Senaste nytt

Ombokningar, Optiontown och hur blir det med Eurobonus? Live!

Flood

Medlem
Lounge-Draken säger att jag har Y. Men jag vet inte om jag skall lita på det eftersom hon först såg trött ut och sedan undrade om jag var ute efter en uppgradering och när jag förklarade att jag var intresserad för milesens skull så svarade hon:

-Åh, din bokningsklass är 24.
-Skall inte bokningsklassen vara en bokstav?
-Ja, ojdå. Du har Y.

:cool:
 

fcx

Medlem
På mitt senaste boardingkort från LH står bokningsklassen utskriven (på bägge delarna av kortet).
 

agehall

Medlem
-Ja, ojdå. Du har Y.

Lita inte en sekund på det. Om de inte tar upp bokningen och kollar så kan det vara vad som helst. Dessutom är det extremt viktigt att förklara att du inte tänker kreditera till M&M och därför MÅSTE veta vilken bokningsklass du har.

Jag kommer inte ihåg vad jag fick för bokningsklass när det hände mig, men jag är ganska säker på att det inte var Y.
 

Flood

Medlem
Efter ytterligare knackanden så vidhåller hon att jag har bokningsklass Y. Får väl dubbelkolla med gaten...

Mmm, god canelloni här! Det är ju livsfarligt att sitta strandad så länge!

Edit: Jag har inte M&M så det är ingen risk att få något registrerat annat än till EB.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Edit: Jag har inte M&M så det är ingen risk att få något registrerat annat än till EB.

Näe, men risken är att de inte vet att det FINNS något annat än M&M, så de svarar på alla poängrelaterade frågor som om det gällde M&M. Det har hänt mer än en gång...
 

taxvalp

Medlem
Så här står det på SAS extranät för resebyrår, som är måttligt skyddat för utomstående, angående passagerare som har uppgraderat via OT:

Irregularity
Rebooking procedures for passengers with an upgrade, affected by irregularity:
Rebooking to other SK-flight
If the same booking class as passenger was upgraded to is available - rebook the passenger in the upgraded booking class.
If the same booking class as passenger was upgraded to is not available - rebook the passenger in the same service class as originally booked and refund the upgrade.
Rebooking to other airline
Rebook the passenger in the same service class as originally booked and refund the upgrade.
Note: In case of refund in above cases, passenger himself must contact Optiontown and request refund.
 

tomle

Medlem
Man kan absolut bli ombokad i Y på Lufthansa, speciellt om det fanns ont om tid/plats på planet och de inte har orkat öppna upp andra bokningsklasser eller vet hur man bokar i en stängd bokningsklass.
Naturligtvis bra att kolla ändå, kanske checkmytrip eller lot kan vara behjälpliga?
 

Flood

Medlem
Så här står det på SAS extranät för resebyrår, som är måttligt skyddat för utomstående, angående passagerare som har uppgraderat via OT:

Irregularity
Rebooking procedures for passengers with an upgrade, affected by irregularity:
Rebooking to other SK-flight
If the same booking class as passenger was upgraded to is available - rebook the passenger in the upgraded booking class.
If the same booking class as passenger was upgraded to is not available - rebook the passenger in the same service class as originally booked and refund the upgrade.
Rebooking to other airline
Rebook the passenger in the same service class as originally booked and refund the upgrade.
Note: In case of refund in above cases, passenger himself must contact Optiontown and request refund.

Tack, intressant att läsa. Nu stod jag med en UA-personal och första benet var i vanlig ekonomi, det var det andra som var uppgraderat. Så hon hade mest fokus på att få hem mig. Men här låter det ju som om jag skall kontakta Optiontown direkt för pengar tillbaka.
 

Flood

Medlem
Man kan absolut bli ombokad i Y på Lufthansa, speciellt om det fanns ont om tid/plats på planet och de inte har orkat öppna upp andra bokningsklasser eller vet hur man bokar i en stängd bokningsklass.
Naturligtvis bra att kolla ändå, kanske checkmytrip eller lot kan vara behjälpliga?

Har kollat checkmytrip och LOT, men där finns bara min ursprungliga resplan. Jag undrar om jag inte har fått ett nytt Amadeus-nummer på färdplanen från UA (som jag inte får upp på cmt eller lot), men om jag kollar min bokning på sas.se så har de faktiskt ändrat till den nya färdplanen i den ursprungliga bokningen. Skumt.
 
Toppen