Osäker framtid för Skavsta flygplats

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Jacob, 15 Mars 2013.

1. Jacob

Jacob Medlem

Intressant notis av P4 Sörmland. Skavstas huvudägare, den spanska Albertis, ska se över sina flygplatsinnehav. De har nyligen gjort sig av med tre flygplatser i Bolivia och har nu bara tre kvar, varav en är Skavsta.

Skavsta har ännu inte levererat en krona åt ägaren och står inför investeringar på mellan 80 och 100 miljoner kronor, som Albertis förstås inte är så glada över.

De anställda på Skavsta har tydligen fått ett brev där man berättar om den översyn som är på gång.

Källa: SR

2. Bara att flytta allt till VST!:rolleyes: Det hela går ju också helt i linje med att regeringen ämnar bygga Ostlänken förbi Skavsta flygplats:p.

Jag förstår inte heller hur de tänkt generera pengar när man har charter, Ryanair & Wizzair som "gäster". Dessa är ju inte direkt kända för att bedriva välgörenhet. Jag tror också problemen måste lösas snabbt, för jag tror inte Ryanair har några skruppler med att skicka över flera linjer till sina andra flygplatser (kanske en helt ny?).

Vad händer med Ryanair + Sverige om Skavsta inte hittar nya medel, eller en ny ägare? Hur mycket utrymme finns på t.e.x VST? Kanske tvingas de till ARN (Gud förbjude) eller så tvingas de helt enkelt minska den svenska trafiken, till glädje för konkurrenterna.

2 personer gillar detta.
  3. falling

falling Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    "Gjort sig av med" var ju en fin omskrivning :) Bolivianska staten förstatligade flygplatserna pga korruption och bristande säkerhetsarbete enligt den här länken

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Skavstas ägare blir av med flygplatser

4. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tror jag skrivit detta tidiga men Skavsta får väl höja avgifterna?... även om Ryan kommer gnälla men samtidigt är det ju rätt inarbetade på Skavsta?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!