Senaste nytt

Open jaw biljett på SAS? (annan hemreseort än utreseort)

Flood

Medlem
Går det att ändra till open jaw i en befintlig bokning? Apropå tråden om träff i BCN så har jag som sagt en t/r GOT-AGP och istället för att även flyga t/r AGP-BCN däremellan (mer flyg men mindre sömn, dessa för- och nackdelar!) så kanske man kan ändra till en open jaw hem från annan ort GOT-AGP, BCN-GOT? Min biljett är Plus, så möjligheten att ändra skall ju finnas där.

Jag kan inte göra det på mina bokningar på sas.se, där kan jag bara ändra datum för hemresa från AGP. Någon som vet om det går, kanske via kundtjänst?
 

agehall

Medlem
Bokningsklassen tillåter iaf att du bygger open-jaws. Omboknngsreglerna var dock en roman, så ring och kolla. Jag kan inte säga säkert vad som gäller.
 

Flood

Medlem
Bokningsklassen tillåter iaf att du bygger open-jaws. Omboknngsreglerna var dock en roman, så ring och kolla. Jag kan inte säga säkert vad som gäller.

Ringt och kollat. De fick sätta mig på hold en stund och kolla reglerna, men svaret är ja. Det går att omboka till att åka hem från en annan ort med Plus i klass A. Eventuell prisskillnad tillkommer förstås. Som jag förstod det så hade jag dock inte kunnat bli ombokad till andra bolag, LH hade t.ex. några alternativ här.

Nu verkar ju några stollar ha köpt alla biljetter i A på BCN-OSL den 10 november, så det fanns bara dyrare B och C kvar. :) +600 skulle det ha blivit.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Now or never (ny kampanj) | Sida 107 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Aha! Lärt mig något idag med. Innebär det att om kampanjerna hade varit till Tokyo och Los Angeles hade det gått?
Kod:
CPH NRT 5,427 mi 
NRT LAX 5,451 mi 
LAX ARN 5,521 mi
Det blir lite för mycket off topic i Now or never tråden därför väljer jag att svara i den här tråden så att andra kan också hitta informationen på rätt plats.


Det är viktigt att komma ihåg att hur du reser mellan avreseort-destination A och destination B-avreseort är helt ointressant för att bedöma om Open Jaw är giltig eller inte.

Ett exempel:

Stockholm-London-Singapore-Bangkok-Tokyo
// open jaw //
Los Angeles-Mexico City-Frankfurt-Stockholm

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det som du behöver att tänka på i detta fall är:
  • Avståndet mellan Stockholm-Tokyo (som om det fanns direktflyg): 5.090 miles
  • Avståndet mellan Los Angeles-Stockholm (som om det fanns direktflyg): 5.541 miles
  • Avståndet mellan Tokyo-Los Angeles (som om det fanns direktflyg): 5.482 miles

I detta fall är längsta flighten mellan avreseort-destination A eller B (5.541 miles) är längre än avståndet mellan Open Jaw (5.482 miles), därför är det tillåtet att ha Open Jaw, så länge biljettregler tillåter det.


Exempel på SAS.se:

När man försöker att boka en resa från Stockholm och ha Open Jaw mellan Hong Kong och Los Angeles, får man ett felmeddelande.
Screenshot20160225_02 SK.png



När man försöker att boka en resa från Stockholm och ha Open Jaw mellan Tokyo och Los Angeles, kan man prissätta den.
Screenshot20160225_01 SK.png
 
Last edited:

SK989

Medlem
Kanske har den här frågan dykt upp tidigare, men jag har inte hittat någon tråd om det. Är det inte möjligt att boka en open jaw på SAS hemsida om man ska flyga till ett land men hem från ett annat land?

Det jag försöker boka/få priser på via SAS hemsida är Stockholm - Boston // Halifax - Stockholm. Svaret som man får på SAS hemsida är "inga lediga flyg" (överhuvudtaget, inte i någon månad under hela hösten). Däremot har jag t.ex. på travellink.se inga problem att få upp priser med följande routing:

ARN-CPH SK1421
CPH-BOS SK927

YHZ-EWR SK6897 (flygs av United)
EWR-ARN SK904

Men jag vill ju hellre boka via SAS hemsida, bl.a. får man ju mer Amexpoäng då. Är det helt enkelt så att det inte går att boka en sådan open jaw på SAS hemsida?
 

fcx

Medlem
Går det att få upp resan på ita matrix på SK-nummer genomgående och korrekt prissatt? I sådana fall kan man försöka boka på telefon hos SAS.
 

Dr. Miles

Expert
Kanske har den här frågan dykt upp tidigare, men jag har inte hittat någon tråd om det. Är det inte möjligt att boka en open jaw på SAS hemsida om man ska flyga till ett land men hem från ett annat land?

Det jag försöker boka/få priser på via SAS hemsida är Stockholm - Boston // Halifax - Stockholm. Svaret som man får på SAS hemsida är "inga lediga flyg" (överhuvudtaget, inte i någon månad under hela hösten). Däremot har jag t.ex. på travellink.se inga problem att få upp priser med följande routing:

ARN-CPH SK1421
CPH-BOS SK927

YHZ-EWR SK6897 (flygs av United)
EWR-ARN SK904

Men jag vill ju hellre boka via SAS hemsida, bl.a. får man ju mer Amexpoäng då. Är det helt enkelt så att det inte går att boka en sådan open jaw på SAS hemsida?
Det går inte ens att boka en vanlig Stockholm-Halifax T/R på SAS webbsida, så det är nog överkurs för dem att kunna erbjuda Open Jaw?

Screenshot20160727 01 SK.png
 
Toppen