Ombokad till lägre klass, kompensation?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Gustaf Boo Callert, 7 Oktober 2012.

  1. Hej,

    Tidigare idag skulle jag flyga DUS-CPH-ARN i C med SAS. Av någon anledning blev maskinen till CPH 1h sen (får reda på detta i loungen på DUS), så jag skulle alltså missa min connection i CPH. Vänliga Lufthansa-agenter bokar om mig och efter lite om och men har jag plats 2E på DUS-ARN istället men i eco+. Jag beger mig ned till gaten för att få biljetten utskriven och frågar om jag får någon kompensation för nedgraderingen, damen hävdar att min biljett endast täckte C på DUS-CPH (CPH-ARN var i annan bokningsklass) så svaret blev NEJ.

    Det tråkiga med detta var egentligen inte själva flygupplevelsen utan att jag medvetet bokade DUS-CPH-ARN för att jag skulle resa tillsammans med min bror som skulle till CPH (som nu flög DUS-CPH själv), jag kunde likväl bokat direktflighten...

    Trots att det hela slutade bra känner jag mig ändå lite som förloraren i dramat om ni förstår.

    Borde jag få någon kompensation?

    Resan var bokad med EuroBonus-poäng
     
  2. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
  3. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa-agenten visste inte att C oftast bokas som "Premium economy"/Y inom skandinavien.

    Detta har hänt mig flera gånger - då jag har betalt C till CPH så står det "Y" på boarding-kortet och samma historia varje gång vid SAS-loungen först inte insläppt, men sen löser det sig.

    Kräv kompensation!
     
  4. Nystrom

    Nystrom Medlem

    OK, resan var en awardresa. Det innebär att du har plockats på poäng för business och sedan, beroende på trassel, blivit ombokad till Eco X. Jag anser att du har rätt att kräva tillbaka poängen som skiljer mellan C och Y. Tag kontakt med SAS och red ut problemet!(customercare@sas.se).
     
  5. Tack för input!
    Jag knappade ihop ett mail till customerservice och inväntar svar.
    Rapporterar givetvis utfallet!

    /G
     
  6. Uppdatering:

    Fick 5000 poäng som kompensation för olägenheterna.

    Bra jobbat av customer service på SAS!
     
    1 person likes this.
  7. Nystrom

    Nystrom Medlem


    Gratulerar!
     
  8. Mattias Edstrom

    Mattias Edstrom Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    "Detta har hänt mig flera gånger - då jag har betalt C till CPH så står det "Y" på boarding-kortet och samma historia varje gång vid SAS-loungen först inte insläppt, men sen löser det sig"

    Men visst får du poäng enligt C och inte Y? T ex. när jag flög ARN-CPH-BKK-CPH-ARN var jag bokad i Y på vägen ner (uppgraderades dock till C genom OT), då stod det Y på boarding kortet och poäng tjänas in genom det. På vägen hem var jag bokad i C hela vägen och på det stod det C på bägge sträckorna, även om serviceklassen ombord var i Y.
     
  9. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jodå, jag får rätt poäng - men fick Du verkligen inte poäng för C när Du blev uppgraderad genom OT?
     
  10. niksal

    niksal Medlem

    Ort:
    Helsingfors
    Land:
    Finland Finland
    Det var ju bra att SAS gav kompensation. Jag har inte lika positiva erfarenheter av SAS Customer Care, utan far nu klaga till konsumentmyndigheterna i Finland (se diskussionen om EU rattigheter under flygbiljetts-avdelningen). Jag skulle ha varit nojd med t.ex. 10.000 poang eller till och med nagot mindre om de bara hade erkannt deras misstag fran borjan.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×