Senaste nytt

One World eller Sky Team som komplement till Eurobonus?

Mr. traveller

Ny medlem
Hej.

Jag har idag EBD. Flyger en del. 32K poäng från kreditkort. Resten flygningar där det ingår ett gäng bidding uppgraderingar på long haul.
Economy class i grunden för alla flygningar.

Nu ska jag börja flyga lite mer, även till Latam. Lite mer balans västerut medan jag förut haft mer balans österut då Asien stått för 70% av resorna.

Jag är lite osäker på om det fortsättningsvis är mer resor i premium economy och business.

Det jag skulle vilja veta är följande:
  1. Borde jag satsa på Sky team eller One World
  2. Genom vilket bolag i så fall?
  3. Kan man skaffa kreditkort som ger fler bonuspoäng genom flygbolag som har bas utomlands? Jag vet att för Finnair plus master Card måste man ha finskt personnummer.
Vad vill jag uppnå är:
1) Lounge access och priority lane.
2) Sekundärt är att i långa loppet få ihop poäng till bonusresor i business.
3) Alternativt att använda poäng för uppgraderingar på long haul.

Hur borde jag tänka och vilka alternativ är bäst?

BA, American och Finnair ör mina alternativ för OW.

Sky team har jag sämre koll på.

Jag har inte för avsikt att skaffa fler kreditkort men det är inte omöjligt om det gör stor skillnad i intjäning på vissa bolag med tanke på bonusresor.

Any ideas folks, tacksam för tips?
 

Senator

Moderator
Om din plan är att flyga Premium Economy eller Business är British Airways Executive Club ett bra val. Relativt enkelt att uppnå Silver som är lika med One World Sapphire. En resa ARN till USA i Business/Club World fixar det med några extra segment på ut och hemresan.

Som alla program har BAEC fördelar och nackdelar. Det har också sweet spots på bonusresor, och andra som upplevs som dyra. Jag flyger just nu 3-4 gånger till London per år i Club Europe/Business och kanske 1-2 USA resor som ger mig BAEC Gold. Jag tycker upplevelsen som One World Emerald (likvärdig Star Gold) är avsevärt bättre än Star Gold.
 

agehall

Medlem
BAEC må ha sina fel och brister, men det är det enda vettiga alternativet för dig. Skyteam är tyvärr inget att satsa på när man kan välja.

Kreditkort kan du dock glömma för det som finns i Sverige ska läggas ner och är redan sedan ett antal år tillbaka mer eller mindre värdelöst.
 

jerixon

Medlem
Jag har ju hög status i alla tre men har Flying Blue som första program och nu mer BA Executive som andra.
Jag har tröttnat på Star Alliance och gett upp SAS helt. För mig lockade nyheter och att tedta något nytt samt tycker jag intjäningen i Ekonomi är för låg på SAS.
Sky Team är inte längre lätt att få status i så hade nog valt British Airways som andra program :)
 
Borde jag satsa på Sky team eller One World?
Det finns nästan inga bra frequent flyer program inom Sky Team så med hjälp av uteslutningsmetoden säger jag One World. Men är du säker på att du inte klarar dig med Star Alliance, även om du börjar resa till Latinamerika? Avianca har ett relativt stort nätverk och även Copa flyger en del i Latinamerika.

Genom vilket bolag i så fall?
Vet ej, någon annan kan säkert ge bättre tips än mig. Själv samlar jag i British Airways Executive Club, men men ditt resmönster kanske exempelvis LATAM eller American Airlines blir bättre.

Kan man skaffa kreditkort som ger fler bonuspoäng genom flygbolag som har bas utomlands? Jag vet att för Finnair plus master Card måste man ha finskt personnummer.
De enda flygrelaterade kreditkorten i Sverige är (det finns flera olika varianter av vissa): SAS Mastercard, SAS AMEX, (Lufthansa) Miles & More Mastercard, Norwegian Visa och Bra Mastercard. Sedan finns det några andra kort som tjänar poäng som kan lösas in mot flygbolagspoäng, t ex Coop MedMera Mer Mastercard (inbyte mot Eurobonus) och "generellt" AMEX (inbyte mot en rad olika flygpoäng). SAS Diners och British Airways Visa är kort som nyligen lagts ner i Sverige, med det finns hopp om att British Airways ska komma tillbaka eftersom det finns i Danmark och den kortutgivande banken (Resurs Bank) har verksamhet i Sverige också.

Vad vill jag uppnå är:
1) Lounge access och priority lane.
2) Sekundärt är att i långa loppet få ihop poäng till bonusresor i business.
3) Alternativt att använda poäng för uppgraderingar på long haul.

Hur borde jag tänka och vilka alternativ är bäst?
Lounge access kan du få för 1500 SEK/år med ett Eurocard Platinum som inkluderar ett Priority Pass. I just Latinamerika är det relativt vanligt att man kommer in i samma lounger med Priority Pass som man gör med flygbolagsstatuskort. Det blir dock värre med Fast Track.
 

Mr. traveller

Ny medlem
BAEC må ha sina fel och brister, men det är det enda vettiga alternativet för dig. Skyteam är tyvärr inget att satsa på när man kan välja.

Kreditkort kan du dock glömma för det som finns i Sverige ska läggas ner och är redan sedan ett antal år tillbaka mer eller mindre värdelöst.

Tack för svar. Jag tycker ju både master och amex fyller en bra funktion med EB då man får in mycket poäng om man använder korten för betalning + statusgrundande poäng. Dessutom får man sina 2 för 1 med poängresor med Amex. Men du menar andra kreditkort med andra bolag kanske?
 
BAEC må ha sina fel och brister, men det är det enda vettiga alternativet för dig. Skyteam är tyvärr inget att satsa på när man kan välja.

Kreditkort kan du dock glömma för det som finns i Sverige ska läggas ner och är redan sedan ett antal år tillbaka mer eller mindre värdelöst.
Tack för svar. Jag tycker ju både master och amex fyller en bra funktion med EB då man får in mycket poäng om man använder korten för betalning + statusgrundande poäng. Dessutom får man sina 2 för 1 med poängresor med Amex. Men du menar andra kreditkort med andra bolag kanske?
British Airways Visa kreditkort avses. Först försämrades det rejält (Sämre intjäning med British Airways Visa? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) och numera går det inte att ansöka om kortet eftersom det snart läggs ner (British Airways Visa via Entercard upphör mars/april -19, alternativ? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor).
 

agehall

Medlem
Tack för svar. Jag tycker ju både master och amex fyller en bra funktion med EB då man får in mycket poäng om man använder korten för betalning + statusgrundande poäng. Dessutom får man sina 2 för 1 med poängresor med Amex. Men du menar andra kreditkort med andra bolag kanske?
Jag avsåg för andra bolag än SAS. Självklar ska du skaffa ett AmEx och ett Mastercard med eurobonusbranding om du samlar poäng till Eurobonus på ett seriöst sätt.
 
Kreditkort kan du dock glömma för det som finns i Sverige ska läggas ner och är redan sedan ett antal år tillbaka mer eller mindre värdelöst.

Jag avsåg för andra bolag än SAS.
Det finns ett bra flygrelaterat kreditkort för svenskar utanför Eurobonus, nämligen Lufthansa Miles & More Mastercard som inte har Kalle Anka-intjäning utan riktig intjäning (25 miles per spenderad hundralapp).
 
Toppen