Senaste nytt

Ombokningsproblem med SAS till Thailand över jul/nyår

gearing

Ny medlem
Många kommentarer! Tack alla som engagerar sig. Som ni säkert förstår är jag ingen van bokare, all resebokning sker via mitt arbete normalt sett. Jag har i alla fall från dokumenten som Ticket skickade följande biljetter ETKT 117 3905xxxxxx. Ticket har idag varit i kontakt med mig och sa att de försöker lösa problemet tillsammans med SAS. Har dock inte fått någon bekräftad bokning med det datum för utresa som jag vill ha. Hemresa står fast...
 
Last edited:

gearing

Ny medlem
Pratade med Ticket idag och de ska tydligen ha ett möte med SAS på måndag och bland annat diskutera detta. Jag ska få besked nästa vecka. Så nu tar jag helg så får vi se om jag kommer behöva bråka eller inte.
 

011430121

Medlem
Helt enig med agehall, köp biljetten hos flygbolaget. Mycket förenklat om du köper biljetten hos en resebyrå så är du kund hos resebyrån och passagerare hos flygbolaget. Köper du hos flygbolaget är du kund och passagerare hos flygbolaget. Flygbolaget vet vilken klass du är bokad i men inte vad du har betalt för biljetten om den är köpt via resebyrå. .
 

Linda

Ny medlem
"Försvunnen" bokning hos SAS/Thai...

Hej!
Min första fråga här på forumet och hoppas att jag lägger den rätt. Jag har bokat flygbiljetter 26/12 sträckan Sto-Hkt åt mig och min familj, SK8633. Den flygs dock av Thai. Bokade i slutet av juli via Flygstolen.se , betalade 22/7 och fick 23/7 ett mejl från dem med biljetterna där allt stämde. Igår när jag av en annan anledning gick in på SAS sida och fick för mig att ta fram biljetten där stod dock nåt helt annat. Vi är nu inbokade på Sto-Cph-Bkk-Hkt och bara väntelistade på direktflighten.

Ringde till Flygstolen och fick efter lång telefonkö svaret att det var ett kommunikationsfel mellan SAS och Thai som gjorde att det såg konstigt ut i bokningen på SAS sida men att allt var som det skulle med reservation för att man aldrig är garanterad att få åka med en specifik flight eftersom ändringar alltid kan uppstå, men om det skulle råka hända så blir vi förstås informerade i god tid. (??)

Kände mig inte så övertygad så jag ringde till SAS. Där var man ganska nonchalant och sa förvisso att det verkade konstigt men hänvisade till att det är Thai som äger flighten (och problemet). Så jag ringde alltså Thai. Där berättade man att det i historiken på vår bokning går att se att SAS telefonbokning den 9 september tog bort vår bokning på direktflighten och la om den till den nu bekräftade. De talade oxå om att direktflyget är helt fullbokat och att bokningen är utom deras kontroll och hänvisade oss tillbaka till Flygstolen.

Nytt samtal till Flygstolen med ett antal nya frågor. Fick nu till svar att SAS har spärrat möjligheten för Flygstolen att ändra något i denna bokning då de själva håller på att försöka lösa problemet som (åter igen) ska handla om ett tekniskt fel mellan SAS och Thai. Enligt Flygstolen har deras tidtabellsavdelning varit i kontakt med SAS både den 26/9 och 21/10 utan att ha fått någon mer information. Enligt Flygstolen berörs ca 100 passagerare av detta.

I ett nytt samtal med SAS bekräftas INTE detta utan hela ansvaret läggs på Thai och man säger nu att dessa har haft någon form av systemkrasch där alla SAS bokningar på denna flight försvunnit och att Thai "reservbokat" oss på den längre flighten i väntan på att lägga tillbaka oss på ursprungsflighten igen. De tycker att vi ska vänta två veckor för att se om det "löser" sig.

Jag tycker att det låter mycket märkligt och får heller inte datum och information att gå ihop. Hemresan är korrekt, kan tilläggas. Biljetten är fullbetald och som sagt utställd på ursprungsresan redan i juli. Är vi lurade? Av vem isåfall? Till vem ska nästa samtal gå på måndag? Känner mig frustrerad av att inte få några svar och att bli bollad fram och tillbaka. Vi reser med småbarn och det är stor skillnad mellan att flyga direkt eller ha två mellanlandningar, det var ju liksom det som var poängen när vi valde att boka och betala för ett direktflyg. Är det någon av er kunniga som har en aning om vad som gäller?
 

agehall

Medlem
Hej Linda och välkommen hit.

Tyvärr har du lyckats göra två ganska stora misstag som kommer att göra det väldigt jobbigt för dig att reda ut detta:

1) Du har bokat code-share. I ditt fall har du bokat ett SK-flightnummer som flygs av Thai. Det gör att bolagen alltid kommer att skylla på varandra och det är inte helt lätt att reda ut vem som egentligen har ansvaret.

2) Du har använt en resebyrå vilket innebär att både SAS och Thai öht inte borde prata med dig eftersom du rent tekniskt sett inte har någon som helst relation till dem - ditt kontrakt är med resebyrån och det är dem du ska prata med! Du hade undvikit en massa problem om du bokat direkt hos ett av flygbolagen.

Nu är det rätt uppenbart att det är något strul någonstans och att du bokat direktflighten egentligen. Men du har egentligen två val - antingen flyger du så som flygstolen bokat dig, dvs via CPH och BKK eller så får du pengarna tillbaka och stannar hemma.

Du har fått kännedom om förändringarna i god tid och därmed kan du inte få någon ersättning för detta. Hade du inte ringt runt och ställt frågor samt att flygstolen inte meddelat dig om förändringen mer än 14 dagar före avresa så hade EU261/2004 gällt och du hade troligen kunnat kräva ersättning för den försening du kommer att få med två byten jmf med en direktflight men nu gäller inte den längre.
 

Linda

Ny medlem
Tack för svar. Jo, förstår ju att det är dumt att gapa efter mycket... (mister ofta hela stycket...) men prislappen och möjligheten till direktflyg lockade. Hittade följande på Konsumentverkets sida, är det något att ha nytta av?

Resebyråns ansvar
När du köper en biljett eller en paketresa hos en resebyrå är resebyrån normalt inte part i avtalet. Resebyrån förmedlar endast avtalet mellan dig och företaget du köper resan av.

Det innebär att det är leverantören av resan, till exempel flygbolaget eller paketresearrangören, som ansvarar för att resan uppfyller vad ni har kommit överens om i avtalet. Det innebär också att det är till flygbolaget eller paketresearrangören du ska vända dig med klagomål på resan. Men det finns fall där resebyrån är part i avtalet.
 
Toppen