Senaste nytt

Orkanvaning för Florida

En god vän som bor strax söder om west Palm beach har meddelat att det mest var blåst och regn från dom och söderut så Miami ska ha klarat sig väldigt bra..
 

mjulven

Medlem
Många tror att det är vinden som är farlig men det är storm surgen som dödar.
För Florida så var det beräknat vara 9 feet (tror det var igår och har inte aktuell siffra) och det innebär att havet höjs med 3 meter.
@011430121

Det finns även kartor för vilka områden som sätts under vatten vid en orkan på grund av en stormflod (vilket är den svenska översättningen av storm surge). Den största stormflod vi haft i Sverige hade vi i Abbekås (Backafloden) 1872 när vattennivån steg 3,6 meter mot normalnivån. Så det är definitivt inte enbart ett fenomen som behöver orsakas av en orkan i stil med den som just nu drabbar USA:s östkust utan beror en del på hur kusten ser ut, vindförhållanden etc.
 

mjulven

Medlem
Hur orkansäkert är det om en månad då jag har planerat en Miami tur med familjen pga SAS dealen med poäng?

Störst chans för orkaner är det i juli-oktober men orkansäsongen (regnsäsongen) sträcker sig formellt från 1 Juni till 30 november. Jag har för mig att detta var den första orkanen på flera år med denna styrka som träffade Florida. Personligen skulle jag inte vara det minsta orolig.
 

Kris

Medlem
När jag skriver detta så är det lugnt i Miami, har faktisk varit i betydligt värre blåsväder här på BC när jag har skrivit någon förkortning.
Njut av resan och vistelsen.
tack!
Kanon. Verkar som att den dessutom är nedgraderad till cat2 enlig sidan jag kikar på. Förhoppningsvis klarar sig de andra kuststaterna ok.
 
Last edited:
Toppen