Senaste nytt

One World eller Sky Team som komplement till Eurobonus?

fcx

Medlem
Nu hänger inte jag med här riktigt. Om man har Eurobonus som primärt program och har kreditkort kopplat till det, vad är då syftet med att skaffa kort kopplade till ett komplementprogram? Är inte det att suboptimera intjäningen till det primära programmet?
 

Homer

Medlem
Nu hänger inte jag med här riktigt. Om man har Eurobonus som primärt program och har kreditkort kopplat till det, vad är då syftet med att skaffa kort kopplade till ett komplementprogram? Är inte det att suboptimera intjäningen till det primära programmet?

Omväxling förnöjer, flyga Star Alliance ständigt och jämt blir man ju less på.
 
Nu hänger inte jag med här riktigt. Om man har Eurobonus som primärt program och har kreditkort kopplat till det, vad är då syftet med att skaffa kort kopplade till ett komplementprogram? Är inte det att suboptimera intjäningen till det primära programmet?
Jag visste inte att det fanns en regel att man tvunget måste optimera intjäningen till det primära programmet. Istället trodde jag att man borde optimera sin totalsituation. Jag samlar aktivt poäng/miles i tre olika Star Alliance-program och jag har inga planer på att sluta med det.
 
  • Gilla
Reactions: pep

011430121

Medlem
Jag visste inte att det fanns en regel att man tvunget måste optimera intjäningen till det primära programmet. Istället trodde jag att man borde optimera sin totalsituation. Jag samlar aktivt poäng/miles i tre olika Star Alliance-program och jag har inga planer på att sluta med det.
Vad har du för status i de olika programmen?
 

fcx

Medlem
Jag visste inte att det fanns en regel att man tvunget måste optimera intjäningen till det primära programmet. Istället trodde jag att man borde optimera sin totalsituation. Jag samlar aktivt poäng/miles i tre olika Star Alliance-program och jag har inga planer på att sluta med det.

Det var en ärlig fråga från min sida, för jag vill veta om jag har missat något.

Till Eurobonus får man ju överlägset flest poäng per krona med kort, hur resonerar du kring att tjäna in till en "sämre kurs"? När är det relevant att göra det?
 

Kimmen00

Medlem
Det var en ärlig fråga från min sida, för jag vill veta om jag har missat något.

Till Eurobonus får man ju överlägset flest poäng per krona med kort, hur resonerar du kring att tjäna in till en "sämre kurs"? När är det relevant att göra det?

Ett exempel är att Miles and more via resursbank valde väl hela DC hösten 2017 då det gav 1 p per krona och så maxade alla ut det till nyår . Jag har kvar det och har använt det när jag fått voucher både på mitt elite, mitt premium och frugans premium. Dessutom får man 35k extra poäng om man spenderar 150k detta år. Samt att jag ansökte ett till frun och spenderade 30k så hon fick 25k extra-bonus, med pooling blev det bra extrapoäng. Det är ett bra komplettment då miles and more har mkt bättre utbud gällande tex 4 st platser (långt fram i tiden) för bonusresor ffa med lufthansa och austrian. Det är ju primärt endast för bonusresor, statusen inom M&M är ju noll för mig, kör på EBD.
 
Till Eurobonus får man ju överlägset flest poäng per krona med kort, hur resonerar du kring att tjäna in till en "sämre kurs"? När är det relevant att göra det?
Jag förstår inte exakt vad du menar med "tjäna in till en sämre kurs". Jag tycker det ligger nära till hands att jämföra Miles & More Mastercard med SAS World Mastercard Premium eftersom båda är Mastercard och årsavgifterna är snarlika (1200 SEK vs 1495 SEK). Det är inte rättvist att jämföra med AMEX Elite eftersom AMEX inte accepteras hos alla ställen som Mastercard accepteras hos och årsavgiften är betydligt högre (4000 SEK). Om man bortser från köp hos SAS (jag förstår ändå inte varför man vill köpa SAS-biljetter hos SAS när man kan spara 50-150 SEK/segment på intra-Europabiljetter och upp till 500 SEK/t o r på longhaul hos fulresebyråer) och utlandsköp (där det så klart tillkommer valutaväxlingspåslag) så ger SAS-kortet 15 Eurobonuspoäng per spenderad hundralapp jämfört med 25 miles för Miles & More-kortet. Hur är det en "sämre kurs"? Nu påpekar säkert någon, "men man får ju Fly Premium med SAS-kortet". Ja, grattis, om ni har lyckats tjäna ihopa 200 000 Eurobonuspoäng under de senaste 12 månaderna kan ni boka hur mycket businessclass ni vill för ekonomiklasspris till Boston, Chicago och Peking, men lycka till att hitta tillgänglighet på andra longhauldestinationer när ni faktiskt vill resa. Miles & More erbjuder månatliga erbjudande (meilenschäpsen, se här Lufthansa Miles&More Mileage Bargains | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor November 2018 kan/kunde man bl a boka följande från Köpenhamn i businessclass:

70,000M: Rio De Janeiro, Nagoya
55,000M: Chicago, Miami, New York (JFK), San Francisco, Washington (Dulles), Montreal
40,000M: Tunis, Riyadh
25,000M: Luxemburg

Det trevliga är att det brukar finnas tillgänglighet även på populära restider, t ex i anslutning till helger så man kan utnyttja helgledigheterna maximalt. Nu säger någon säkert att skatter och avgifter alltid är så dyra på meilenschäpsen-erbjudande. Det stämmer inom Lufthansa-gruppen, men ibland finns det erbjudanden med Lot och då blir avgifterna lägre. Annars kan man så klart boka bonusresor utanför Lufthansa-gruppen till ordinarie miles-pris och då beror det på det aktuella flygbolaget hur mycket avgifterna uppgår till. Till exempel, för 52000 miles och $5,60 bokade jag Chicago-Köpenhamn med SAS enkel resa i businessclass och för 135000 miles och €118,15 bokade jag Köpenhamn - Thailand med Singapore Airlines/Thai i businessclass.

Ska jag åka förstaklass eller åka roliga routings använder jag mina Eurobonuspoäng och en AMEX-voucher, men om jag bara vill ta mig från A till B i businessclass använder jag mina Miles & More-miles.
 

mika

Medlem
Jag har kombon Star Gold (både Eurobonus EDB och Miles & More Senator) och OneWorld Emerald (Finnair Plus Platinum). Jag har Star som primärprogram med kreditkort, just nu Miles & More för jag bor inte i Sverige, men när jag bodde i Sverige hade jag Eurobonus som primär. Jag tycker att Star Alliance är bättre ang. earn/redemption ratio, speciellt om man bor i Sverige.

Sedan tycker jag att OneWorld är mycket trevlig om man kan nå Emerald-status (t.ex. på grund av trevliga lounger och annat motsvarande). Jag skulle satsa på OneWorld-program där det går att nå Emerald lättast (oftast den man flyger mest med). Det som är bra med Finnairs program är överlägset bra tillgång till uppgraderingar (både med vouchers och med poäng) och bra recognition om man flyger ekonomi. Men Finnair är bra alternativ bara om man flyger tillräckligt ofta med dom.
 
Toppen