Senaste nytt

Oroligt kring Medelhavet: Vart tar charterresenärerna vägen?

Lauda 777

Medlem
Norwegian körde en inhyrd A330, troligtvis knökfull, till Las Palmas häromdagen såg jag på F24. Så ja

Aha! Var det den vita A330:n som stod på Arlanda i torsdags? Klurade på vad det var för något...

Kom precis hem från en vecka på Karpathos. Ingen ekonomisk kris där inte... Inte heller förra sommaren på Zakynthos.. Grekerna gör nog allt för att turismen skall flyta på som vanligt.

Tror att Grekland ligger rätt högt nu, titta en helgmorgon på flightradar och mängden Sas charterflyg som går till grekiska öar... Galet mycket. + Tui, Novair & Norwegian.
 

Agö

Medlem
Aha! Var det den vita A330:n som stod på Arlanda i torsdags? Klurade på vad det var för något...

Kom precis hem från en vecka på Karpathos. Ingen ekonomisk kris där inte... Inte heller förra sommaren på Zakynthos.. Grekerna gör nog allt för att turismen skall flyta på som vanligt.

Tror att Grekland ligger rätt högt nu, titta en helgmorgon på flightradar och mängden Sas charterflyg som går till grekiska öar... Galet mycket. + Tui, Novair & Norwegian.
Grekland varierar nog oerhört mkt beroende på vilken ö. Ta Lesbos t ex:

Lessons in Lesbos: Can tourism survive migrant crisis? - CNN.com
 

trskial

Medlem
Snackar vi vinterresor eller sommarresor här? Oroligheter kring medelhavet. Jag fattar det som att frågan är objektivt ställd och därför svarar jag att charterresenärerna drar till Thailand och Västindien när inte Medelhavet fungerar. Västindien och Mexico. Både Ving och Fritidsresor har resor till Mexico och Västindien (Dominikanska, Jamaica och Kuba). Fritidsresor har vi, dom kör ju till direktflyg till Mauritius. Nu har dom väl även startat direktflyg till Sri Lanka?

Min sambo och jag ska till Grekland, Rhodos fyra veckor nästa år på bröllopsresa. Vi har under våra 12 år tillsammans besökt Turkiet 8 år i rad och och sen drog vi till Rhodos förra året i två veckor. Nästa vecka åker vi till Thailand i två veckor.

Kroatien eller Italien skulle jag inte kunna åka till. Jag är en sån där paranoid människa som åker till resmål med 30-31 regnfria dagar i månaden på sommaren :)
 

fly4fun

Medlem
De flesta människor väljer nog att stanna i Europa på sommaren, och gör en långresa på vintern istället.

Kroatien är nog bland de solsäkraste destinationerna i Europa. Senaste 4 veckorna har Split haft temperatur mellan 30 och 34 grader samt 2 timmar regn och 10 dygns prognosen säger 30-34 och enbart sol.
 

Timotey

Medlem
De flesta människor väljer nog att stanna i Europa på sommaren, och gör en långresa på vintern istället.

Kroatien är nog bland de solsäkraste destinationerna i Europa. Senaste 4 veckorna har Split haft temperatur mellan 30 och 34 grader samt 2 timmar regn och 10 dygns prognosen säger 30-34 och enbart sol.
Är i Kroatien nu och vi hade regn både igår och i förrgår inte rättvist att bara utgå från Split. En annan favorit till mig är Malta och det skulle jag nog tippa är bland det mest solsäkra i Europa under sommaren
 

Palazzi

Medlem
Tror också på Kroatien. Hela Balkan verkar öka, o det är trevligt.

Portugal är hett. Madeira tycker jag borde återkomma reguljärt också.
Spanien sviker väl aldrig heller.

Italien känns spontant inte som ett område som ökar i popularitet.
Jag vill dock slå ett slag för revival för insjöar i norra Italien o Österrike!

Jag har Portugal, Österrike o Italien inbokat. Troligen Slovenien också....
Norra Polen tycker jag är fint, men klimatosäkert som Sverige
 

Morgan

Medlem
Ud släpper på restriktionerna till turistorterna i Turkiet, helmärkligt kan jag tycka att de gör det mindre än två dygn efter en misslyckad statskupp lämnade mer än 250 döda.

Misstänker att de agerat så pga att det är Turkiet och sommar. Tror inte de lyft restriktionerna lika snabbt om motsvarande händelse inträffat i Libanon i november..
 

Mike@GOT

Medlem
Är i Kroatien nu och vi hade regn både igår och i förrgår inte rättvist att bara utgå från Split. En annan favorit till mig är Malta och det skulle jag nog tippa är bland det mest solsäkra i Europa under sommaren

OT: men, jag åker till Kroatien om en dryg vecka och är nyfiken på prisläget i största allmänhet. Vad kan man förvänta sig at en middag ute går på, eller priser på andra vanliga saker (en kopp kaffe t.ex.)?
 
Toppen