Senaste nytt

Oskrivna lagar och regler

A380*G

Medlem
Det är nog som så att all spårtrafik tillämpar vänstertrafik som standard. Åker man tåg ser man detta tydligt med att alla signaler sitter på vänster sida samt att om det är två spår och man ska möta ett tåg har man alltid det mötande tåget på höger sida i färdriktningen.

Spårvagns trafik har dock högertrafik då det kan leda till vissa problem om man åker mot den andra trafiken de fall det skulle vara vänstertrafik...

Tunnelbanan i Shanghai håller högertrafik i de flesta fall...
 
Nja, där det är vänstertrafik kör man om till höger.

Yes, det har du rätt i. Och såvitt jag vet så rekommenderas vänstertrafik för gående i Sverige, och därmed "omkörning" på höger sida. Teorin om att det funnits skyltar i T-banan på 50-talet om att stå till höger kan därför vara rimlig, då det var vänstertrafik för fordon i Sverige. (Vilken sida tågen kör på lär väl spela mindre roll)
 

Homer

Medlem
Yes, det har du rätt i. Och såvitt jag vet så rekommenderas vänstertrafik för gående i Sverige, och därmed "omkörning" på höger sida. Teorin om att det funnits skyltar i T-banan på 50-talet om att stå till höger kan därför vara rimlig, då det var vänstertrafik för fordon i Sverige. (Vilken sida tågen kör på lär väl spela mindre roll)

För att snurra till det ändå mer, när det var vänstertrafik i Sverige hade bilarna ratten till vänster.
 

Sofia

Medlem
Mina spårvagnar går i högertrafik, om vi inte kör enkelspårstrafik. Och då beror det oftast på kaos av nåt slag ;)
 

mry

Medlem
Det varierar från land till land, om det är enbart Sverige du avser
så är det faktiskt högertrafik en kort bit ;)

Jag avser Sverige, det finns ju alltid några undertag men som "standard" är det vänstertrafik.

Varför tänkte de inte på detta när de byggde bron och tunneln kan man ju fundera på? De borde ju byta spår mitt på bron för det är väl där gränsen går? ;)
 

Homer

Medlem
Sen har vi ju den här regeln vid umgänge med Tyskar

228x228_don-t-mention-the-war-t-shirt-von-max_zorin.gif

dont-mention-the-war.jpg
 

Hall

Medlem
På toaletten finns det många oskrivna regler men tyskarna gillar att få saker på papper. Nedanstående toalettborsteanvändaranvisning hittade jag på ett statligt institut i Tyskland.

photo.jpg
 
Toppen