Senaste nytt

Ombokad till lägre klass, kompensation?

Hej,

Tidigare idag skulle jag flyga DUS-CPH-ARN i C med SAS. Av någon anledning blev maskinen till CPH 1h sen (får reda på detta i loungen på DUS), så jag skulle alltså missa min connection i CPH. Vänliga LH-agenter bokar om mig och efter lite om och men har jag plats 2E på DUS-ARN istället men i eco+. Jag beger mig ned till gaten för att få biljetten utskriven och frågar om jag får någon kompensation för nedgraderingen, damen hävdar att min biljett endast täckte C på DUS-CPH (CPH-ARN var i annan bokningsklass) så svaret blev NEJ.

Det tråkiga med detta var egentligen inte själva flygupplevelsen utan att jag medvetet bokade DUS-CPH-ARN för att jag skulle resa tillsammans med min bror som skulle till CPH (som nu flög DUS-CPH själv), jag kunde likväl bokat direktflighten...

Trots att det hela slutade bra känner jag mig ändå lite som förloraren i dramat om ni förstår.

Borde jag få någon kompensation?

Resan var bokad med EB-poäng
 

Stefan62

Medlem
LH-agenten visste inte att C oftast bokas som "Premium economy"/Y inom skandinavien.

Detta har hänt mig flera gånger - då jag har betalt C till CPH så står det "Y" på boarding-kortet och samma historia varje gång vid SAS-loungen först inte insläppt, men sen löser det sig.

Kräv kompensation!
 

Nystrom

Medlem
OK, resan var en awardresa. Det innebär att du har plockats på poäng för business och sedan, beroende på trassel, blivit ombokad till Eco X. Jag anser att du har rätt att kräva tillbaka poängen som skiljer mellan C och Y. Tag kontakt med SAS och red ut problemet!(customercare@sas.se).
 
"Detta har hänt mig flera gånger - då jag har betalt C till CPH så står det "Y" på boarding-kortet och samma historia varje gång vid SAS-loungen först inte insläppt, men sen löser det sig"

Men visst får du poäng enligt C och inte Y? T ex. när jag flög ARN-CPH-BKK-CPH-ARN var jag bokad i Y på vägen ner (uppgraderades dock till C genom OT), då stod det Y på boarding kortet och poäng tjänas in genom det. På vägen hem var jag bokad i C hela vägen och på det stod det C på bägge sträckorna, även om serviceklassen ombord var i Y.
 

niksal

Medlem
Det var ju bra att SAS gav kompensation. Jag har inte lika positiva erfarenheter av SAS Customer Care, utan far nu klaga till konsumentmyndigheterna i Finland (se diskussionen om EU rattigheter under flygbiljetts-avdelningen). Jag skulle ha varit nojd med t.ex. 10.000 poang eller till och med nagot mindre om de bara hade erkannt deras misstag fran borjan.
 
Toppen