Ombokings "problem" och kostnad

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Raleli, 23 Juli 2014.

  1. Raleli

    Raleli Medlem

    Ombokings "problem" och kostnad

    Forsokte att forra veckan omboka en biljett mellan ARL till CPH (med en SAS Plus biljett fran ARN - CPH - SFO med SAS) fran ett flyg vid 11 tiden fran ARN-CPH till ett tidigare fly samma stracka och dag vi 6 tiden pa morgonen istallet. Ringde SAS i USA (da jag bor i USA) och dom ville ha 300 USD for att boka om till det tidigare flyget. Jag fragade da vad det skulle kosta att bara kopa en ny biljett mellan ARN-CPH for den tidigare flighten och det skulle ligga pa ca halften (ca 150 dollar), bra sa jag da koper jag den istallet men det sa SAS nej till da jag inte far kopa en ny biljett for samma stracka utan att boka av/om den nuvarande biljetten?.

    Sa jag gick online istallet och kopte en biljett vilket fungerade bra. Akte den tidigare flighten och bara hamtade ut ett ny boarding pass pa CPH for flyget mellan CPH - SFO.
     
    Last edited: 23 Juli 2014
  2. h9kh9k

    h9kh9k Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr om hoppar över en del av resan så kommer resterande delar att bli ogiltiga. Du kan alltså inte hoppa över första benet av resan och sen flyga resten.
     
  3. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu verkar det ju dock som om Raleli har lyckats göra detta, skippa första benet på resan, eller misstolkar jag detta?
     
  4. David

    David Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns ju faktiskt undantag till regeln att sektorer skall åkas i den ordning de är köpta. Kollade lite på Expertflyer men hittade inga exempel just nu. Fare ARN-SFO med SK skriver inget om detta - varken om i ordning eller i vilken ordning som helst.
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är faktiskt osäker på om ExpertFlyer brukar skriva ut att man måste flyga samtliga kuponger i rätt ordning.

    Hsh är detta inte något jag skulle rekommendera. Risken att allt blir avbokat är överhängande.
     
  6. David

    David Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Det står titt som tätt THE TICKET IS INVALID IF FLIGHT COUPONS ARE NOT USED IN SEQUENCE under RULE APPLICATION AND OTHER CONDITIONS men inte alltid. Ibland har det stått typ Valid in any sequence men kommer som sagt inte ihåg var.
     
  7. Raleli

    Raleli Medlem

    Jepp, jag hoppade over resan ARN-CPH som gick vid 11 tiden och akte istallet den tidigare vid 6 tiden samma morgon och sedan vidare CPH-SFO vid 12:20 tiden.
     
  8. Raleli

    Raleli Medlem

    och SAS kundtjast USA sa just det att "åkas i den ordning de är köpta" och det var darfor dom ville ha 300 USD for att boka om biljetten och jag kunde (enligt dom) inte kopa en biljett till den tidigare resan pa dagen.
     
  9. David

    David Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Som nämnt ovan är detta inte att rekommendera om man inte har stenkoll på detaljerade fare rules eller har tur. :)

    Det vanligaste är att man måste genomföra flygningarna i rätt ordning.
     
    2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×