Oshkosh Airshow

Diskussion i 'Reserapporter' startad av ErikLi, 30 December 2014.

1. ErikLi

ErikLi Medlem

Har inte skrivit någon reserapport tidigare men med tanke på allt jag lärt mig på detta eminenta forum så kände jag att det var min tur!

Gjorde en USA resa i Juli/Aug som innehöll mycket trevligheter, däribland min egen och hittills enda upplevelse av First. Rutten var ARN-FRA-ORD i 747-8, en mycket trevlig upplevelse av F som recenserats många gånger här. (Och yes jag fick min första anka i FCT:))

Eftersom det blev en sommar resa till USA så dök möjligheten upp att köra bil till Minneapolis och de gamla svenskbygderna. Detta är något som vi diskuterat länge, att Harley Davidsson museet i Milwaukee och flygmässan i Oshkosh var på vägen får betraktas som tur med timingen:)

Flygmässan i Oshkosh är enormt stor, den pågår i en vecka och drar enorma mängder med besökare (EAA AirVenture Oshkosh | Oshkosh, Wisconsin | Fly-In & Convention). Vi var där i en dag och det fanns precis hur mycket som helst att titta på.

Är man inte pilot, i branschen på något sätt eller enormt intresserad så tycker jag personligen att en dag är ok. Var helt slut på kvällen!

Från den ingång vi valde så stod det en del udda typer av flygplan, finns säker någon här som vet mer om dessa än vad jag vet.

IMG_2821.jpg

Därefter gick vi vidare ut på området som var mycket stort, svårt att förstå storleken med hjälp av foton

IMG_2837.jpg

Mängder med varianter av flygplan, denna tyckte jag verkade lite sportig

IMG_2822.jpg

Träffade en gammal man som påstods ha suttit i en så där rund kula med kulspruta, vet inte om det var sant eller inte men gubben var riktigt rolig

IMG_2839.jpg

Var inne och provsatt en liten privatjet, men vart inte så imponerad faktiskt. Denna upplevdes som lite trång.

IMG_2843.jpg

Gammalt och maffigt

IMG_2845.jpg

Fällknivs variant, såg lite lustiga ut

IMG_2847.jpg

Vet inte vad dessa kallas

IMG_2850.jpg

En mkt fin helikopter och just denna hade Mercedes inredning, mkt läcker och var till salu för några miljoner dollars.

IMG_2862.jpg

Honda hård marknadsförde sin nya jet, ser lite speciell ut tycker jag

IMG_2866.jpg IMG_2867.jpg

Del 2 kommer i nästa inlägg

SeaPlanePilot, Treo, Christian R och 6 andra gillar detta.
  2. ErikLi

ErikLi Medlem

Måste ju bara gilla US Airforces leksaker, tex. C17

IMG_2874.jpg

Coastguard är inte att leka med heller, jag frågade lite om hans jobb. Hans hemma bas var Ft Lauderdale och han jagade pengar, droger och människosmugglare!

IMG_2881.jpg

Självklart fanns det en parkering för de som flög in också.

IMG_2884.jpg

Någon måste ju ha en hoj med stjärnmotor också!

IMG_2886.jpg

Avdelning gamla militärplan, många av de i privat ägo

IMG_2892.jpg

Kommer inte ihåg vad varken planet eller snubben hette, men han var mkt trevlig och berättade att han renoverat planet under ett antal år och nu så använde han det för nöjes flygning. Han nämnde att detta plan var en av de sista modellerna som användes aktivt innan jet planen tog över.

IMG_2893.jpg

Only in America!

IMG_2913.jpg

Som sagt en blandning av allt

IMG_2930.jpg

Gillade detta plan mkt, och piloten som flög det var enormt vass.

IMG_2932.jpg

Svårt att plåta när det rör på sig

IMG_2937.jpg

Alltid imponerande att se fighter jets på nära håll

IMG_2943.jpg

Synd att det blev lite molnigt just när dessa flög

IMG_2962.jpg

C17 har landat, lite Top Gun vibbar på piloten tycker jag!

IMG_2975.jpg

IMG_3187.jpg

Svårt att bortse ifrån hur maffiga de är!

IMG_3180.jpg

Mkt svårt att plåta Oracle planet i fart

IMG_2996.jpg

Experimenterade med kamera inställningar för att få till ett kort när han klippte snöret, tappade tyvärr fokus.

IMG_3009.jpg

Denna blev hyfsad tycker jag

IMG_3023.jpg

Vet inte vad dessa kallades för men det flög mycket nära varandra vid några tillfällen.

IMG_3033 kopia.jpg

Samma som föregående

IMG_3041.jpg

Detta var en stor grupp som hyllade kvinnor inom flyg, vet inte hur det hängde ihop men det var budskapet i alla fall.

IMG_3109.jpg

Denna var grymt ball, speakern berättade hur de trimmat den. Gick mycket hårt och lät arg.

IMG_3117.jpg

Även några plan som det gick att samla bonus poäng på var med, just denna skulle dock ta ett gäng veteraner på något firande i Washington och sedan flyga de snabbt tillbaka igen.

Speakern intervjuade en pilot när denna landade och de diskuterade flygegenskaperna för denna kärra, mkt intressant tyckte jag!

IMG_3124.jpg

Denna typ av trick har jag aldrig förstått mig på

IMG_3127.jpg

För att bli värst så lyckades hon twittra under flygningen och slog därmed någon form av rekord. Budskapet var i stilen med; It`s very windy today

IMG_3137.jpg

IMG_3138.jpg

Påminde om någon gammal James Bond film, gick som fn bokstavligt talat:)

IMG_3164.jpg

Och mässan fortsatte och fortsatte...........

IMG_3178.jpg

Ha ett riktigt Gott Nytt år!

Last edited: 30 December 2014
  3. freno

freno Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Alltid kul med flygshower :)

4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Är det bara jag som får lite vibbar av BF1942 (datorspel för de som inte vet vad det är) när man ser de gamla planen? :)

Trevlig rapport!

David och agehall gillar detta.
  5. Flyer

Flyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gillar skarpt! :)

6. TallA

TallA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trevliga bilder!

7. Lonelyflyer

Lonelyflyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  8. Kalle Andersson

Kalle Andersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag kan verkligen rekommendera Oshkosh! Har varit där ett par gånger och skulle gärna vilja åka tillbaka. Senast var jag inneboende hos en WWII-veteran. Mkt intressant att se på dagarna och mkt intressant att lyssna på på kvällarna. :)

9. Brandten

Brandten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har alltid drömt om Oshkosh men av ekonomiska orsaker har det som mest blivit ett par vändor till Dala-Järna och Flygfesten.

I år tänkte jag dock ta en sväng 20-26 juli och undrar om ni som varit där kan rekommendera vilken av dessa man ska flyga till? Obs inget krav om snabb/direkt resa, snarare tvärtom.

Appleton, Wisconsin (approx. 25 miles north) - Outagamie County Airport

Green Bay, Wisconsin (approx. 60 miles north) - Austin Straubel International Airport

Madison, Wisconsin (approx. 90 miles southwest) - Dane County Regional Airport

Milwaukee, Wisconsin (approx. 90 miles south) - Mitchell International Airport

Chicago, Illinois (approx. 175 miles south) - O’Hare International Airport

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!