Orientexpressen kommer till Sverige

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Jacob, 8 April 2013.

1. Jacob

Jacob Medlem

I slutet på denna vecka kommer Orientexpressen på besök till Sverige. Tåget anländer Sverige via Köpenhamn, lämnar Malmö på onsdag kväll klockan 19.38 och ankommer Stockholm Central torsdag den 11 april klockan 11.04 där gästerna transporteras till Grand Hotel för övernattning.

Ombord på det 15 vagnar långa tåget kommer det finnas drygt hundra gäster, främst från Frankrike, Tyskland och Italien. Passagerarna får njuta av all tänkbar lyx, i tåget finns tre restauranger, en pianobar och totalt 40 ombordanställda som passar upp dygnet runt. Varje passagerare har betalat drygt 40.000 kronor för biljetten, för att bo i vagnar byggda mellan 1927 och 1932.

Hos SJ, som har hand om drift och underhåll i Sverige samt till viss del att hjälpa till ombord, är det tydligen slagsmål om att få jobba.

4 personer gillar detta.
  2. kerran1980

kerran1980 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag måste vara där och titta när tåget ankommer centralen.
    Det är nåt speciellt med ett klassiskt lokdraget tåg med fina personvagnar.

3. Jacob

Jacob Medlem

Det är två klassiskt mörkblåa SJ-lok som kommer dra tåget i Sverige. Vad jag kan läsa ut från pressinfon avgår tåget igen fredag kväll.

1 person likes this.
  4. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu blir jag nyfiken om detta tåg kommer stå uppställt på Hagalunds Bangård, nära till hands på jobbet då

5. Jacob

Jacob Medlem

Och det finns en liten möjlighet att BusinessClass.se kommer få titta in i tåget... ;)

6 personer gillar detta.
  6. Najk

Najk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ankommer Stockholm C 10:40 men tveksamt om jag kommer vara kvar och kolla. Jag är ju inte lika mkt tågnörd som flygnörd ;)

1 person likes this.
  7. kerran1980

kerran1980 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag är tågnörd, flygnörd och båtnörd :D

1 person likes this.
  8. Resenären

Resenären Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag och fru Resenären gjorde ett besök på Sth C, där det på anslagstavlan angavs att tåg 23000 anlände till spår 19:
    VSOE.jpg

Spår 19 var emellertid inte öppet för allmänheten, så spår 18 fick duga. Ett par minuter innan utsatt tid rullade VSOE in på Stockholm Central:
    VSOE1.jpg

Snygga blå vagnar med skylten Venice Simplon - Orient - Express
    VSOE2.jpg VSOE3.jpg

VSOE4.jpg VSOE5.jpg

Några hundra intresserade vandrade på perrongen och fotograferade. Vilket inte var lätt pga ljusförhållanden. Även SvT och AB TV var där.

8 personer gillar detta.
  9. Ninjamasse

Ninjamasse Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag såg det i Malmö...förhoppningsvis får man möjlighet att åka med det en gång också innan man lämnar in handduken...

10. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ska slå ett öga om det står någonstans nere på bangården i Hagalund imorgon, dom kan ju omöjligt låta den stå på spår 19 tills avgång imorgon ?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!