Senaste nytt

Optiontown - varierande priser beroende på e-mail

NotRyan

Medlem
Nja? Hur ska de "följa mig som pax med tiden"?

PNR mest logiskt för en enskild resa, om man bestämmer sig för att kolla priset många gånger och priset höjs efter det.
Dock tycker jag inte att det går med tiden.

Nja, inte följa med tiden, utan att man får samma pris för samma uppgradering oberoende om man är inloggad med konto A eller konto B tänkte jag...
 
  • Gilla
Reactions: bnr

Thornado

Medlem
Nja? Hur ska de "följa mig som pax med tiden"?

PNR mest logiskt för en enskild resa, om man bestämmer sig för att kolla priset många gånger och priset höjs efter det.
Dock tycker jag inte att det går med tiden.

Med PNR/efternamn skulle de ju iofs kunna plocka ut all relevant information (kombination av bonusnummer, mail, telefonnummer, etc) ur Amadeus som kan användas för att identifiera dig som pax. De skulle ju även kunna bygga upp en profil över din betalningsvillighet för olika rutter etc för att kunna anpassa sin prissättning just till dig ännu bättre.
 
Ja det fungerar. Men priset kan gå upp om man i ett senare skede fyller i en e-postadress som triggar högre pris. Hände mig, priset gick upp 2 eur per flight inrikes.
Något liknande hände mig med. Använde först en email som jag inte använt på OT tidigare och fick ett pris på €41. Sedan loggade jag in med min vanliga email och fick ett pris på €43. Tänkte att då registrerar jag ett nytt konto med den tidigare ej använda emailen, men när jag sedan skulle betala så hopade priset upp till €43.
 

bnr

Medlem
Med PNR/efternamn skulle de ju iofs kunna plocka ut all relevant information (kombination av bonusnummer, mail, telefonnummer, etc) ur Amadeus som kan användas för att identifiera dig som pax. De skulle ju även kunna bygga upp en profil över din betalningsvillighet för olika rutter etc för att kunna anpassa sin prissättning just till dig ännu bättre.
Sant! Data är intressant och man kan hitta på mycket om man använder det rätt.
Bra inlägg.
 

Dr. Miles

Expert
Med PNR/efternamn skulle de ju iofs kunna plocka ut all relevant information (kombination av bonusnummer, mail, telefonnummer, etc) ur Amadeus som kan användas för att identifiera dig som pax. De skulle ju även kunna bygga upp en profil över din betalningsvillighet för olika rutter etc för att kunna anpassa sin prissättning just till dig ännu bättre.
Alla resebyråer använder inte Amadeus och i så fall måste de stödja alla GDS. Det lär att bli ganska kostsamt.
 

bnr

Medlem
@Thornado
Knappast så att man måste vara Einstein för att förstå detta. Om det finns folk som får lön för att komma på hur man maximerar intäkter med t.ex. OT, utan att kunna klura ut det med den information som finns tillgänglig i bokningssystemen, så vet jag inte vad jag ska säga...
Det som skrivits i tråden är ju inte hemligt precis. Flygbolagen/flygbranschen må jobba i system från juratiden, men de är inte dumma.

Det är en sak att man inte ringer bolag och berättar om mistake fares el. liknande, men jag ser inget som helst problem med att skapa en sådan här tråd.
Vore ju jättekonstigt om det blev tabubelagt att diskutera allt som inte är 100 % rätt och riktigt.
 
Toppen