Senaste nytt

Optimerad Star Alliance award enkel för Eurobonuspoäng

Friskytten

Medlem
Hej, har EB-poäng som faller för åldersstrecket nu i månadsskiftet sep/okt -13 och behöver hitta på något innan det är för sent. Har av olika skäl siktat in mig på en award-resa i premiumklass one way. Tänkte lägga 114K poäng (d v ss 60% av en 190K r/t i SAS award chart).

Tänkte utgå från ARN med hyfsat billig positioneringsresa. Sedan var idén att hitta en optimerad rutt med bra flygplatser/lounger/flighter tillbaka till Europa (helst ARN). Jag har tyvärr inte tid att turista någonstans, möjligen vila ett dygn mitt i resan. Max 7 dygn borta från ARN, gärna 5-6. Resan behöver ske runt februari -14.

Övervägt att börja awarden i någonstans i Asien. Har tittat på ingredienser som BKK-CDG (TG F A380) och CDG-ZRH med LX C för att prova deras arrival lounge? Kanske något helt annat, Sydamerika, förslag?

När man hänger på BC.se så får man lätt känslan av att var man än är på väg, hur man än reser... så har någon annan redan gjort samma sak... fast ännu lite mer optimerat. :rolleyes:

Så jag slänger ut metkroken - Någon som kan ge mig några intressanta uppslag?
 

jumbooze

Medlem
Jag skulle börjat i GRU, det är det jag drömmer om att göra, då betalar man inget bränsle :D

GRU-FRA-SIN-CGK-HKG-BKK-SYD eller något liknande.

OGILTIG! Se nedan!
 
Last edited:

Friskytten

Medlem
Finns det inte någon MPM restriktion på awards. För man kan väl inte boka ARN-LHR-NRT-BKK-SIN-PEK?
Så är det nog, men hur beräknar EB-medarbetaren fram MPM och tillåter EB någon "MPM exceed"? :confused:

Det är säkert någon annan på forumet som vet precis hur det funkar...

Edit: Hittade denna tråd som innehåller en del info - frågan är om SAS/EB har ändrat några regler på sistone.
http://www.businessclass.se/forum/s...ed-150-000-eurobonus-poaeng-11.html#post43459

Edit 2: Tråden http://www.businessclass.se/forum/s...-alliance-award-med-sas-eurobonus-poaeng.html innehåller länken på sas.se där det står:

Travel in comfort and style

You can book First Class award flights on following member airlines, Air China, ANA, EgyptAir, Lufthansa, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines*, Thai Airways, TAM and United. Check Star Alliance award chart for information about prices.

* Not available on Singapore Airlines A380 flights.
Important facts to read before you plan your itinerary!

One-way or roundtrip, the choice is yours.
In some cases, there are no direct Star Alliance flights within a zone or between two zones, so you must transit in another zone, which could make the award trip more expensive. Transfer may never be made in a zone more expensive than the destination zone.
Business Class and First class not available on all routes.
One award is permitted between maximum two zones, with transfer (of less than 24 hours) in a third zone that must be equally or less expensive than the destination zone.
A maximum of 8 flight coupons (segments) are permitted per award. (frågan är om det gäller även för o/w?)
Awards are subject to availability.
The traveler must pay any applicable charges, such as airport taxes or fuel charges.
Taxes and fees are not included in the points level, and are the responsibility of the member.
Taxes and fees may apply per person in addition to the points required and they vary by route.
Example: New York - Frankfurt - New York with Lufthansa, in Economy 70 000 points, plus € 492 in taxes & fees.
The exact amount will appear when you book your award trip.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Du måste åka från en zon till en annan, och maximalt via en tredje (billigare) zon. Exempelvis ARN-LRH-NRT-BKK-SIN (Europa-Centralasien-Sydostasien).

Så en Sydamerika - Nya Zeeland hur har den med zon kravet?
Via EU - Sydostasien är väl rakaste rutten?
Kan man klämma in billigare zon i form av NRT/HKG eller liknande?

Nu har jag snart kommit upp i tillräckligt mycket poäng för min drömresa, sen ska man bara få tid att genomföra den också :D
 

fcx

Medlem
Så en Sydamerika - Nya Zeeland hur har den med zon kravet?
Via EU - Sydostasien är väl rakaste rutten?
Kan man klämma in billigare zon i form av NRT/HKG eller liknande?

Sydamerika - Nya Zeeland blir via nordamerika. Via EU - Sydostasien blir transfer i två zoner, vilket inte är tillåtet.
Alternativt via Afrika. NZ flyger JKL-PER-AKL (vilket faktiskt låter som en trevlig resa)
 
Toppen