Senaste nytt

Ombokningsregler vid resa i SAS Plus

Delayed

Medlem
Vi pratar om transfer på EWR, eller hur? I höstas fanns i varje fall buss till "SAS-terminalen" airside. Det tog nog mig max en kvart från det jag landade på EWR från LAX tills dess att jag satt "hemma" i SAS-loungen. Kanske hade tur men behövde vänta max någon minut på bussen och ingen security eller andra "speed bumps."

Edit: Skrev "landade" men menade nog "klev av planet".
 

ZZZebra

Medlem
Ska försöka göra en lång historia kort; bokade en Plusbiljett AGH-ARN-CPH-SFO-ORD-ARN-AGH för några veckor sedan. Utresa den 16/5 och hemresa den 19/5. Trodde jag. När jag checkar in imorse på SFO så pekar damen på datumet för hemresan. 19/1/17. Vad som gått fel vet jag inte, men jag tar det käbblet med SAS när jag kommer hem. Fick i alla fall en ombokad biljett SFO-EWR-CPH istället. Kommer hem till Ängelholm ungefär samma tid iaf. Tack o lov var jag tidigt på flygplatsen, och det behövdes. 2 timmar och 2 samtal med SAS varav ett avbrutet efter ca 20 min när säljaren sprang iväg för att kalkylera om priset.

Vad kan ha gått tokigt? För att välja 19/1 som hemresa måste jag aktivt ha bläddrat fram 9 månader i kalendern efter att utresedatumet valts. Notera att jag var nykter vid bokningstillfället så jag har väldigt svårt att tro att jag gjort detta. Alternativet är att "computern" ändrat retur-datumet, och det är jag nästan lika skeptisk till. Ombokningen kostar drygt 13K och den striden med SAS ser jag inte riktigt fram emot, men jag ska göra vad jag kan. Alla tips emottages tacksamt.

Positivt att security i SFO var snabb, knappt 20 min för att komma igenom. Sitter nu med en GT och sänker pulsen. Blir ett nytt spänningsmoment ikväll vid bytet på EWR mellan terminal 2 och 3. Hela 1.45 min layover tid. Hoppas att incheckat bagage hjälper till.

Om du bokade för flera veckor sedan har du ju fått en bokningsbekräftelse, vad står det i den? Står det "dina" datum så har du ett bra case, om inte så lär det bli jobbigt.

Har själv gjort felaktiga bokningar flera gånger och tror att det kan hända de flesta som bokar mycket biljetter. Har numera vanan att dubbelkolla bokningsbekräftelsen. Har som tur är upptäckt mina fel antingen inom 24 timmar eller haft avbokningsbara biljetter.
 
Toppen