Senaste nytt

Oskrivna lagar och regler

Homer

Medlem
ordnung_muss_sein.jpg
 

telelina

Medlem
Welcome to a Swedish toilet (skylt inne på Ericssons toalett i deras utbildningslokaler).
En lång beskrivning om hur man sköter sig på toaletten....

2013-02-05-Swe_toilet.jpg
 

Agö

Medlem
Ofoget att vid säkerhetskontrollen inte flytta sina prylar utan börja klä på sig skor, bälte, kavaj m.m. vid bandet och på så sätt stoppa upp processen. Valde mina ord noggrant i lördags.
 
Det är nog som så att all spårtrafik tillämpar vänstertrafik som standard. Åker man tåg ser man detta tydligt med att alla signaler sitter på vänster sida samt att om det är två spår och man ska möta ett tåg har man alltid det mötande tåget på höger sida i färdriktningen.

Nja, det var kanske ett tag sedan Du åkte tåg, i alla fall i Sverige.

Idag har alla dubbelspårsträckor signaler på bägge sidor. Detta för att optimalt kunna utnyttja spåren. Det innebär att om Du åker med ett "lokaltåg" så kan Du uppleva att bli omkörd på det andra spåret. Vid ev. haverier på tåg eller spår kan man också leda tågen på ett klart spår.

Dessutom går utvecklingen mot att all signalering till tågen sker via ATC-systemet. Detta framför allt vid höghastighetsbanor där lokföraren inte hinner notera signalbilder.

Vänliga Hälsningar / Richard
 

mry

Medlem
Nja, det var kanske ett tag sedan Du åkte tåg, i alla fall i Sverige.

Jo, det var senast i Fredags jag åkte Stockholm - Göteborg, och i torsdags åkte jag Umeå - Stockholm (Umeå - Sundsvall utan ATC väl för de har ju ERTMS) samt i onsdags Luleå - Umeå.


Idag har alla dubbelspårsträckor signaler på bägge sidor. Detta för att optimalt kunna utnyttja spåren. Det innebär att om Du åker med ett "lokaltåg" så kan Du uppleva att bli omkörd på det andra spåret. Vid ev. haverier på tåg eller spår kan man också leda tågen på ett klart spår.

Dessutom går utvecklingen mot att all signalering till tågen sker via ATC-systemet. Detta framför allt vid höghastighetsbanor där lokföraren inte hinner notera signalbilder.

Såklart möten kan ske på bägge sidor men det vanligaste är att de sker så man får det mötande tåget på höger sida. Tror att nästan samtliga "möten" jag var med om under förra veckan skedde med det mötande tåget på höger sida. Åker man på enkelspår finns oftast skyltar/signaler till vänster endast om man jämför med att det på en vanlig bilväg är till höger i första hand.

SJ har skrivit lite om detta på sin sida om varför man normalt kör vänstertrafik.
SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Januari
 
Toppen