Senaste nytt

Ombokningsproblem med SAS till Thailand över jul/nyår

Dr. Miles

Expert
Så här ser bokningsläget ut på Stockholm->Phuket den 19 dec 2013.
Screenshot20131014_2.png

och på Bangkok->Stockholm den 2 jan 2014.
Screenshot20131014_4.png


L: Stängd för bokning men öppet för väntelistan
C: Stängd för bokning och även för väntelistan
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jo, det är givetvis tokfullt nu, men om biljetten bokades för flera månader sedan förstår jag inte varför det är ett problem nu. Men som sagt var, biljettnummer är en bra början så vi vet vem som har biljetterat och sedan behöver det pratas med med Ticket om vad som faktiskt hänt.
 

AABack2ARN

Medlem
Följande står på SAS Sales, daterat 12SEP2013

Change of class mapping TG-SK (12SEP13 11:30 UTC)
Due to change of class mapping from TG, reservations booked on SK codeshare in K-class on TG operated flights are updated with UN.
Flights booked in K-class on SK codeshare on TG operated flights updated with UN, must be rebooked and SK/117- documents reissued.

Rebooking
Rebooking of K-class on SK codeshare must be rebooked in W-class or lowest available booking class in the same service class as originally booked. If no seats available in the same service class, contact SAS agent helpdesk for assistance.

Agents are authorized to rebook and reissue SK/117- documents according to information above.

Tickets must marked with:
FE invol reissued due class mapping error from TG

Rebooking to SK operated flights permitted

Rebooking permitted to SK operated flights in the lowest available booking class in the same service class as originally booked.
Valid for SK/117-documents.
Agents are authorized to rebook and reissue SK/117-documents according to information above.
Tickets must marked with:
FE invol reissued due class mapping error from TG

Så om biljetten var bokad i K (ganska troligt) och bokningsläget ser ut som ovan lär det finnas en hel del att reda ut för resebyråer, SAS och TG.

TG verkar uppenbarligen ha sålt en icke obetydlig mängd biljetter från det att felet uppstod till att det noterades.

Att skylla på SAS Plus/Go verkar dock befängt eftersom de biljetterna introducerades 09JUN och inte i juli då biljetten köptes.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Aha, alla problem man kan tänkas få pga resebyrå och codeshare alltså. Trist.

Jag kan bara upprepa mina ständiga råd: Använd inte resebyråer - boka direkt från flygbolagen samt boka inte code share.
 

Senator

Moderator
Aha, alla problem man kan tänkas få pga resebyrå och codeshare alltså. Trist.

Jag kan bara upprepa mina ständiga råd: Använd inte resebyråer - boka direkt från flygbolagen samt boka inte code share.

Problemet med Thailand och TG är att ofta ligger bästa priser hos resebyråerna, och vill man ha ett kombo-paket (ej charter) kan det vara gynnsamt att boka där. Inte alla människor delar vårt intresse och erfarenheter...
 

agehall

Medlem
Näe, visst är det så Senator. Men tyvärr så hamnar man lätt i problem när man jagar hundralappar. Det är dock helt förkastligt att boka det som code share.
 

Senator

Moderator
Näe, visst är det så Senator. Men tyvärr så hamnar man lätt i problem när man jagar hundralappar. Det är dock helt förkastligt att boka det som code share.

Fråga dina vänner utanför BC två saker:
1. Vart handlar du dina resor?
2. Vet du vad Code Share är?

På fråga 1 gissar jag en majoritet använder någon meta-search sajt. Fråga 2: Manuel från Faulty Towers: "Que?"
 
Toppen