BA har en försening idag fredag och den är se ut från London ser ut att bli en timme sen från Miami i kväll, åker själv med BA208 20,45 och det är just nu nästan 14 timmar dit.Några familjemedlemmar är inbokade på flighten VS6 MIA-LHR imorgon, tror ni det finns en överhängande risk för följdförseningar även om vinden definitivt har avtagit ett bra tag innan dess?
OK, det förklarar en del i alla fall som gör det förståeligt. Vart vinden komemr ifrån och hur stark den är samt temperatur, mer än så är jag inte intresserad av i alla fall.Sorry, jag bara kopierade aktuellt väder för MIA enligt den internationella kod som piloterna inhämtar när dom planetar sin flygning. Skall försöka förklara det enkelt med inriktning på vindinformationen.
METAR innehåller aktuellt väder för flygplatsen och uppdateras varje halvtimme. Den börjar med tiden för utfärdandet, sedan kommer vinduppgiter i detta fall är vindriktningen 230 grader och styrkan 11 knop med vindbyar upp till 18 knop. Resten kan vi lämna därhän, det handlar om olika molnskikt och temperatur som är 27 grader samt tilläggsinformation.
TAF är benämningen på flygplatsprognos som kan vara utfärdad för olika tider. Just denna prognos gäller för 24 timmar från utfärdandet. Den är ju viktig för piloterna när flygningen planeras så man vet vad som väntar när man skall landa. På en långflygning behöver man minst en 12 timmars prognos. Denna är ännu mer kryptisk att tolka men när det gäller vinden så står det i vindgruppen att vinden beräknas till vindriktning 240 grader med vindstyrka i medel på 15 knop och vindbyar upp till 25 knop. Det som anges är vad vinden max beräknas bli, kan givetvis även bli lägre.
Jag vet inte om jag uttryckt mej så att det blir mer förståeligt, det är en egen liten värld det här med flygväder. Egentligen är det tvärtemot vad du antar, detta med koder är ett kort sätt att beskriva vädret på. Att det ser ut som det gör är att man är väldigt konservativ när det gäller vissa delar inom flyget. Dessa koder härstammar nästan från den tid man använde telegrafi för att sända meddelanden. Idag borde man kunna sända och presentera allt i klartext men så är det inte ännu. Varenda flygplats på hela jordklotet rappoterar i dessa koder.
För den som använder vissa flygplatsappar med väderinformation finns det i några en översättning av dessa koder till mer läsbar text som är lättare att förstå men jag lyckades inte kopiera in översättningen så därför fick det bli originalen.
earth :: a global map of wind, weather, and ocean conditionsOK, det förklarar en del i alla fall som gör det förståeligt. Vart vinden komemr ifrån och hur stark den är samt temperatur, mer än så är jag inte intresserad av i alla fall.
Sitter du å tittar på CNN? Man fick följa med I denna lilla maskin en stundVisa bifogad bild 57050 Här ser man när NASA gör väderflygning rakt genom orkanens öga för att göra mätningar av väderparametrar. Man släpper med olika mellanrum sk dropsonder, vilket är detsamma som de väderballonger som vädertjänsterna skickar upp. Skillnaden är att dropsonden åker ner mot jorden samtidigt som den registrerar data.
Nu syns ju inte själva orkanen på denna bild men den befann sej där flygningen gjordes när jag plottade bilden.
Detta är inget för flygrädda, jag lovar man får hålla i hatten när man åker genom "väggarna" till orkanen.
Sitter du å tittar på CNN? Man fick följa med I denna lilla maskin en stund