Senaste nytt

One World eller Sky Team som komplement till Eurobonus?

intuition

Medlem
...
De enda flygrelaterade kreditkorten i Sverige är (det finns flera olika varianter av vissa): SAS Mastercard, SAS AMEX, (Lufthansa) Miles & More Mastercard, Norwegian Visa och Bra Mastercard.
...
Finnairs mastercard (SEB kort) får nog också räknas som flygrelaterat. Har ingen uppfattning om det är bra eller ej för frågeställaren, ville bara komplettera listan.
 

palmen

Moderator
Ja, grattis, om ni har lyckats tjäna ihopa 200 000 Eurobonuspoäng under de senaste 12 månaderna kan ni boka hur mycket businessclass ni vill för ekonomiklasspris till Boston, Chicago och Peking, men lycka till att hitta tillgänglighet på andra longhauldestinationer när ni faktiskt vill resa.
Nu är vi lite off topic men detta är väl lite väl negativt i hur "svårt" det är att boka business hos SAS med Fly Premium.
Nu kan jag bara tala för mig själv och har följande bokningar för datum som jag vill resa på de närmsta 3 månaderna.
ARN-CPH-SFO-CPH-ARN
ARN-LAX-ARN
ARN-EWR-ARN x2

"Hemligheten" är ju att dessa är fullt flexibla biljetter och så länge man bokar dom online slipper man dessutom extra avgifter. 60k Eurobonus-poäng tur och retur i business och ca 5-700SEK i skatter har alla dessa biljetter gått på.
 
Nu är vi lite off topic men detta är väl lite väl negativt i hur "svårt" det är att boka business hos SAS med Fly Premium.
Nu kan jag bara tala för mig själv och har följande bokningar för datum som jag vill resa på de närmsta 3 månaderna.
ARN-CPH-SFO-CPH-ARN
ARN-LAX-ARN
ARN-EWR-ARN x2
Med lika många alerts i Expertflyer och ca 330 dagars framförhållning, antar jag? Vi lägger således till en prenumeration på Expertflyer för $9,99 per månad för SAS Mastercard.
 

palmen

Moderator
Med lika många alerts i Expertflyer och ca 330 dagars framförhållning, antar jag? Vi lägger således till en prenumeration på Expertflyer för $9,99 per månad för SAS Mastercard.
Nej, ena resan till New York är precis före jul över en helg och den bokades nu i september/oktober någon gång. Resorna till Kalifornien bokades tidigare i höstas och sista resan till New York bokades för lite drygt en månad sedan.
Enbart en returresa användes expertflyer till för att få notifiering när platser släpptes, alla övriga så gick jag igenom tillgängliga datum som passade mitt schema (via travelhacks sidan) och sedan var det bara att boka.
 
Nej, ena resan till New York är precis före jul över en helg och den bokades nu i september/oktober någon gång. Resorna till Kalifornien bokades tidigare i höstas och sista resan till New York bokades för lite drygt en månad sedan.
Enbart en returresa användes expertflyer till för att få notifiering när platser släpptes, alla övriga så gick jag igenom tillgängliga datum som passade mitt schema (via travelhacks sidan) och sedan var det bara att boka.
Gratulerar. Glöm nu inte bort att du måste fortsätta att tjäna in i genomsnitt 16667 Eurobonuspoäng/månad om du vill kunna fortsätta boka dina USA-Fly Premium och då får bara tjäna in max 10000 Eurobonuspoäng/månad med ditt SAS Mastercard. Och som bekant är ju intjäningen i SAS Go inte så rolig längre...

Hur som helst så tycker jag att t ex Rio för 70 000 Miles & More-miles plus 5-6000 SEK i avgifter är värt mer.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Gratulerar. Glöm nu inte bort att du måste fortsätta att tjäna in i genomsnitt 16667 Eurobonuspoäng/månad om du vill kunna fortsätta boka dina USA-Fly Premium och då får bara tjäna in max 10000 Eurobonuspoäng/månad med ditt SAS Mastercard. Och som bekant är ju intjäningen i SAS Go inte så rolig längre...

Hur som helst så tycker jag att t ex Rio för 70 000 Miles & More-miles plus 5-6000 SEK i avgifter är värt mer.
Jag är safe på 200k intjäning senaste 12 månaderna fram till november 2020 så det är lite drygt 2 år som jag har kvar FlyPremium så länge jag fortsätter att hyra de Avis-bilar som jag har bokade.
På kampanjen nu kan man ju få San Francisco för 48k EB-poäng och ca 700SEK i skatter, tycker det är en bättre deal än Rio även om det är en väldigt trevlig stad jag gärna åker tillbaka till.
 
På kampanjen nu kan man ju få San Francisco för 48k EB-poäng och ca 700SEK i skatter, tycker det är en bättre deal än Rio även om det är en väldigt trevlig stad jag gärna åker tillbaka till.
Och om man då tar en titt på tillgängligheten på SAS-flyg från San Francisco i businessclass inom de närmsta 330 dagarna så hittar man... trumvirvel... HELA 4 STYCKEN!!! Helt fantastiskt!!
 

Homer

Medlem
Och om man då tar en titt på tillgängligheten på SAS-flyg från San Francisco i businessclass inom de närmsta 330 dagarna så hittar man... trumvirvel... HELA 4 STYCKEN!!! Helt fantastiskt!!


Dessutom gäller erbjudandet bara till 31/5 och det måste dessutom vara t/r till samma plats annars noll rabatt.

Helt klart att SAS blivit mycket snålare med att släppa platser i Business.
 

palmen

Moderator
Och om man då tar en titt på tillgängligheten på SAS-flyg från San Francisco i businessclass inom de närmsta 330 dagarna så hittar man... trumvirvel... HELA 4 STYCKEN!!! Helt fantastiskt!!
Det fanns massor av tillgängligheten första kvartalet 2019 om man bokade för några månader sedan, som med allt detta, väntar man kommer någon annans boka platserna. Samma med Lufthansas erbjudanden, väntar du till sista dagen är det mesta uppbokat.
 
Toppen