Senaste nytt

Optimerad Star Alliance award enkel för Eurobonuspoäng

Thornado

Medlem
Jag har några frågor kring regler gällande tillåtna segment samt routing for optimering av Star Alliance-awards med Eurobonuspoäng.

1. Fördelning av segment mellan ut- och hemresa.
Jag vet att jag får ha max 8 segment på en award. Jag har ibland läst att när man bokar t.o.r. så får det vara max 4 segment på utresan och max 4 segment på hemresan, men jag hittar inget sådant från SAS officiellt (vilket inte i sig betyder något...). Vet vi alltså vad som gäller här? Är 4+4 en hård regel, eller har någon lyckats boka resor som tänjer på detta (tittar på lite olika alternativ som skulle innebära 5+3 segment)?

2. Möjlig routing på award.
Jag har förstått att SAS inte använder sig av MPM på sina awards, men jag har inte heller förstått exakt vilka routings som är tillåtna eller ej (förutom "byt i max en tredje zon, som inte får vara dyrare än destinationen), framförallt när man håller sig inom en zon. Jag har sett folk som har postat ganska avancerade routings, men även folk som blivit nekade pga backtracking.
För att göra detta mer konkret så funderar jag över routings mellan PEK-HKG. Vilka av följande routings tror ni att SAS skulle godkänna och var tar det tvärstopp (ökande komplexitet ju längre vi kommer, och givetvis vill jag helt göra alternativ e) (bygger då förstås på att svaret på fråga 1 är att det går att skapa en award med 5+3 segment))?
a) PEK-NRT-HKG
b) PEK-ICN-NRT-HKG
c) PEK-PVG-ICN-NRT-HKG
d) PEK-PVG-NRT-ICN-HKG
e) PEK-PVG-NRT-ICN-KIX-HKG




(detta gäller ju inte enkelresa som denna tråd ursprungligen handlade om, men det var bästa matchningen jag hittade; om mods tycker att det vore bättre att lägga detta som en ny tråd så är det fritt fram)
 

Dr. Miles

Expert
2. Möjlig routing på award.
Jag har förstått att SAS inte använder sig av MPM på sina awards, men jag har inte heller förstått exakt vilka routings som är tillåtna eller ej (förutom "byt i max en tredje zon, som inte får vara dyrare än destinationen), framförallt när man håller sig inom en zon. Jag har sett folk som har postat ganska avancerade routings, men även folk som blivit nekade pga backtracking.
För att göra detta mer konkret så funderar jag över routings mellan PEK-HKG. Vilka av följande routings tror ni att SAS skulle godkänna och var tar det tvärstopp (ökande komplexitet ju längre vi kommer, och givetvis vill jag helt göra alternativ e) (bygger då förstås på att svaret på fråga 1 är att det går att skapa en award med 5+3 segment))?
a) PEK-NRT-HKG
b) PEK-ICN-NRT-HKG
c) PEK-PVG-ICN-NRT-HKG
d) PEK-PVG-NRT-ICN-HKG
e) PEK-PVG-NRT-ICN-KIX-HKG

Det verkar som SAS använder MPM vid beräkning/validering av bonusresor.

T ex Resa mellan Stockholm-Bangkok, finns det två routings på IATA fare.
En som heter TS (Trans-Siberian) och en som heter EH (Eastern Hemisphere).
TS betyder att du kan flyga över Sibirien och EH betyder att du kan flyga södra vägen till Bangkok.

I detta fall MPM är längre med TS så man kan flyga t ex Stockholm-Frankfurt-Tokyo-Bangkok utan att slå MPM taket.
 

fcx

Medlem
1. Fördelning av segment mellan ut- och hemresa.
Jag vet att jag får ha max 8 segment på en award. Jag har ibland läst att när man bokar t.o.r. så får det vara max 4 segment på utresan och max 4 segment på hemresan, men jag hittar inget sådant från SAS officiellt (vilket inte i sig betyder något...). Vet vi alltså vad som gäller här? Är 4+4 en hård regel, eller har någon lyckats boka resor som tänjer på detta (tittar på lite olika alternativ som skulle innebära 5+3 segment)?

SAS skriver "A maximum of 8 flights (segments) are permitted per award.".
Jag har inte hört någon som har lyckats boka 5+3, och hört de som blivit nekade när de försökt. Testa att ställa frågan till guld/diamantsupporten om du har status.

SAS points charts - SAS
 

Thornado

Medlem
Det verkar som SAS använder MPM vid beräkning/validering av bonusresor.

T ex Resa mellan Stockholm-Bangkok, finns det två routings på IATA fare.
En som heter TS (Trans-Siberian) och en som heter EH (Eastern Hemisphere).
TS betyder att du kan flyga över Sibirien och EH betyder att du kan flyga södra vägen till Bangkok.

OK, tyckte jag hade läst i någon annan tråd att SAS inte använde MPM. Det var ju synd, för gissar jag att de mer exotiska av mina routings faller.
Hursomhelst, är det någon som vet vad MPM är mellan PEK och HKG? Jag vet inte om jag använder ExpertFlyer på fel sätt; lyckas hitta MPM för andra rutter, men inte PEK-HKG. När jag söker efter IATA-fares på den rutten (visst är det bästa sättet för att hitta MPM?) så får jag inga träffar, och de andra fares jag hittar är alla routing-baserade, så de visar ingen MPM.

SAS skriver "A maximum of 8 flights (segments) are permitted per award.".
Jag har inte hört någon som har lyckats boka 5+3, och hört de som blivit nekade när de försökt. Testa att ställa frågan till guld/diamantsupporten om du har status.

Jo, precis, det är ju det i fet stil som jag också har läst, och om man baserar sitt resonemang enbart på den texten så säger den ju ingenting om att dessa 8 segment behöver fördelas jämnt mellan ut- och hemresa. Om man dessutom tillåter 8 segment när man bokar en enkelresa så känns det ju bara fånigt att ha den restriktionen på en t/r-resa. Nåväl, jag måste nog reda ut fråga 1 först ang. vad som är möjliga routings innan detta ens blir ett problem. Troligtvis så är väl rutten med 5 segment för lång hursomhelst.
 

Dr. Miles

Expert
Även om det inte finns något officiellt MPM krav, det verkar att finnas det.

Antalet poäng som behövs för en bonusresa i Business class är det samma på alla tre.
  • Europe-Southern Africa
  • Europe-South East Asia
  • Europe-Central Asia & Far East Asia

Men ingen har lyckats att boka en bonusresa t ex Stockholm-Frankfurt-Johannesburg-Hong Kong-Tokyo som Europe-Central Asia & Far East Asia.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ungefär samma sak gäller för bonusresor mellan Europe-Central Asia & Far East Asia via North America zon.
Trots att Europe-North America är billigare* än Europe-Central Asia & Far East Asia, ingen har lyckats att boka en bonusresa t ex Stockholm-New York-Tokyo-Hong Kong som Europe-Central Asia & Far East Asia.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

*Man får ej byta i en tredje zon (C) som är dyrare än resa mellan A-B.
Om A-C eller C-B är dyrare än A-B blir det ogiltig routing.

Hursomhelst, är det någon som vet vad MPM är mellan PEK och HKG? Jag vet inte om jag använder ExpertFlyer på fel sätt; lyckas hitta MPM för andra rutter, men inte PEK-HKG. När jag söker efter IATA-fares på den rutten (visst är det bästa sättet för att hitta MPM?) så får jag inga träffar, och de andra fares jag hittar är alla routing-baserade, så de visar ingen MPM.
MPM mellan Beijing-Hong Kong är ca 1.550 miles.
 

Dr. Miles

Expert
Om man dessutom tillåter 8 segment när man bokar en enkelresa så känns det ju bara fånigt att ha den restriktionen på en t/r-resa.
Jo, många saker är inte logiska hos flygbolagen.
Jag har tjatat om att SAS borde tillåta stopover på bonusresor.

Om man flyger t ex Stockholm-(TG)-Bangkok-(SQ)-Singapore [destination]-(LH)-Frankfurt-(SK)-Stockholm, blir det inte mer kostnad för SAS att betala partnerflygbolags flygsträckor oavsett med eller utan stopover, väl?
 

fcx

Medlem
Jo, många saker är inte logiska hos flygbolagen.
Jag har tjatat om att SAS borde tillåta stopover på bonusresor.

Om man flyger t ex Stockholm-(TG)-Bangkok-(SQ)-Singapore [destination]-(LH)-Frankfurt-(SK)-Stockholm, blir det inte mer kostnad för SAS att betala partnerflygbolags flygsträckor oavsett med eller utan stopover, väl?

OT, men SAS motiverar ju stopoverförbudet med att om man skulle tillåte stopover så skulle det inbjuda till mer avancerade routings, vilket skulle bli dyrare för SAS. Jag kan absolut tycka att SAS har en poäng, speciellt efter lite surfande på det här forumet...
 

Thornado

Medlem
Även om det inte finns något officiellt MPM krav, det verkar att finnas det.
.....
MPM mellan Beijing-Hong Kong är ca 1.550 miles.

Spännande. Det finns alltså med stor sannolikhet någon form av MPM-gräns men man vet inte riktigt var den går i förhållande till MPM. :)
Bokningen som @jumbooze fick igenom mellan TPE och CKG borde ju överskrida MPM med en hel del, så det borde inte vara en jättetight gräns.
Antar att det bara är att ringa och försöka boka och börja med den längsta routingen, och sen gå neråt i listan tills man hittar en som godkänns.



OT, men SAS motiverar ju stopoverförbudet med att om man skulle tillåte stopover så skulle det inbjuda till mer avancerade routings, vilket skulle bli dyrare för SAS. Jag kan absolut tycka att SAS har en poäng, speciellt efter lite surfande på det här forumet...

Jo, även om det är lite trist, så kan jag ju definitivt förstå att det finns en poäng här. De flesta "normala" människor (dvs folk som inte hänger här) bokar nog hellre en någorlunda direkt rutt snarare än en konstig routing med en massa extra stopp om man ändå bara får stanna på en destination. Om man istället kan ta några dagars stopover på en eller flera platser längs med vägen så skulle nog många gärna göra det.
 

Thornado

Medlem
SAS skriver "A maximum of 8 flights (segments) are permitted per award.".
Jag har inte hört någon som har lyckats boka 5+3, och hört de som blivit nekade när de försökt. Testa att ställa frågan till guld/diamantsupporten om du har status.

Jag gjorde som du föreslog och frågade diamantsupporten om det behövde vara 4+4 eller om t.ex. 5+3 skulle gå bra och fick följande svar:

SAS Diamantsupport skrev:
Bokningen får mycket riktigt inte ha fler flygsegment i sig än 8 stycken.
Det står inget angående fördelningen av dessa så det är inget som påverkar.

Nu är det ju givetvis som vanligt att man ska ta allt som kommer från någon form av kundtjänst med en mycket stor nypa salt, men...
 
Toppen