Senaste nytt

Oslo - New York SAS Business "Optiontown"

flapps

Medlem
1. Tillbaka från Sverige då(finns det fler anledning till att befinna sig i OSL så tidigt?;)). GOT-OSL-EWR är vad jag brukar ta tillbaka. Och oftast blir det EWR-OSL-(ARN/CPH)-GOT dit :D

2. Glass(e.g. Ben&Jerrys) och chokladpraliner :p

Haha jo då är jag med.. Då jag bor i Oslo så slipper jag ta vägen om Sverige ;)
Glass? Här blev det fan ingen glass eller choklad praliner :( vafan hela min bild av sas raderades på en minut :rolleyes:
Tror att man fick det istället för frukt tjosandet.. Praliner fanns där inga bara twist choklad i buffén .
 
Det blir champagne av märket Henriot Millésimé 2005 och det funkar men inte mer..Ufiks och kjedelig kontrar norska fru flapps. Påfyllnad kunde man visst också fet glömma, kanske lika bra det.

Misstänker att ni serverades röd, ordinarie Piper Heidsieck innan avgång. SAS brukar öppna Henriot flaskorna först när man kommit upp på 30 000 fot... Då är detta faktiskt en champagne som smakar riktigt bra.
 

flapps

Medlem
Måste faktiskt säga att SAS haft en väldigt bra service och mycket god mat när jag flugit C med dem till EWR och ORD senaste åren. Gör 6-8 T/R turer per år i C till USA med SAS och den enda gång jag blivit besviken är med crew från Köpenhamn.
Suckandet och pustandet du nämner verkar vara något som förekommer, men jag vill bara ge min kommentar till detta eftersom SAS är en populär slagpåse just nu. :D
Deras mjuka produkt i C är bra. Kanske inte allra bäst i branschen, men jag tycker faktiskt att produkten håller rätt bra. Självklart är Swiss eller BA bättre, men ibland känns det relevant att ge nyans till några av kommentarerna här kring SAS service.[/QUOTE

Jag iallafall har inte sett SAS som en slagpåse Jag tycker faktiskt att SAS har en bra produkt men dom har glömt det viktigaste och det är kunderna.Själva resandet för människorna har blivit lika viktigt som hotellet och restaurangbesöken.Folk har blivit mer prismedvetna och kollar runt på nätet och div forum. Se bara på detta forumet hur medlemmar har en sjuk koll på bra dealar och priser med div flygbolag . Jag och frun har provat lite runt nu med olika bolag i C det senaste året och MIN personliga uppfattning är att SAS ligger långt borta jämfört med många andra bolag. Och skall dom behålla sin status som ett skandinaviskt bolag så får dom fan skärpa till sig ;)

/flapps
 

flapps

Medlem
Misstänker att ni serverades röd, ordinarie Piper Heidsieck innan avgång. SAS brukar öppna Henriot flaskorna först när man kommit upp på 30 000 fot... Då är detta faktiskt en champagne som smakar riktigt bra.

vafalls bjöd dom på ful vin innan avgång? Inte konstigt fru flapps blev gladare och lyckligare längre upp i skyn :)
 

flapps

Medlem
Är det kameran som luras eller ser kabinen väldigt fräsch ut? Iallafall jämfört med vad jag har sett på A340 mot Asien (har bara åkt SAS A330 en gång i C för ca 6 år sedan, minns ingenting alls från den resan).

Det är ju en Iphone 4s så till och med jag blir fräsch :rolleyes: Jag tyckte det var ganska fräscht faktiskt. Rent och snyggt.
 
Mycket trevlig läsning. Synd dock att servicen inte var den bästa.

Jag har flugit SAS C klass ett antal gånger longhaul och då mest med CPH-besättning. Jag har alltid fått bra service bland dem. De har varit lite äldre och har aldrig uppfattat dem som "trötta på sitt jobb". Speciellt inte när jag flugit i C. Jag tror att man kan ha otur med kabinpersonal, som oavsett ålder uppfattas trött och inte alls motiverad att göra ett bra jobb. Många gånger har jag t ex. flugit med yngre kabinbesättning som mer vill vara "finare än vad de är" vilket också genomskådar servicen.

Däremot har SAS tappat på detaljerna. Maten är inte alls lika bra som tidigare. När jag t ex. flög BKK-CPH fick vi i tillägg till den kalla frukosten även ett varmt alternativ som man serverade från en separat matvagn. Hottisarna på morgonen hade de tagit bort nu när jag flög ORD-CPH, likaså de små torkhandukarna på toaletten. Känns att SAS försöker spara in på det man kan spara in på, vilket är synd- speciellt i vad de kallar en premiumprodukt.
 

Senator

Moderator
Nu har mitt antal resor med SAS på långsträckor minskat rejält; jag åkte senast ARN-CPH-BKK-CPH-ARN i januari 2010, och innan dess var det nog ARN-CPH-EWR,ORD-ARN i 2007. Men jag har alltid upplevd att Mat & Dryck håller bra standard; både BA och LH är sämre. Jag har alltid haft bra personal och haft purser tjata med mig länge vid flera tillfällen då jag blev igenkänd. Det är också en markant skillnad på "sov flighter" som BKK är åt båda håll, eller en dagsresa till EWR/ORD/IAD. Så den mjuka delen är rätt bra tycker jag.

Tyvärr hade nog inte SQ F gjort skillnad på min senaste SAS resa till/från BKK då jag fick för första gången uppleva jet-lag på riktigt (min resa till BKK började 3t efter jag kom hem från SJU-EWR,JFK-ZRH-ARN), men jag sov inte så mycket på resan kan man säga i SAS stolen. Sen om det beror på stol eller mig, är en annan femma.

Så för mig är SAS C-klass en avspegling av det som är skandinaviskt: uniformt, egalitärt, och så där ursvenskt "lagom".
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Jag måste säga att i min erfarenhet (3 flygningar i SAS C TATL) så har jag haft väldigt trevlig personal det som gör att jag inte "längtar efter" SAS C är ju stolen, nu när jag testat LX/SWISS i C och AF C så måste jag säga att stolen på SAS får 2 av 5. Men som sagt servicen har varit 5 av 5.
 
Toppen