Senaste nytt

Otydliga priser på biljett med Finnair, Stockholm Arlanda (ARN) - Tokyo Narita (NRT) Tur och Retur

Vi håller just på att boka en resa ARN <-> NRT med Finnair, och har sprungit in i problemet att de har olika åldershantering för barn.

På första sidan står barn som 2-15 år, när man sedan ska fylla i uppgifterna igen så står barn som 2-15 år, men man får ett felmeddelande att barn enbart är 2-11 år (och min son har fyllt 13 just efter resan). Finns det någon som har stött på det här tidigare och hur har ni då gjort?

Tack för all hjälp
 

JohanA

Medlem
Vi håller just på att boka en resa ARN <-> NRT med Finnair, och har sprungit in i problemet att de har olika åldershantering för barn.

På första sidan står barn som 2-15 år, när man sedan ska fylla i uppgifterna igen så står barn som 2-15 år, men man får ett felmeddelande att barn enbart är 2-11 år (och min son har fyllt 13 just efter resan). Finns det någon som har stött på det här tidigare och hur har ni då gjort?

Tack för all hjälp
Ring Finnair och fråga.
 
Gjorde det men fick inget mer givande svar än att det var fel på siten och att det är 2-11 som gäller... egentligen utan motivering
 

Dr. Miles

Expert
Gjorde det men fick inget mer givande svar än att det var fel på siten och att det är 2-11 som gäller... egentligen utan motivering
Finnairs betalda biljetter har åldersgräns mellan 11 år och 12 år.
De som inte har fyllt 12 år räknas som barn.

De kan ha olika åldergräns för bonusresor med FInnair Plus men det vet jag inte.
 
Det var det jag trodde också fram tills jag såg vad som stod på deras sida...

Oh well. Biljetter bokade, för en vuxen 13:åring.
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-10-30 at 11.33.40.png
    Screen Shot 2016-10-30 at 11.33.40.png
    168,7 KB · Visningar: 264

Dr. Miles

Expert
Det var det jag trodde också fram tills jag såg vad som stod på deras sida...

Oh well. Biljetter bokade, för en vuxen 13:åring.
Så här står det i biljettreglerna av Finnairs Stockholm-Tokyo returbiljett, både i Business class och i Economy class.

Kod:
CHILDREN DISCOUNTS

   CNN/ACCOMPANIED CHILD PSGR 2-11 - CHARGE 75 PERCENT OF THE FARE.
         TICKET DESIGNATOR - CH.
Så det är inget konstigt med det att 13 åring räknas som en vuxen biljettprismässigt.
Däremot har Finnair Youth fares så det kan vara ett alternativ om du bokar ett barn/ungdom som är mellan 12-25 år gammal.
 
Last edited:
Tack för förtydligandet. Biljetter är köpta och resan är bokad. : )

Jag tycker inte det är konstigt per se, det förvirrande är att det stor olika på olika delar av siten.
 
Toppen