen
    inte inställda flighter det. En titt på min reseinfo på klm.com
    uppmanar till direkt mänsklig kontakt, likt den vid förseningar
    vanligtvis så hjälpsamma Blå Automaten. "Passenger with number
    101". 20-30 nummer på tre timmar verkar inte lovande, så jag bestämmer
    mig för att leta rätt på den riktiga transferdisken. Parallellismen
    torde vara högre, får jag för mig.

    Det är svårt att se transferdisk T2-T3 för ett hav av strandsatta
    flygresenärer i nära strandanpassad klädsel blockerar sikten. Någon T1
    verkar inte finnas enligt kartan, och samtliga övriga ligger utanför
    Schengen. Jag tar sikte på Sky Priority-skylten och försöker följa kön
    i den fållan mot dess ende. Där står en av Schipols ordningsvakter och
    reder ut för folk om de ska stå i Sky Priority-kön eller vandra bort
    till slutet av havet av människor, var nu det kan vara. Jag finner mig
    tillrätta i Sky Priority-kön ganska exakt klockan 16:00 jämte en fet
    britt, en smal fransman, och några norrmän som diskuterar helikoptrar.

    Sedan händer ingenting. Ja, folk håller varandras platser när de ska
    på toaletten, några holländare utbyter stora mängder information som
    verkar relevant men på holländska, folk springer iväg med pass,
    etc. Klockan 16:40 bjuder britten på TIC mintpastiller till alla inom
    räckvidd. Men i allt väsäntligt händer ingenting, och klockan 17:00
    konstaterar jag att det mellan positionen jag började för en timme
    sedan och där jag nu är står det 9 personer.

    Bortåt 17:30 går hastigheten frammåt upp. Dels plockar en KLM-agent ut
    en barnfamilj med massa baggagevagnar, men fållan svänger och smalnar
    också, vilket turboladdar flödet. Det går nu att börja se, och så
    småningom höra vad som försigår. En (1) KLM-agent står där Sky
    Priority- och inte-Sky Priority-köerna går ihop och plockar
    slumpmässigt boarding-kort av folk, knappar på en terminal och ger
    ibland ut nya boarding-kort och ibland hänvisar folk till nästa nivå
    köande.

    Det är inte riktigt sant att det här är det enda hon gör. Hon tar även
    och hanterar de som valt att inte köa utan istället går raka vägen
    till henne. En tysk kommer t.ex. fram och ställer sig bredvid henne
    och undrar vad han ska göra. Hans flyg blev inställt, han köade i sju
    timmar och fick ett boarding-kort till en flight som nu har blivit
    inställd. Hon säger att alla har en anledning att vara först och
    gestikulerar ut över folkhavet. Sedan flyttar hon en skylt så att han
    inte längre syns från terminalplatsen.

    Men ack vilket misstag, för nu syns en kvinna med ett barn på armen
    som har en liknande historia. Hon får nya boardingkort, plus att damen
    vid terminalen förklarar att stöket beror på oväder och att i staden
    där hon bor hade dagen inletts med ett två timmar långt
    åskoväder. Bokstavligen tusen människor väntar på att hon ska avsluta
    sin pratstund om morgonens väder. Alla har en anledning att vara först.

    18:40 kommer jag fram och får snabbt reda på att allt är fullt till
    Stockholm och hänvisas till hennes assistent, vars uppgift det är att
    trycka på knappen för att få ut kölappar till KLM:s fem kassor för
    ombokningsärenden. Tre är bemannade och två är öppna. Jag får en
    delvis avriven kölapp med nummer B863.

    Kölapparna verkar dock inte spela så stor roll, för just när jag
    anländer så höjs rösterna mellan en KLM-representant och en grupp
    potentiella resenärer som anmärker på att folk ställer sig i kö och
    blir betjänade, oavsett könummer. Det förklarar varför alla tre
    kassorna har folk i klunga framför sig. KLM-representanten lovar
    bättring och styr upp allt och alla utom en liten gråhårig tant som
    hela tiden ställer sig och köar, trots att hon blir bortkörd när hon
    kommer fram.

    Jag inser mycket senare än jag är villig at erkänna att den avrivna
    biten på min kölapp säger "economy" och B är gruppen för folk utan
    Flying Blue. På en timme så har B-serien rört sig framåt 5 nummer. Jag
    tågar därför tillbaka till kölapptryckerskan, som tydligen misslyckats
    även med denna ganska begränsade arbetsbeskrivning, och får upprättelse
    och kölapp D501. Det hela är mest en akademisk övning vid det här
    laget eftersom det som sagt är slut på platser till Stockholm och,
    gissar jag, Linköping (för stunden NRK).

    Med min nya kölapp så blir det omedelbart min tur, och jag får komma
    fram till en äldre dam, som med några knapptryckningar producerar ett
    boarding-kort för KL 1121 AMS-ARN med avgång 21:00, boarding 20:30, om
    45 minuter.

    Häpen, överraskad och snopen så rusar jag till loungen för att boka
    hotell i Stockholm. Loungen har utökat bemanningen till fem personer
    som bokar om biljetter. "Number 228. Two, two, eight" Jag uträttar min
    hotellbokning kvickt och ger mig av mot gate C85. Halvvägs till
    C-gates så inser jag att C85 inte finns, konsulterar boarding-kortet
    och gör helt om mot gate D85.

    Jag kommer fram till gaten samtidigt som ombordpersonalen och hör den
    ena flygvärdinnan säga "Crazy". "Craaazy" svarar den andre.
     
    GOTATH, iRobert, SFC och 5 andra gillar detta.
  2. Jacob

    Jacob Medlem

    Ler när jag läser detta då jag hamnade i precis samma situation i Amsterdam för en månad sedan när stormen Gonzalo drog in över Holland och i princip stängde Schiphol. Det var en enda landningsbana öppen för både avgående och ankommande flygplan och under en period stängde de den också. Markpersonalen kunde inte heller lasta planen då det blixtrade för mycket, det blev för farligt.

    100 meter kö till transferdisken i Schengenhallen och hyfsat lång kö även till Sky Priority-kön. Även jag gick till loungen men det gick faktiskt skapligt snabbt, fyra diskar öppna med nummerlappsautomat. 20 nummer plöjdes igenom på knappt 30 minuter. Och så mycket mer behagligt att kunna vänta i en fåtölj med ett glas juice än att behöva stå och vänta.

    Men ändå, fy vad trist det är att hamna i det. Spenderade nästan åtta timmar på Schiphol innan jag kom iväg.
     
  3. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för denna rapporten, den bidrar till lite insikt, jag försökte hjälpa en kompis som var fast i Madrid (nekad boarding) för att KLM inte ville att han skulle flyga MAD-AMS-CPH (även om all flygen gick i tid) bara för att de var rädda att han skulle "eventuellt" fastna i kaoset pga väder.
    Så de tyckte att det bästa var att neka folk i fall om att...
     
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Det tycker jag lät väldigt vettigt. Jag hade direkt bokat om via annan stad ifall jag vetat på förhand. Stormarna i Holland är inte att leka med.
     
  5. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Resultatet blev dock att de bokade hotellnatt i mad och att han förlorade en dags jobb.
    De ville ej boka om till andra bolag :(
    Så han blev bara "mad" då flygen han åkte med ej var försenade.
     
  6. Jacob

    Jacob Medlem

    Problemet är att de ofta inte vet på förhand, väderförhållandena kan ändras från en minut till en annan, ganska bokstavligt. I mitt fall visste inte ens kaptenen på det avgående flyget om vi skulle komma iväg, han slutade ge några gissningar om tidpunkt i högtalaren när vi stått två timmar på marken med stängda dörrar och väntat på klartecken från trafikledningen att få starta upp, med besked som hela tiden ändrade sig.

    Hade din kompis hamnat i samma situation hade han garanterat varit nöjd med en lugn hotellnatt i Madrid.
     
    jumbooze och Christian R gillar detta.
  7. Pho

    Pho Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Jobbig historia!

    Men visst finns det duschar även på Schengen sidan!
     
  8. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Det där är också ett problem för Schiphol, dom är extremt väderkänsliga från flygledarsidan. Dom är ofta slottade inbounds pga väder och dom får snabbt problem när det är väder i närheten. Jag vet inte säkert men min teori är att deras komplexa bansystem med korsande rutter och konvergerande rutter gör att så allt saktar ner väldigt så fort det blir väder.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×