Ombokningar, Optiontown och hur blir det med Eurobonus? Live!

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Flood, 20 Augusti 2013.

  1. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej, jag hade en SAS-bokad biljett DTW-IAD-CPH-GOT,United inrikes och sedan SAS från IAD. IAD-CPH uppgraderad med Optiontown till SAS Plus. När jag kommer till flygplatsen 11:30 inför avgång 14:33 (Lufthansa har ju en senator-lounge här!) meddelar United att flyget till IAD blir sent, så jag kommer att missa min anslutning. Jag blir ombokad till Lufthansa DTW-FRA-GOT på en UA-biljett, med avgång 19:00. Så jag blir 4:27 sen ut från Detroit och 4:15 sen hem till Göteborg vad beträffar tid.

    Lufthansa incheckning öppnar dock inte förrän 14:00, så UA-damen kunde inte svara på i vilken klass jag hamnar, men jag "var ju ursprungligen bokad i coach" och hon trodde inte att Lufthansa hade någon premium ekonomi. Så vi får väl se var det blir för Lufthansa-klass om en stund...

    Så, hur klagar man hem det här? Jag kommer ju troligen att missa min betalda uppgradering samt få betydligt färre EuroBonus-poäng av Lufthansa? Samt att det blir ett inrikessegment som försvinner. För att inte tala om Lufthansa ekonomi över Atlanten istället för SAS Plus. Antar att jag kan kräva något av SAS, t.ex. pengar tillbaka för Optiontown. Uteblivna EuroBonus-poäng? SAS har ju sålt en biljett till mig som deras partner UA har sjabblat bort. Det jobbiga känns ju som att här är fyra parter+mig inblandade...

    Det enda positiva är väl att jag får typ fyra timmar Senator-lounge i Detroit och två timmar i Frankfurt. Och så kan jag kanske underhålla någon av er med en live-tråd av allmänt strul... :)
     
  2. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    OJ OJ, det här blir spännande att följa Vänta till agehall ser detta, då får vi korrekt svar
     
    Last edited: 20 Augusti 2013
    2 personer gillar detta.
  3. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu har man något att göra under kvällen! De här blir spännande!
     
    1 person likes this.
  4. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Just nu sitter man fast landside och dricker köpeöl i väntan på att Lufthansa incheckning öppnar. Med en välfylld väska att släpa på efter 2,5 veckor i USA... Och betalar för wifi... Hemskt! ;)
     
    1 person likes this.
  5. doc

    doc Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter tråkigt. Hoppas på det bästa för dig!
     
  6. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Värre än en av mina bokningar. Bokad hos TF, på en AY-flygning operated by BE. Kul strul i efterhand...

    SAS är ett EU-bolag och att bli flyttad till lägre klass är en "involuntary downgrade" Enligt 261/2004 ska det ersättas med 75% av biljettpriset. Med SAS ska man ju dessutom få poäng enligt bokad resa om man blir ombokad:

    Den relevanta frågan är givetvis om man följer detta eller ej...
     
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det här är inte alls spännande. Jag har råkat ut för nästan exakt samma sak.

    Du bör hamna i economy på Lufthansa. Sedan kan du prata med SAS och få poäng för den sträcka du var bokad i. Om du dessutom ser till att vara lite smart, så retroregistrar du det Lufthansa segment du flyger så kan du få poäng för båda.

    Dessutom får du downgrade compensation enligt EU261/2004 och om du blir försenad borde du även få förseningsersättning.
     
    1 person likes this.
  8. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Så, då var man inne i senator-loungen och uppkopplad igen. Iddes bara betala för en timme med Boingo. Incheckningen öppnade typ 14:43. Kändes väldigt o-tyskt, men så var det ju amerikaner förklädda i Lufthansa-uniform...

    Det ser ut som om jag har hamnat i ekonomi Y. Lyckades i alla fall knipa 30C och få en nödutgångsrad på den här A330-300:an.

    Missade agehalls tips om retroregistrering innan jag checkade in. EuroBonus-numret hade UA redan lagt in på biljetten, så det funkade ju smidigt med incheckning på den nya biljetten. Frågan är väl också om jag hade kommit in i lounge utan inlagt nummer (teoretiskt möjligt kanske)? Y med Lufthansa skall väl i alla fall ge 100 % av miles till EuroBonus.

    Men det känns ju om det här lätt kan bli rörigt med nedgradering och 75 % tillbaka när man har Optiontown som en variabel också... Vad har min biljett egentligen kostat, liksom?
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är troligen ett mindre problem. Troligen tittar de på den bokningsklass du hade efter OT och beräknar din återbetalning på den fare basis som ger denna bokningsklass. Borde bli en plusaffär för dig oavsett.

    Vet du fö att du fått bokningsklass Y på Lufthansa? Lufthansa skriver väl inte ut bokningsklass på boardingkorten.
     
  10. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm, nej det kanske bara är kabinklass eller något utskrivet? Det står No./Class Y på boardingkortet i alla fall. Kanske lounge-draken kan kolla det?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×